| |||||||||||||
Snellere orders, besparing van kostbare tijd, beter voorraadbeheer Naast de webshop en telefoon biedt Engeldot sinds kort een nieuwe mogelijkheid aan om producten te bestellen, en wel via een app voor de smartphone. Door het scannen van een barcode kan de hovenier eenvoudiger en sneller het juiste artikel bestellen. Ook vergemakkelijkt de bestel-app diens voorraadbeheer. De eerste gebruikers zijn zeer positief over het verbeterde bestelgemak. Martijn Wellink vertelt over de ins en outs van de Engeldot-app. Engeldot, een technische groothandel voor onder meer hoveniers, heeft een nieuwe bestel-app gelanceerd voor zijn klanten. 'Een jaar geleden hebben we eerst proefgedraaid met een geselecteerd groepje vaste klanten', vertelt Martijn Wellink, vertegenwoordiger bij Engeldot. 'Uiteindelijk is het belangrijkst hoe klanten ermee werken. Deze klanten bestelden al bij ons via de webshop. We hebben feedback verzameld en hebben de app verschillende keren verbeterd en geüpdatet. Toen we een goede basis hadden, hebben we hem groots gelanceerd. Op de Groene Sector Vakbeurs hadden we een hele hoek van de stand speciaal voor de app ingericht. Hier hadden we een kleine stelling staan, een afspiegeling van het magazijn van een gemiddelde hovenier met een aantal gangbare artikelen.' Goed ontvangenVolgens Wellink werd de bestel-app goed ontvangen op de beurs in Hardenberg. 'De bezoekers maakten gretig gebruik van de mogelijkheid om de app uit te proberen. Vooral de grotere hoveniersbedrijven die zelf voorraad aanhouden tonen belangstelling. Voor kleinere hoveniers, die veelal geen voorraad hebben, is de app minder urgent. Zij bestellen vaak per project spullen bij ons. Hoveniers die zelf beregeningsplannen maken, orderen meestal op voorraad. Zij beheren hun voorraad zelf en moeten er zelf voor zorgen dat er bijvoorbeeld voldoende koppelingen en sproeiers voorhanden zijn. Het is belangrijk dat we goede prijzen hebben, dat je gemakkelijk en snel bij ons kunt bestellen en dat we ook snel leveren. Dit zijn belangrijke voorwaarden om tot een succesvolle app voor de grotere hoveniers te komen.'Alle artikelen in pakketvorm die voor 16.00 uur zijn besteld, worden de volgende dag via de koeriersdienst geleverd. Orders met veel (lange) buizen en slangen bezorgt Engeldot met eigen vervoer via bepaalde routes. Bij een aantal goede vaste klanten wordt indien gewenst nog dezelfde dag geleverd. Indien het niet anders kan, bestaat voor de hovenier de optie om zelf artikelen af te halen in het magazijn van Engeldot. Het is mogelijk om op rekening te bestellen, net als via de webshop. De app heeft versies voor zowel Android als iOS. WerkingHoe werkt de bestel-app? 'Engeldot biedt de hovenier stickers aan met een artikelnummer, een plaatje en een barcode. De stickers kunnen op het betreffende vak in het magazijn of de bus worden geplakt. Elke hovenier heeft zijn eigen werkwijze en gebruikt de app anders. De meesten gebruiken de app om de voorraad aan te vullen. De magazijnmedewerker kan via de app op de smartphone artikelen scannen, waardoor deze in de winkelmand komen, en ze daarna meteen bestellen. Hij kan ook zien hoeveel er van een bepaald product op voorraad ligt bij ons. Dat bestellen is natuurlijk niet nieuw, maar voorheen moest hij eerst een briefje invullen met de gegevens van de artikelen en die vervolgens handmatig via de pc invoeren op onze website. Deze kostbare tijd wordt met de app nu bespaard.'Zoals gezegd voorziet Engeldot de hovenier van de benodigde stickers om te scannen. 'Aanvullend kunnen we de klant desgewenst helpen bij de inrichting van het magazijn. Dit hebben we al een paar keer gedaan. Als een ondernemer geen goed overzicht heeft van zijn magazijn, kan een van onze medewerkers dus bijspringen en met behulp van onze stickers alle spullen op volgorde leggen of het magazijn te herinrichten. We merkten dat bij sommigen de uitgereikte stickers bleven liggen; aanvankelijk was het de bedoeling om ze in de wat rustigere winterperiode aan te brengen. Toen hebben wij die klus in het magazijn op ons genomen.' BestelgemakWellink heeft ondervonden dat bestelgemak voor menig hovenier de doorslag geeft. 'Het begint met goede service en snelle levering, aangevuld met een goede prijs. Is er dan nog twijfel, dan kan een eenvoudig bestelproces iemand over de streep trekken.' Natuurlijk heeft de bestel-app ook voor Engeldot zelf voordelen. In vergelijking met telefonische bestellingen in het verleden is de app minder foutgevoelig; het juiste nummer staat er al in. Bovendien kun je onmiddellijk met de order aan de slag omdat die al in het systeem staat en niet meer ingevoerd hoeft te worden. De app is gekoppeld aan al onze interne software. Na binnenkomst van de bestelling kunnen de magazijnmedewerkers meteen gaan orderpicken, inpakken en verzenden. In drukke periodes, zoals in het voorjaar en de zomer, kunnen we eenvoudig opschalen met meer magazijnmensen, want eigenlijk iedereen kan wel overweg met de scanner. Al met al werkt het dus zowel voor de klant als voor Engeldot sneller en gemakkelijker.'De app is vanzelfsprekend niet alleen geschikt voor herhaalbestellingen via een barcode. 'Je kunt er ook nieuwe artikelen mee bestellen. Je hoeft niet per se codes te hebben; door te navigeren door de verschillende categorieën als beregening en pompjes kun je eenvoudig het juiste product selecteren. Wel is er in onze webshop meer informatie bij een artikel te vinden, zoals instructievideo's en handleidingen, want we willen de app zo snel mogelijk houden.' Wellink vindt het leuk om te vermelden dat sommige hoveniers als het ware een magazijntje op wielen hebben. 'Je ziet weleens dat hoveniers die gespecialiseerd zijn in beregening hiervoor een aparte bus in gebruik hebben. Deze bus is dan ingericht met kleine stellingen voor materialen. De hovenier hoeft dan niet terug te rijden naar zijn eigen magazijn thuis als er nog een bepaald koppelstuk nodig is. Ook kan er zo ter plekke besteld worden om de voorraad in de bus aan te vullen.' Engeldot is goed te spreken over de eerste ervaringen tot nu toe. Wellink: 'De hoveniers zijn enthousiast over de bestel-app. De mogelijkheden zijn uitgebreid en we willen met de app ook niet stil blijven staan. Hoe meer klanten, hoe meer reacties en suggesties. Dan is het aan ons om met een nog betere versie te komen.'
Tip de redactie |
|