Van der Tol lanceert quiz om nieuwe werknemers aan te trekken: 'Wat voor hovenier ben jij?' |
|
|
|
|
| 155 sec |
'Het is belangrijk dat wij ons profileren als aantrekkelijke werkgever'
Van der Tol Groep, de Randstedelijke hovenier met drie vestigingen en pakweg 160 medewerkers, pakt de werving van nieuwe medewerkers professioneel aan. Een overzichtelijke werken-bij-site, video-testimonials van huidige medewerkers en heel veel informatie over wat je als hovenier bij deze werkgever kunt verwachten, dat zijn enkele tools die de afdeling hr inzet. Binnenkort komt daar een heuse hoveniers-quiz bij. Hr-manager Myra Waegemakers vertelt over de wervingsaanpak van het bedrijf.
|
'Wij maken mooie projecten', vertelt Myra Waegemakers. 'En die zetten wij zeker in om ons te profileren als interessante werkgever. Dat doen we via vakbladen als De Hovenier en Stad + Groen en via sociale media. Zo hopen we de groenprofessional nieuwsgierig te maken en aan te trekken. Verder vinden we een professionele uitstraling erg belangrijk, middels de website en de werken-bij-site, maar ook met onze uitstraling naar buiten. Onze auto's, het materieel waarmee we werken, onze kantoren, hoe we werken, onze houding en ons gedrag, kortom de totale uitstraling van de organisatie draagt bij aan een professioneel beeld. Dat is een van de zaken waarmee we mensen die bij ons passen proberen over te halen om bij ons te komen werken.'
Wie de website bezoekt, ziet niet direct vacatures. Wel enkele opvallende projecten en direct doorverwijzingen naar 'Je nieuwe werkplek', 'Doorgroeimogelijkheden' en 'Goed werkgeverschap'. Veel informatie is gericht op de langere termijn. Er is zelfs een hele pagina gewijd aan wat een nieuwe collega het eerste jaar bij Van der Tol kan verwachten.
ECOstad
Iets anders waarmee Van der Tol zich denkt te onderscheiden, is ECOstad. ECOstad is een visie, zo lezen we op de website, op het groener, gezonder en leefbaarder maken van de stad. Thema's als biodiversiteit, hemelwateropvang en hittestress worden aangepakt met behulp van groene oplossingen. Waegemakers denkt dat ook dit aspect van het werk bij Van der Tol Groep de verschillende functies aantrekkelijk maakt voor hoveniers en andere groenprofessionals.
|
'Nieuwe medewerkers worden wegwijs gemaakt door een onboarding-buddy'
| |
|
Waegemakers: 'Zo staan wij als organisatie in het leven; we willen een bijdrage leveren aan de verbetering van het klimaat in de stad. We zijn immers echt een Randstedelijke hovenier, we werken veel in steden. Dan denk je in eerste instantie niet direct aan veel groen, maar achter de muren in de stad zit veel groen verborgen!'
Onboarding-buddy
Enkele jaren geleden lanceerde Van der Tol Groep de website www.werkenbijvandertol.nl. Waegemakers: 'Via deze site proberen we ons als professioneel bedrijf te profileren. We richten ons natuurlijk vooral op potentiële nieuwe medewerkers. Via deze site denken we duidelijk te maken dat nieuwe medewerkers welkom zijn en dat we goed werkgeverschap nastreven. Nieuwe medewerkers krijgen vaak een onboarding-buddy, een medewerker die al een aantal jaren bij Van der Tol werkt en aan wie de nieuwe collega allerlei vragen kan stellen over de cultuur binnen het bedrijf, over praktische zaken, hoe wij dingen doen. Denk bijvoorbeeld aan het vieren van verjaardagen, hoe pauzes worden ingevuld, of er een personeelsvereniging is. Een ander onderdeel van de onboarding is een gesprek met onze algemeen directeur, Olivier Copijn, die alle medewerkers persoonlijk wil leren kennen. Hiermee toont hij zijn waardering voor de nieuwe collega en het laat zien dat de sfeer bij Van der Tol informeel is.'
Leercultuur
De ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden bij Van der Tol Groep zijn vastgelegd in de Tol Academy. Dit is een online leeromgeving, een digitaal platform dat iedereen de mogelijkheid geeft om zich te blijven ontwikkelen. Hierin zijn ook procedures en tips opgenomen die zorgen voor een uniforme manier van werken.
Candidate journey
Alle reacties van sollicitanten komen bij Waegemakers binnen, die de motivatie leest en dezelfde of de volgende dag de sollicitant informeert over het vervolg van het traject. 'Ik probeer me hierbij altijd zo goed mogelijk in te leven in de sollicitant en een persoonlijke noot toe te voegen.' Van der Tol betaalt ook premies aan medewerkers die nieuwe collega's aandragen. 'Dat deden wij allang voordat dit gewoon werd', lacht de hr-manager. 'Als wij onze medewerkers koesteren, zij met plezier naar hun werk gaan en daar met trots over vertellen, kan dit nieuwe mensen binnenbrengen. Daar zijn we dan heel blij mee.'
Wat voor hovenier ben jij?
Van der Tol Groep houdt medewerkers tevreden door interessant werk te bieden en door de mensen gezond te houden. Hiervoor is er vitaliteitsbeleid opgesteld, waarvan bedrijfsfitness, fysio en een gezondheidspremie deel uitmaken.
| De promo van Van der Tol |
|
|
Waegemakers besluit: 'Binnenkort kunnen geïnteresseerde kandidaten aan de hand van een aantal vragen te weten komen wat voor soort groenprofessional ze zijn. Ze kunnen op een ludieke manier kijken of er een match is met onze sector, ons bedrijf en onze vacatures.' Van der Tol Groep heeft vacatures in Noord- en Zuid- Holland en Midden-Nederland.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|