Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

TwinTrailer 2.0: vanaf 2025 veel impact op de markt

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, dinsdag 20 februari 2024
239 sec


Ondernemer aan het woord

Tijdens vakbeurs De Groene Ruimte sprak de redactie met Stefan De Rycke. Hij is zaakvoerder/eigenaar van het Belgische TwinTech. De Rycke is de geestelijk vader van de TwinTrailer, de innovatieve aanhanger voor stratenmakers en hoveniers. Met deze trailer wordt de Europese markt bestormd.

Stefan De Rycke, geestelijk vader van de TwinTrailer
Stefan De Rycke, geestelijk vader van de TwinTrailer

Al sinds 2016 kon je op Nederlandse vakbeurzen kennismaken met TwinTech. Stefan De Rycke vertelt hoe hij ertoe kwam om met zijn bedrijf in het Belgische Deinze de TwinTrailer te gaan produceren: 'Als boerenzoon had ik een passie voor landbouwmechanisatie. Ik volgde een masterstudie industrieel ontwerpen aan de hogeschool in Gent. Na mijn opleiding ging ik werken bij New Holland; daar tekende ik nog "aan de plank" oogstmachines, waaronder balenpersen. Toen ik daar uiteindelijk een team van 20 man aanstuurde, voelde ik me meer een soort boekhouder worden. En dát was niet mijn ambitie.'

Technisch product

Parallel hieraan was De Ryke, met het oog op de toekomst, hobbymatig al iets voor zichzelf gaan doen. Hierover vertelt hij: 'Bij de bouw van mijn woning, wat ik zelf deed, werd ik geconfronteerd met de aan- en afvoer van veel bouwmateriaal. Steeds viel me daarbij de eenvoud op van de aanhanger die ik gebruikte. Het grote aantal transportbewegingen ging me tegenstaan. Vervolgens verbaasde ik me over de vele soorten aanhangers waarvan hoveniers en stratenmaker gebruikmaken bij hun werk. Op basis van een heftruck ontwierp ik een concept voor een nieuw type aanhanger, feitelijk een trailer. Dat was in 2009. Deze had zes belangrijke functies, maar marktonderzoek wees uit dat er aan slechts twee daarvan behoefte was. Dat betrof de mogelijkheid om rollend materieel eenvoudiger te laden en de voorziening om een bak met grote volumes te kiepen. We hebben het concept toen herdacht op basis van deze twee functies.'


'We gingen steeds meer in eigen beheer op onze eigen locatie uitvoeren'

Toen gebruikers, maar ook potentiële dealers zich in de eindversie konden vinden, zijn we gestart met de kleinschalige productie van dit premium technische product. Dat was in 2011 met het bedrijf TwinTech, maar we doen het nog steeds als een soort hobby. Aanvankelijk besteedden we alle las- en montagewerk uit. Pas in 2014, toen er een duidelijke markt voor dit product kwam, nam ik afscheid van de oogstmachines. In de loop der tijd gingen we steeds meer werkzaamheden in eigen beheer op onze eigen locatie uitvoeren, zeker toen we vanuit een huursituatie vanaf 2017 de productielocatie in Deinze in eigendom overnamen. Daar zijn we sinds 2021 gevestigd en doen we de eindassemblage, waarbij we voor laswerk nog steeds met onderaannemers werken. We hebben naast Nederland en België nu dealernetwerken in Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Italië en Finland en maken een organische groei door. Ik schat dat er van onze huidige vijf modellen inmiddels zo'n 3.500 geproduceerd zijn, waarvan er minstens 1.000 in België en Nederland in gebruik zijn. Ik zeg altijd: met een TwinTrailer heb je altijd de juiste aanhanger achter je bedrijfsvoertuig. Als er opeens met spoed een kleine graafkraan nodig is op een project in plaats van tuingrond, kan dat met een en dezelfde TwinTrailer. Dit beperkt het aantal aanhangerwisselingen op de werf aanzienlijk.'

De beschikbare basistypes

TwinTrailer 2.0

Hoe ziet de toekomst voor deze dubbeldoel-TwinTrailer eruit? 'Ons geoctrooieerde TwinTrailer- concept heeft een enorm potentieel', zegt De Rycke met overtuiging. 'Ik ben me ervan bewust dat we zelfstandig nooit een massaproducent kunnen worden van dit technische product. Overigens gaat ons oprijdsysteem, een oprijdplaat over de volle breedte van de laadbak, als norm gelden in België. De stad Gent bijvoorbeeld heeft dit vanwege de veiligheid al verplicht gesteld. De constructie biedt ook meer stevigheid dan traditionele oprijplaten.'
Om voorop te blijven lopen in deze nichemarkt, blijkt het Belgische bedrijf reeds aan de TwinTrailer 2.0 te werken. Daarmee hoopt De Ryke in 2025 op de markt te komen. 'Die nieuwe versie zal grote voordelen bieden boven de huidige TwinTrailer, maar ook voor de aanhangers van andere merken. We zijn dit aan het ontwikkelen voordat we met informatie hierover naar buiten komen. Ik kan je verzekeren dat het veel impact zal hebben op de markt van aanhangwagens in het algemeen.'


De autonome TwinTrailer laat zich elektrohydraulisch kiepen en je kunt er rollend materieel mee transporteren.

Voor- en zijschotten

We kijken met De Ryke nog even naar de bestaande TwinTrailer. Een gebruiker kan bij de vijf TwinTrailer-types kiezen tussen verschillende laadbakinhouden en/of laadvermogens. Bij TwinTech zijn de voor- en zijschotten optionele opbouwonderdelen. Hiermee kan de gebruiker zelf de hoogte - en daarmee het volume - van de laadbak bepalen. De Ryke wijst op de bijzondere aluminium schotten, die de naam AluMate dragen. Een optioneel zeil kan op een slimme en efficiënte manier worden op- en afgerold en met een elastiek en haken aan het bovenste schot vastgeregend. Een kunststof strook onder aan elk schot voorkomt dat de aluminium platen langs elkaar schuren. Die strook is onzichtbaar en dat geldt ook voor de verstevigingspunten die TwinTech in de schotten verwerkt. Verder zijn er geen klinknagels toegepast die kunnen lostrillen, maar industriële lijm. Dat zijn lijmen die de automobielindustrie ook steeds vaker toepast. Dit alles zorgt dat de zij- of voorwand ongeacht de gekozen hoogte prachtig strak is én blijft, en bovendien dat geluidshinder vermeden wordt. De lichte aluminium schotten laten zich gemakkelijk door één persoon verwijderen. Ze hebben een gripprofiel waar je gemakkelijk je vingers onder kunt zetten. Aan de laadbakzijde van deze schotten treffen we een volledig gladde aluminium wand aan, die je net als de bodem gemakkelijk kunt reinigen.


Het profiel biedt grip op de AluMate-opzetborden.

Verdubbeld serviceniveau

Elke TwinTrailer heeft zijn eigen typeplaatje met QR-code. Deze vervult een belangrijke functie voor zowel de eigenaar als de dealer. De Ryke verduidelijkt: 'Die scanbare code is van groot belang voor onze aftersales, maar ook voor de doorontwikkeling. Als een gebruiker problemen heeft met zijn TwinTrailer, volstaat het om de code te scannen of te fotograferen. Samen met de klacht kan hij deze naar TwinTech mailen of appen. Wij ondernemen dan actie; we weten meteen welke trailer het betreft. Een voorbeeld: als de hefcilinder lekt, kunnen we meteen het juiste vervangende exemplaar opsturen naar de dealer van onze gebruiker. Dankzij dit rechtstreekse contact met de gebruiker kunnen we een diagnose stellen op afstand en voorkomen we onnodig en tijdrovend heen-en-weergerij. De TwinTrailer is niet anders dan een technisch apparaat waarvan onderdelen defect kunnen raken. We bouwen met veertien medewerkers de trailer compleet zelf op. De aangevoerde en gebruikte onderdelen van de premium producenten ondergaan vaak slechts een uitwendige controle. Omdat we dankzij de QR-code dicht op eventuele problemen zitten en gebruikers ons dankzij de laagdrempeligheid goed kunnen bereiken, kunnen wij toch topkwaliteit blijven leveren. Door de introductie van de QR-code kunnen we snel en efficiënt een oplossing op maat bieden, zodat de klant zo kort mogelijk met stilstand geconfronteerd wordt. De reacties die we binnenkrijgen via de QR-code gebruiken we als basis om verbeteringen aan de TwinTrailers door te voeren. Voor TwinTech is efficiënte service aan de TwinTrailers van groot belang. Ons bijzondere product is niet goedkoop. Omdat het investeringsniveau hoog is, zien we het als een verplichting om service van hetzelfde niveau te bieden aan onze klanten. Bij een dubbele prijs mag, nee, moet de service dubbel zo goed zijn, is mijn visie. Daarbij hebben we de ambitie om gebruikers van onze TwinTrailer als ambassadeurs aan onze zijde te krijgen.'


Het typeplaatje met QR-code is met reden voor elke TwinTrailer uniek.
Website: www.twintrailer.eu


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER