Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Van Blitterswijk, Bott en STIHL leveren werkklare elektrische bus

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, zondag 14 januari 2024
235 sec


Kant-en-klaar en alles elektrisch

Elektrisch werken wordt steeds meer de standaard. Ook in het werkverkeer maakt elektrisch rijden een snelle opmars, vooral voor korte afstanden. In bestekken is de voorwaarde van emissieloos werken al meer regel dan uitzondering. Het is wel zaak om de bus, de oplaadcapaciteit en de gereedschappen op orde te hebben. 'Wie deze auto ingericht ziet staan, wil hem hebben.'

De compleet met STIHL en Bott ingerichte Goupil G4M
De compleet met STIHL en Bott ingerichte Goupil G4M

Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit levert diverse elektrische vervoermiddelen, waaronder drie modellen van het merk Goupil. De nieuwste en tegelijkertijd grootste Goupil is de G6, met een laadvermogen tot 1000 kg en 9 m3. Van Blitterswijk sloeg de handen ineen met Bott Bedrijfswageninrichting en STIHL, wat leidde tot de presentatie van een volledig ingerichte Goupil-bedrijfswagen op diverse vakbeurzen.
Een jaar of vijf geleden presenteerden STIHL en Goupil samen al een ingerichte bus, om de mogelijkheden te laten zien op het gebied van elektrisch rijden en werken. Een half jaar geleden schoof ook Bott aan en op de afgelopen Vakbeurs Openbare Ruimte werd getoond wat er mogelijk is in een Goupil-bedrijfswagen. Van Blitterswijk is al meer dan 40 jaar STIHL-dealer en onder de naam Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit al enige tijd importeur van Goupil.


Fan van Goupil G6

Floris Harkes is accountmanager bij Van Blitterswijk en praat ons bij over het merk: 'Na de Goupil G2 en de G4 hebben we nu ook de Goupil G6. De auto's zijn leverbaar met diverse accupakketten. De G4 is sinds 2017 op de markt; in 2020 introduceerden we de G6. Deze is fors groter en biedt zitplaats aan drie mensen. Daarom is hij geschikt voor een andere doelgroep dan de G4. De samenwerking met Bott en STIHL beperkt zich overigens niet tot dit laatste model.' Frans van Diepeningen van Bott lacht: 'Wij zijn fan van de G6.'


'Wij proberen ons in te leven in de dagelijkse praktijk van de hovenier en groenaannemer'

Floris Harkes, Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit
Frans van Diepeningen is directeur van Bott Bedrijfswageninrichting. 'Wij zijn groot in bedrijfswageninrichting, vooral op fleet-niveau; denk aan wagenparken van aannemers, netbeheerders en installateurs. De groensector is voor ons een kleinere markt. Een hovenier heeft ook behoefte aan een andere bedrijfsinrichting dan een installateur. Er moeten meer lange delen worden opgeborgen en er zijn minder laatjes en vakjes nodig. Door de elektrificatie van de gereedschappen verandert de inrichting; daardoor wordt deze markt voor ons interessanter. Bott Duitsland is daarop ingesprongen en heeft een paar systemen gemaakt waarin STIHL geïntegreerd kan worden, inclusief opladen. Wij zijn er sterk in om te zorgen dat je alles veilig in de bus kunt opslaan en opladen.'

Internationale samenwerking

'De samenwerking is dus op internationaal niveau', zo licht Tommy Nagtegaal van STIHL toe. 'Bott heeft een geweldig systeem. Samen met Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit hebben we gekeken wat we konden ontwikkelen. Er is een complete inrichting voor gesloten voertuigen gemaakt waarin onze machines en accessoires netjes kunnen worden opgeborgen, zodat alles mooi geordend is.'


Frans van Diepeningen, Bott
Van Diepeningen vult aan: 'Onze kracht wordt zichtbaar bij aluminium en lichtgewicht producten, als er iets nieuws ontwikkeld moet worden om een product nog aerodynamischer en bruikbaarder te maken. Uiteraard is veiligheid bij iedere ontwikkeling de basis.'
Nagtegaal: 'Wij leven ons in in de dagelijkse praktijk van onze klanten. Zij hebben onze producten nodig, maar ook een vervoermiddel om ze in op te bergen en van A naar B te brengen. En dan is er natuurlijk de accutransitie. Je kunt genoeg accu's meenemen om er de hele dag mee te kunnen werken, maar is niet economisch. In de meeste gevallen is er een laadmogelijkheid nodig om zelfvoorzienend te zijn. Daar komt Goupil om de hoek kijken, want met een ecovoertuig kun je laden op het accupakket van de auto zelf. Dat willen we laten zien door deze samenwerking.'
Ook voor Van Diepeningen is luisteren naar de klant essentieel. 'Over het algemeen kunnen de auto's min of meer hetzelfde worden ingericht. Toch gaan we met de klant om de tafel. Onze medewerkers hebben op hun laptop een tekenprogramma. De klant selecteert bijvoorbeeld een Goupil en vervolgens stellen we een aantal vragen: welke gereedschappen en materialen neem je altijd mee, welke gebruik je incidenteel, wat vind je prettig werken? Zo kunnen wij de bedrijfswagen inrichten. Bij grotere bedrijven is de inrichting van het wagenpark meestal gestandaardiseerd.'


De Goupil G4M wordt op maat ingericht.
'Ongelooflijk wat we in zo'n Goupil krijgen, toch een klein wagentje'

Thuis in elektrisch

Alle drie de bedrijven zijn helemaal thuis in elektrisch. Om elektrisch rijden te stimuleren, wordt eind volgend jaar de BPM-vrijstelling voor dieselauto's opgeheven. Daardoor wordt de overstap naar elektrisch rijden versneld. Elektrische bedrijfswagens zijn vaak wat kleiner en de inrichting moet zo licht mogelijk zijn. Voor Van Blitterswijk, STIHL en Bott reden om zoveel mogelijk slimmigheden te ontwikkelen voor de inrichting van de elektrische bedrijfswagen. 'Wat we in zo'n Goupil kunnen wegwerken, is ongelooflijk', vertelt Van Diepeningen. 'Het is maar een klein wagentje. Het gaat erom dat je het efficiënt doet.'


Goupil op straat

Wie denkt dat hij Goupil niet kent, vergist zich. Iedereen heeft weleens de bezorgauto's van Picnic zien rijden. Daarnaast vind je Goupil vooral bij gemeenten, die de auto's plaatselijk of in naastgelegen kernen inzetten. Harkes: 'In Gouda rijdt een door ons gezamenlijk ingerichte Goupil rond. En tijdens de Vakbeurs Openbare Ruimte was er in onze stand veel belangstelling voor de complete Goupil. Groenaannemers moeten wel wennen aan het idee. Ze zijn gewend aan een grote bus die 3.500 kg kan trekken en waarin je meerdere kruiwagens kunt meenemen. Daarom zetten zij onze voertuigen nogal eens in voor heel specifieke doelen, zoals onderhoud van vakantieparken.'


Samen iets moois bouwen

'De gemiddelde gebruiker rijdt op een dag maximaal 100 kilometer', weet Harkes. 'Met het grootste accupakket van 21 kWh kun je de helft gebruiken om te rijden en de andere helft voor het opladen van de machines. De afstanden zijn beperkt bij het stedelijk groenonderhoud, dus er is elke dag stroom over. 's Avonds gaan de wagens weer aan de oplader. Inmiddels hebben we meerdere demo's gegeven en de reacties zijn enthousiast. Het mooie van het systeem van Bott is dat alles precies zo gemaakt kan worden als je het wilt hebben: dit iets groter, dat iets smaller, het kan allemaal. Het is modulair opgebouwd, waardoor er veel mogelijk is.'
'En het is heel sterk', zo vult Van Diepeningen aan. 'Er zit tien jaar garantie op de inrichting. Als je er netjes mee omgaat, kan die je hele carrière mee. Wie van gereedschap houdt en van STIHL, wil dit. Het ziet er geweldig uit. Het is voor ons als bouwer ook fijn dat de bak van Goupil kaarsrechte wanden heeft en ook nog eens naar wens is in te richten. Dat kan bij wijze van spreken met drie roldeuren, maar het kan ook helemaal anders. Zo kunnen we samen iets moois bouwen.'
Harkes besluit: 'Wij kunnen natuurlijk prima laten zien hoe een Goupil eruitziet en wat je ermee kunt. Maar zo, door onze samenwerking met Bott en STIHL, kan de vakman het voor zich zien. Hij ziet gereedschappen waar hij dagelijks mee werkt efficiënt en veilig opgeborgen en het laden is ook nog eens gegarandeerd. Voor ons als Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit heeft dat een enorme meerwaarde.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER