Wendbaar navigeren door de stad met de elektrische Goupil |
|
|
|
|
| 174 sec |
VDBH West rijdt al jaren
Hoe verhoudt de elektrificering van de reguliere werkbus zich tot Goupil, een voertuig dat van meet af aan elektrisch bedoeld en ontwikkeld is? En kun je ze eigenlijk wel vergelijken? VDBH West rijdt al jaren in Goupil en vertelt waarom: 'Wij rijden ze nu ruim vijf jaar en ze zijn nog als nieuw.'
|
VDBH West uit Stolwijk houdt zich vooral bezig met aanleg en onderhoud van groen in de openbare ruimte en is daarnaast actief met aanleg en onderhoud van schoolterreinen. Ook waterschappen kunnen zij tot hun opdrachtgevers rekenen. In het seizoen heeft VDBH West zo'n zestig mensen aan het werk. Directeur Wilco Boender stond aan de wieg van de oprichting van het groenbedrijf dat voortkomt uit Van de Bijl & Heijerman BV uit Opheusden. Vanaf de oprichting, ruim vijf jaar geleden, besloot Boender de elektrische voertuigen van Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit BV in te zetten, de Goupil. 'Wij hebben gelijk het elektrisch rijden geïntroduceerd. Wij namen al onze elektrische tuin- en parkmachines ook al af bij Van Blitterswijk. Toen wij een bestek aannamen waarbij wij het wijkonderhoud zouden doen, hebben wij de eerste Goupils gekocht. Al met al rijden er vijf Goupils G4 en één Goupil G2.' Deze laatste, het kleinste type uit de Goupil-familie, wordt gebruikt door de medewerkers die de gazons bijmaaien in de gemeente Utrecht. De G2 is uitgebreid met een kist in de laadbak voor het vervoer van de bosmaaiers. Drie G4's zijn ingericht met een Empas- heetwaterunit voor onkruidbestrijding.
Binnenstedelijk
'Bij de gemeente Utrecht maken wij gebruik van een depot voor het stallen en opladen van de voertuigen. De andere komen 's avonds terug en worden 's nachts opgeladen,' vertelt Boender. 'Wij hebben gekozen voor accupakketten van 14 kWh en onze mensen kunnen er gemakkelijk de hele dag mee rijden.' De gebruiker kan kiezen tussen accupakketten van 9, 14 en 21 kWh.
|
'De Goupil vind ik de Mercedes onder dit type elektrische voertuigen'
| |
|
VDBH West koos bewust voor Goupil. 'Van Blitterswijk is helemaal ingericht op de Goupil en heeft rechtstreeks contact met de fabrikant omdat zij ook importeur zijn. Het is betrouwbaar materieel, hoeveel rijden er inmiddels wel niet in Nederland. Goupil is niet zomaar iets. Sommige bedrijven importeren iets wat vergelijkbaar lijkt, uit China of Italië en dat blijkt telkens van veel mindere kwaliteit, zie ik bij anderen. Wij rijden ze nu ruim vijf jaar en ze zijn nog als nieuw.' De levensduur van een Goupil hangt natuurlijk van veel zaken af, maar op de meeste accu's wordt zeven jaar garantie gegeven. En de Goupils G3, die in 2015 uit productie zijn gegaan, komen nog altijd terug voor het jaarlijkse onderhoud.
Appels en peren
De reguliere autobranche ontwikkelt zich in rap tempo richting elektrisch rijden, waardoor ook elektrische werkbussen steeds meer verkrijgbaar zijn. 'Wanneer je veel snelweg zou willen gebruiken, dan is dat ook een keuze,' beaamt Boender. 'Voor ons werk dat veel binnenstedelijk is, zoals het centrum van Utrecht, kies ik altijd voor Goupil, ook vanwege de wendbaarheid en compacte omvang. Wij hebben ook een vakantiepark in onderhoud; op dat soort terreinen zijn het ideale voertuigen. Goupils zijn compact, ze zijn licht van gewicht en toch kun je er twee mensen mee vervoeren, materieel mee vervoeren tot 1000 kilo en er kan zelfs nog een aanhangertje achter, als je wilt. Het is een heel handig voertuig en kwalitatief erg goed. Ik vind het de Mercedes onder dit type voertuigen.'
| Goupil G4 aan het werk in Gouda |
|
|
Floris Harkes werkt bij Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit BV. Hij vindt: 'Wij proberen met Goupil onderscheidend te zijn en het is niet logisch om onze voertuigen te vergelijken met de automotive branche. Wie grote afstanden rijdt en veel wil meenemen, moet niet kiezen voor Goupil. Maar wie in een dorp of stad gaat rijden met een heetwaterunit of parkonderhoud doet, wordt heel blij van een Goupil G4 of G2. Daar komen onze voertuigen het beste tot z'n recht. Het is appels met peren vergelijken.'
Apk-transport
Het onderhoud van Goupil-voertuigen wordt ook door Van Blitterswijk uitgevoerd. Harkes legt uit: 'Door Picnic, de online supermarkt die in Goupil bezorgt, zijn wij zo ingericht dat we door heel het land onderhoud uitvoeren op locatie. Er rijden twaalf servicebussen door het land. Omdat het elektrische voertuigen zijn, kunnen wij bijna alle reparaties op locatie uitvoeren. Als er een apk moet plaatsvinden, dan moet dat wettelijk op onze locatie plaatsvinden; dat mag niet onderweg. Onze werkplaats is gekeurd en wij zijn gecertificeerd voor apk-keuring van Goupil-voertuigen. Wij hebben een eigen apk-keurmeester. Er rijden vier transportcombinaties door het land die dagelijks voertuigen ophalen voor de apk of schadereparaties. En weer terugbrengen, natuurlijk.'
|
'Wij zijn er zo op ingericht, dat we bijna alle reparaties op locatie kunnen uitvoeren en voor de apk hebben we een transportservice ingericht'
| |
|
Daarmee heeft Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit BV alles in eigen beheer. Van aanschaf tot reparatie, onderhoud en keuringen blijft de klant in contact met Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit. Boenders vindt het logisch om keuringen en reparaties door Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit te laten uitvoeren. 'Van Blitterswijk is de enige die deze voertuigen verkoopt, ze van binnen en buiten kent en ook nog de auto's ophaalt voor een keuring of ter plekke repareert. Waarom zou je ergens anders naartoe gaan? Dat doe je niet, dat is onlogisch.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|