Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

De Stelling: 'Met een uurtarief van 60 euro gaan er faillissementen vallen bij hoveniersbedrijven'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, zaterdag 14 oktober 2023
195 sec


De horeca draait ontzettend goed, toch laten recente CBS-cijfers zien dat er aanzienlijk meer zaken failliet gaan. Oorzaak: forse prijsstijgingen van huur, loon- en inkoopkosten die niet allemaal kunnen worden doorberekend aan de consument. Hoe zit dat met onze sector? Zijn consumenten bereid om de (onvermijdelijk) stijgende uurtarieven van hun hovenier te gaan betalen? Of gaan er binnen de hovenierssector, net zoals in de horeca, meer bedrijven omvallen doordat de klant de verhogingen niet meer accepteert. Vakblad De Hovenier vraagt aan enkele betrokkenen hoe zij hier tegenaan kijken binnen de nieuwe rubriek: De Stelling.

John Koomen
John Koomen

In het eerste halfjaar van 2023 lag het aantal faillissementen bijna 60 procent hoger dan in dezelfde periode van 2022 volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Als we inzoomen op onze sector, dan zien we dat er dit jaar 9 hoveniersbedrijven failliet gegaan zijn. In 2022 vielen (binnen de SBI-code 813) 8 hoveniersbedrijven om. Er zijn dit jaar dus al meer faillissementen en dat is bekeken terwijl er nog vijf maanden over zijn (in de data). Qua kosten ligt er nu een grote looneis op tafel van minimaal 10 procent én de materiaalkosten van hout, beton en beplanting kenden afgelopen jaren ook stijgingen van soms wel 250 procent. Wanneer is de rek eruit?

John Koomen, voorzitter Koninklijke VHG en ondernemer van John Koomen tuinen

'Wat mensen gevoelsmatig willen uitgeven en wat wij als hoveniers kosten, schuift verder uit elkaar'

'Het gevoel van wat mensen willen uitgeven en wat we als professionele hoveniersbedrijven nodig hebben om financieel gezond te blijven, begint wat uit elkaar te schuiven. Dit merk ik zelf als ondernemer, maar ook vanuit VHG horen wij dit meer en meer. Wil of kan mijn klant de hovenier nog betalen? Of raak ik hem kwijt? Indexeren is ieder jaar weer spannend. Ook zit er landelijk verschil in welke regio je actief bent en wat voor klantenkring je hebt. Klanten met minder budget zullen zaken in de tuin sneller zelf oppakken, waar bijvoorbeeld goedverdienende tweeverdieners de hovenier wel kunnen en willen betalen. Tegelijkertijd denk ik dat de sector nog goed zit. Je ziet immers dat lonen meestijgen met de inflatie en de spaarrekeningen nog goed gevuld zijn. Het CBS becijferde dat begin 2021 Nederlandse huishoudens in totaal 362 miljard euro spaargeld hadden. Deze stelling is wat mij betreft dan ook té scherp geformuleerd. We moeten onszelf als sector vooral niet tekortdoen en blijven hangen in angst. We kunnen beter wél 60 euro per uur gaan rekenen. Je kunt beter minder werk doen voor meer geld, dan veel werk voor weinig geld. Na de drukke coronajaren waarin omzetten vaak piekten, bleven winstcijfers soms achter. Ik zie dit dan ook als een oude discussie over wat mijn klant nog voor mij wil betalen in het licht van nieuwe marktontwikkelingen.'

John Lambers
John Lambers, eigenaar van hoveniersbedrijf Groenmaat in Emmen

'Als een consument 70 á 80 euro voor de schilder betaalt, waarom zou een hovenier dan geen 60 euro kunnen vragen?'

'Ik ben het niet eens met de stelling. Als een consument 70 á 80 euro voor de schilder of cv-monteur betaalt, waarom zou een hovenier dan geen 60 euro kunnen vragen? Ik ben er nog altijd van overtuigd dat, als jij jezelf onderscheidt als ondernemer, klanten wat extra willen betalen voor kwaliteit. Deze week nog akkoord gekregen op een onderhoudsofferte. Wij waren niet de goedkoopste, toch wilde ze met ons in zee. Tegelijkertijd snap ik de achterliggende gedachte wel van de stelling, want waar ligt die grens? Wat wil een klant nog betalen? Dat vraag ik mijzelf ook af. Zeker als je kijkt naar de onderhoudstarieven. Ik schrik tegenwoordig zelf van de rekeningen die ik moet sturen naar klanten voor een dag onderhoud in de tuin. Zakje mest, wat groenafval afvoeren en snoeiwerk. Dan ligt er tegenwoordig zomaar een rekening van 1100 euro. Met de nieuwe loonsverhogingen die vanuit de cao gaan komen, moeten de tarieven weer tussen de 8 á 12 procent omhoog. Dat moet ook weer worden doorberekend. Ik heb de laatste keer mijn prijzen met 9 procent geïndexeerd. Toen dacht ik afscheid te moeten gaan nemen van veel onderhoudsklanten. Uiteindelijk heb ik daar vrijwel geen klanten op verloren. Mensen betalen het gewoon, dus blijkbaar staan de centjes wel gewoon op de bank.'

Margo Bouwens
Margo Bouwens, eigenaar Dutch Quality Gardens 't Höfke in Overloon

'Afgelopen jaren ons uurtarief met 25 procent geïndexeerd en nog geen klant kwijtgeraakt'

'De afgelopen jaren ons uurtarief met 25 procent geïndexeerd en nog geen klant kwijtgeraakt. Dat we sinds 2021 van 40 euro naar 50 zijn gegaan, daarover hebben we welgeteld twee opmerkingen gehad van klanten. Klanten vinden het normaal dat alles duurder wordt en hovenierswerk dus ook. Tot dusver kan ik nog alles doorberekenen aan de klant en haakt niemand af. Een toename van faillissementen verwacht ik dan ook niet in onze sector. Wij hebben afgelopen februari nog geïndexeerd en voorlopig geen nieuwe plannen. Indexatie gaat bij ons niet jaarlijks op gezette tijden, maar meer op gevoel. Waar het ook aan kan liggen is dat onze werkafdeling is verschoven, we zitten tegenwoordig aan de bovenkant van de middensector. Daar is net wat meer geld en blijft men investeren in de tuin. We zien wel een kentering in de hoeveelheid werk en het soort opdrachten. Ik zie in mijn orderportefeuille dat er een crisis is op de huizenmarkt, duidelijk minder verhuizingen. Dat soort opdrachten nemen af, maar er ligt nog voldoende werk op de plank. Wij zien nu meer bestaandetuin-renovaties of dat klanten eindelijk toekomen aan het plaatsen van die overkapping. We zijn wellicht ook wat verwend geraakt in de coronatijd; toen lag het werk echt voor het oprapen. Nu gaan we weer terug naar de tijd vóór de pandemie. En ook toen konden we met z'n allen een mooie boterham verdienen.'


LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Cock Diemel
Monday 16 October 2023
Een uur tarief van 40 euro in 2021,nu 50,= euro?
Wij kunnen ons vakbekwaam personeel hier niet kostendekkend mee op pad sturen, laat staan met een marge. Dus dat er geen opmerkingen komen begrijp ik wel.

Wij zitten nu op 66,- euro en zullen dus nog verder omhoog moeten gaan met ons uur tarief. Op zich niet vreemd maar vooral in het particulier onderhoud moeilijker te verkopen. Wellicht gaan wij met tarief differentiatie werken, de duurdere meer bekwame krachten een hoger tarief t.o.v. minder bekwaam personeel, geeft wel een veel ingewikkeldere planning, duiding en facturatie

Wat mij overigens wel bevreemd is dat wanneer wij ons personeel bevragen over het eindbod van de VHG zij onafhankelijk van elkaar, unaniem, graag instemmen.
Mijn vermoeden is dan ook dat de leden van de FNV die bevraagd zijn een gekleurde duiding hebben gehad en vooral bij de grootgroenvoorzieners aan het werk zijn. Hier heeft het personeel over het algemeen geen idee van wat zij nu kosten en welk tarief hier aan hangt. In de B2B is wellicht ook meer ruimte voor verhoging, zeker richting de overheid.

Al met al is het uitblijven van een CAO geen ideale situatie voor zowel de werknemers, ondernemers en uiteindelijk ook de klanten.
Spijker
Monday 23 October 2023
Ging iedereen nu maar een fatsoenlijk
uurloon vragen Zzp’ers doen dit nog veel te weinig
Konde ze je maar verplichten

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Redsun Relatiedagen: registratie is nu geopend
donderdag 14 november 2024
t/m vrijdag 15 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER