Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Hoveniersbedrijf Van Empelen en Van Dijk kiest voor Piaggio Porter NP6: klein formaat, groot volume

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, zondag 26 november 2023
173 sec


'Ik geloof in de voordelen van elektrisch, maar heb nog geen passend type gevonden'

In de hovenierswereld wint de Piaggio Porter NP6 snel aan populariteit. Het wagentje is snel, wendbaar en heeft een indrukwekkend laadvermogen. Manoeuvreren door nauwe straatjes en over smalle paadjes gaat moeiteloos dankzij het compacte en ergonomische ontwerp. Met de Piaggio Porter NP6 kunnen hoveniers efficiënter werken en meer lading vervoeren dan ooit tevoren.

Niels van Dijk
Niels van Dijk

'De Piaggio is klein, dus handig voor het werken in binnensteden met nauwe straatjes. Je hebt geen gedoe met zwenkende aanhangers en het wagentje beschikt over een flink laadvermogen. Die combinatie gaf de doorslag', vertelt Niels van Dijk van hoveniersbedrijf Van Empelen en Van Dijk in Zandvoort.

Kracht, efficiëntie en ergonomie

Vroeger reden de hoveniers van Van Empelen en Van Dijk met handkarren of bakfietsen naar de klanten toe. Hagen van vijftig meter werden gewoon met de hand geknipt. Tegenwoordig beschikken ze over moderne auto's en apparatuur om alle werkzaamheden uit te voeren. Onlangs is hun wagenpark uitgebreid met een gloednieuwe Piaggio Porter NP6 als opvolger van de KIA K2700. 'Koreanen stoppen veel elektronica in hun auto's. Dat leverde problemen op, zoals koplampen die tijdens het rijden werden bijgesteld, sloten die constant opengingen en monteurs die hiermee ook geen raad wisten. Met de aanschaf van de Piaggio hebben we gekozen voor kracht, laadvermogen en ergonomie en niet voor technische foefjes.'


Hovenierswerk met de Piaggio Porter NP6

Verboden voor diesels

'We werken veel in Haarlem, waar diesels alleen mogen rijden als ze vallen in emissieklasse 6 of hoger', vervolgt Van Dijk. 'Gemeenten kunnen vanaf 1 januari 2025 nog strengere regels invoeren; met deze benzine/lpg-Piaggio denken we die regelgeving een stapje voor te zijn. We hebben als vervanger ook gedacht aan een elektrische transportwagen met kippende laadbak, maar het probleem is dat de prijs daarvan erg hoog ligt en het aanbod gering is. Ik geloof wel in de voordelen van elektrisch, maar binnen mijn wensenlijst heb ik daar nog geen passend type voor gevonden.'


'Met de aanschaf van de Piaggio hebben we gekozen voor kracht, laadvermogen en ergonomie en niet voor technische foefjes'

Ideaal voor moeilijk bereikbare plekken

'Hij moet nog beletterd worden en is nog niet in gebruik, maar ik heb er natuurlijk wel een proefrit mee gemaakt. Wat mij als eerste opviel, was de korte overgang tussen de versnellingen. Dat betekent dat je met een lichtere motor toch makkelijk hellingen kunt nemen. Op de weg, waar je kunt planken, red je het prima met de vijf versnellingen. Het is geen luxe personenauto, maar voor korte stukken heb je genoeg ruimte en comfort, en dat zeg ik met mijn één meter tachtig. We hebben gekozen voor een dubbellucht-uitvoering vanwege de stabiele wegligging en een laadbak van 3,10 meter waarop we een gereedschapskist hebben gemonteerd. Hierdoor kunnen we groot gereedschap meenemen en dankzij de korte draaicirkel toch makkelijk op moeilijk bereikbare plekken komen', besluit Van Dijk.


Transport van groot materiaal met de Piaggio Porter NP6

Schuifdeuren en andere opties

De Piaggio Porter NP6 heeft standaard een open laadbak of een kieperlaadbak, maar biedt een breed scala aan opbouwopties. Deze veelzijdigheid, gecombineerd met het indrukwekkende prestatieniveau, maakt hem ideaal voor hoveniers. Op locaties met weinig ruimte is de uitvoering met schuifdeuren ideaal. De diverse configuratiemogelijkheden zijn te danken aan variaties in wielbasis, wielbasislengte en de keuze tussen enkel- of dubbelluchtbanden. Deze robuuste chassisconstructie draagt bij aan de stabiliteit en het hoge laadvermogen in verhouding tot het eigen gewicht van het voertuig. Met een maximum laadvermogen van 1400 kilogram is de Porter NP6 buitengewoon capabel voor een voertuig van zijn bescheiden omvang. Deze transportwagen is ontworpen met een sterke focus op het bieden van optimale efficiëntie, zowel wat betreft prestaties als kosten De total cost of ownership is gunstig dankzij uitgebreide maatwerkopties en lage bedrijfskosten. Met een maximale snelheid van 120 km/h kan een hovenier met deze transporttruck de snelweg op.


'De Piaggio Porter NP6 heeft standaard een open laadbak of een kieperlaadbak, maar biedt een breed scala aan opbouwopties'

Arnoud van Marrewijk

Van Vespa-scooter naar Citytransporter

Het Italiaanse merk Piaggio gaat terug tot 1880 en staat bekend als de producent van het iconische Vespa-scootertje. Vanaf de jaren 40 verwierf Vespa een prominente positie in de wereld van het stadsvervoer en groeide het bedrijf uit tot Europa's grootste fabrikant van tweewielige voertuigen. In de Benelux wordt de import van Piaggio-bedrijfsvoertuigen verzorgd door Citytransporter Benelux. Arnoud van Marrewijk, de directeur van Citytransporter Benelux, blikt terug: 'In 2007 zijn we gestart als dealer van Piaggio. De APE-driewieler was toen al een bekende verschijning bij plantsoenendiensten. In 1996 werd de Porter geïntroduceerd op de Nederlandse markt, en sindsdien werken gemeenten, groenbedrijven en hoveniers er steeds vaker mee. Het nieuwste model biedt meer luxe en comfort. Bovendien kan hij rijden op benzine, lpg of cng (compressed natural gas), waardoor hij zuiniger in brandstofverbruik en milieuvriendelijker is', aldus Van Marrewijk. Met zijn compacte afmetingen, slechts 1,64 meter breed, en zijn indrukwekkende wendbaarheid is de Porter NP6 de ideale keuze voor zowel groene als grijze logistiek bij diverse terreinomstandigheden.


Citytransporter Benelux

Citytransporter Benelux is de importeur van Piaggio-bedrijfsvoertuigen voor de Benelux en heeft inmiddels een landelijk dekkend netwerk. Door nauw samen te werken met het Italiaanse moederbedrijf, beschikt deze importeur in Boskoop over onschatbare kennis van dit gerenommeerde merk. De wagens worden geleverd met een garantie van twee jaar en bij het onderhoud worden uitsluitend originele Piaggio-producten en -onderdelen gebruikt.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER