Vermeer laat tuingrond bij particulieren trillen met GIANT's |
|
|
|
|
| 266 sec |
Schakel- en trilplaat voor bestrating
Jordi Vermeer, eigenaar van het gelijknamig hoveniersbedrijf in Oirschot, startte zijn onderneming in 2019. Dat was direct nadat hij de schoolbanken verliet. In zijn uppie richt hij zich volledig op de complete aanleg en het onderhoud van siertuinen bij particulieren. Hiervoor werkt hij samen met verschillende onderaannemers en beschikt hij over een zeer compleet machinepark.
De GIANT GPR3558G-schakelplaat |
Vermeer concentreert zich met zijn hoveniersbedrijf op zowel grote als kleine siertuinen, met aanlegprojecten die variëren van één dag werk tot soms enkele weken. Natuurlijk fikst hij het dan niet om in zijn eentje een gave tuin aan te leggen, zoals hij met zijn jeugdig spraakgebruik zegt, maar: 'Niets is me te gek om aan te pakken. Ik betrek onderaannemers bij de projecten, zodat we alle klussen van begin tot eind kunnen realiseren met onze vakmensen en onderaannemers. Ik neem opdrachten aan tot maximaal een halfuur rijden vanaf Oirschot. Daarbij verplaats ik mezelf en het materieel met een eigen bus, die met gemak een aanhanger met loader kan trekken. Inhuurkrachten met eigen bus kunnen op de zaak eventueel een extra aanhanger aanpikken, met de benodigde materialen voor de klus.' Over de verdeling tussen aanleg en onderhoud vertelt Vermeer: 'Dat wisselt van seizoen tot seizoen, maar het is net iets meer onderhoud dan aanleg. Meestal gaat het in de zomermaanden vooral om onderhoud.'
Materieel
Wanneer je alles compleet wilt doen, zijn daarvoor machines en handgereedschap nodig. Vermeer: 'Het grootste deel heb ik in eigendom, zoals een loader en een minigraver, en voor het onderhoud de nodige ketting-, stok- en heggenscharen, maar ook verticuteerapparatuur, een borstelmachine en heetwater-apparatuur met een lans om bestrating schoon en onkruidvrij te maken. Met zo'n lans kun je ongeveer 100 vierkante meter per uur bewerken. Vaak gaat dit om opritten of paden bij particulieren. Voor grotere oppervlakken beschikken we over borstel- en veegapparatuur, zowel voor bevestiging aan de loader als apparatuur om achter te lopen.' Vermeer legt eveneens tuinbestrating en opritten aan en heeft ook daarvoor de apparatuur: 'Zoals een bandendoorslijper op accu's en verschillende trilmachines, die passen bij de oppervlakken die we uitsluitend bij particulieren aannemen.'
| De loader was een van de eerste machines die Jordi Vermeer aanschafte. |
|
|
Drie GIANT-machines
Vermeer is géén stratenmaker, maar wilde een complete aanleg toch zelf kunnen verzorgen. Eén van de eerste machines die hij bij TOBROCO-GIANT nieuw aanschafte, was de 110 cm brede GIANT D 254 SWHD-loader met bakken van 120 cm. De machine weegt circa 1.100 kg en staat tegenwoordig bekend onder het typenummer G1200. Omdat zijn kennis van de benodigde apparatuur voor straatwerk op dat moment ontoereikend was, liet hij zich specifiek daarover adviseren door de professionals van TOBROCO-GIANT. Vermeer: 'Ik deed dus al zaken met dit bedrijf. Het is een grote onderneming en ze leveren veel soorten machines. Er heerst een gemoedelijke en professionele sfeer. Ook op vrijdagmiddag, als het personeel al bij elkaar zit, voelde ik me daar altijd welkom. De GPR3558G-schakelplaat schafte ik aan in 2020. Een jaar later volgde de lichtere GP1545G-trilplaat. Allebei hebben ze een Honda-motor.'
De schakelplaat
De GIANT GPR3558G-schakelplaat -zijn zwaarste, dus - zet Vermeer vooral in om na het uitgraven van de grond het opgebrachte zand en/of puin strak te verdichten, zoals bij de aanleg van een oprit naar een carport. De werkbreedte van deze machine is 58 cm, met een slagkracht van 35 kN en een slagfrequentie van ruim 80 Hz. Hiermee is het geen probleem om aangelegde bestrating gelijkmatig af te trillen, waarbij je niet snel iets beschadigt, volgens Vermeer: 'De machine laat zich goed sturen', vertelt hij. 'Voor zeer zwaar belaste opritten heb je echter nog zwaardere trilmachines nodig. Die huren we dan in; dat gebeurt een enkele keer per jaar. Voor het serieuze, zwaardere straatwerk, dus met een flink aantal vierkante meters, huren we gespecialiseerde bedrijven in. Mijn schakelplaat weegt 185 kg. Bij transport zetten we hem in de laadbak van mijn GIANT-loader. Daarmee kunnen we hem op de aanhanger zetten en eventueel ook met een graafmachine lossen.'
De trilplaat
De slagkracht van 1,5 kN gaf de doorslag bij de aanschaf van Vermeers lichte trilplaat, de GIANT GP1545G. Dit apparaat is voorzien van een Honda GX160-viertaktmotor en trilt met een frequentie van ruim 90 Hz. De grondplaat van deze sleeptriller heeft een breedte van 45 cm en is slijtvast. 'Met een gewicht van 80 kg is het één van de lichtste trilplaten op de markt', meldt Vermeer. 'Twee sterke mannen kunnen hem in geval van nood in de werkbus tillen. Hij is uitgerust met een rubberen mat. Desgewenst kunnen we hiermee dus tegels van 30 bij 30 of ander kwetsbaar straatwerk aftrillen zonder risico op beschadiging. Bovendien trillen we hiermee de bestrating aan waarvan we eerder de zandlaag met de zwaardere schakelplaat hebben aangetrild. Ten slotte staat er nog een Bomag-stamper bij me in de loods. Die zetten we alleen in voor het verdichten van grond in opgevulde sleuven. Ook voor het aantrillen van smalle paden gebruiken we deze kleine 1,5 kN-trilplaat.'
| De compactere GIANT GP1545G |
|
|
Geluidshinder
Alle drie machines maken een bak herrie. Je ontkomt dus niet aan het dragen van goede gehoorbescherming. TOBROCO-GIANT heeft verschillende modellen shovels en verdichtingsmachines die 100 procent elektrisch zijn en waarmee je goed en stiller kunt werken in binnensteden, bij woonwijken, rond scholen en ziekenhuizen en tussen dieren. Aangezien Vermeer nog vrij nieuw materieel heeft, is voor hem een investering in accutrilplaten niet aan de orde. Wel staat hij ervoor open en heeft hij interesse om eens zo'n machine uit te proberen: 'Maar ik wil niet met lege accu's komen te staan. Aan de andere kant gebruiken we de trilmachines niet extreem veel. Dat maakt het voor mij ook een kwestie van uitrekenen of zo'n accustamper interessant is voor ons. Voor het doorzagen van stenen en banden en het zagen, boren en schroeven aan constructies beschik ik overigens wel over accumachines. Opdrachtgevers en omwonenden ondervinden daardoor zo weinig mogelijk geluidhinder van ons werk. Omdat we 's ochtends meestal beginnen met grondwerk en het aanbrengen van zand of puingranulaat, houden we feitelijk al rekening met geluidshinder. Het aantrillen begint meestal na de koffiepauze en het aftrillen van de dichtgelegde bestrating geeft pas in de namiddag geluidshinder. Overigens houden we rekening met langslapers. Om die reden werken we veel met handgereedschap op accu's, zoals bosmaaiers en bladblazers. Alle heggenscharen in mijn bedrijf werken op accu's. Hierdoor kunnen we in een woonwijk vroeg aan de slag, zonder noemenswaardige verstoring van de nog slapende bewoners.'
Hoveniersbedrijf Jordi Vermeer
In 2019 begon Jordi Vermeer met zijn hoveniersbedrijf. Hij verzamelde een enthousiaste club professionals om zich heen, waarmee hij zijn klanten ondersteunt bij het aanleggen en onderhouden van hun tuinen. Vrijwel dagelijks ervaart de jeugdige ondernemer dat elke tuin en elke persoonlijke situatie anders is. Dat daagt hem uit om zo flexibel mogelijk zijn diensten te verlenen. Hij werkt met vaste partners, waarbij hij een ontwerp (inclusief beplantings-, licht- en beregeningsplan) naar wens kan aanbieden en vervolgens realiseren. Daarna kan hij afhankelijk van en rekening houdend met de wensen het wekelijkse of seizoensonderhoud verzorgen. Uitsluitend de borders bijhouden is een andere optie die hij aanbiedt. Vermeer heeft een hele serie uiteenlopende projecten weergegeven op zijn site. 'Ik ben op allemaal even trots', vertelt hij desgevraagd. 'Maar grote, complexe tuinprojecten vind ik het allermooist, het gaafst, om aan te leggen.'
|
| Jordi Vermeer verzamelde een enthousiaste club professionals om zich heen. |
|
|
TOBROCO-GIANT
TOBROCO-GIANT, een dynamische Nederlandse onderneming, groeide in ruim 27 jaar uit tot een mondiale speler op het gebied van compacte machines met één van de breedste portfolio's in de industrie. Met de krachtige, veelzijdige en compacte wielladers, verdichtingsmachines en meer dan 500 aanbouwdelen biedt de onderneming slimme oplossingen voor alle dagelijkse werkzaamheden in een breed scala van branches. TOBROCO-GIANT heeft als doel om van iedere compacte machine - naast een dieselvariant - een elektrische versie aan te bieden. De elektrische machines worden ingezet in uiteenlopende sectoren, variërend van bouw en sloop tot de paardenhouderij, winterdienst en hovenierssector. In moderne fabrieken in Nederland en Hongarije worden wielladers, verdichtingsmachines en aanbouwdelen in eigen beheer ontwikkeld en geproduceerd. Daarbij maakt de onderneming gebruik van de modernste technologie en constante innovatie en worden hoogwaardige componenten toegepast van onder meer Jungheinrich, Kubota, Bosch Rexroth, Honda en Deutz.
|
| De GIANT 2700 E werkt op accu's. |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|