Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Het Zwitsers zakmes onder de elektrische werktuigdragers

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, dinsdag 1 augustus 2023
181 sec


Alltrec combineert multifunctionaliteit met optimale ergonomie

Vanaf 1 januari 2025 worden in veel gemeenten strengere eisen gesteld aan dieselmotoren. Alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger mogen vanaf die datum de milieuzones betreden. Dit heeft grote gevolgen voor groenbedrijven en hoveniers, die momenteel voor de uitdaging staan om hun machines te vervangen.


De cruciale vraag is of groenprofessionals nog moeten investeren in brandstofmotoren of juist de overstap moeten maken naar elektrische alternatieven. Het wordt steeds moeilijker om een nieuw dieselvoertuig rendabel af te schrijven, gezien de snel veranderende wet- en regelgeving. Bovendien zet de overheid via aanbestedingen sterk in op elektrische voertuigen, wat aangeeft dat de voltooiing van de transitie naar elektrisch niet jaren op zich zal laten wachten. Groenbedrijven en hoveniers moeten serieus overwegen om de overstap naar elektrisch te maken, om te voldoen aan de strengere regelgeving en in lijn te blijven met de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid.

Bunnik Groep kiest voor Alltrec

'Tegenwoordig kun je al om zeven uur 's ochtends beginnen met heggenscharen, en dit is alleen mogelijk dankzij de elektrische Alltrec-werktuigdrager die geen geluidsoverlast meer veroorzaakt in woonwijken.' Anjo Nap, werkplaatschef en medebeslisser inkoop bij de Bunnik Groep in Alphen aan de Rijn, benadrukt dat ergonomie en functionaliteit belangrijke overwegingen waren bij de overstap naar deze elektrische werktuigdragers, maar ook vertrouwen in het bedrijf Kraakman Landbouw, Tuin- en Parkmachines dat de machine heeft geleverd. 'Met dieselmotoren haal je tegenwoordig geen opdrachten meer binnen. Elektrisch materieel is een harde eis geworden in aanbestedingen, waarmee je tevens in aanmerking kunt komen voor financiële compensatie', voegt Nap eraan toe. 'Daarnaast zijn we graag bereid om te investeren in elektrisch vanwege onze intrinsieke motivatie om beter met het milieu en de omgeving om te gaan. We laden de accu's op met groene stroom die we inkopen. Het werkgemak van ons personeel vinden wij heel belangrijk en dat is een reden waarom we de nieuwste Alltrec 8015F hebben aangeschaft. Deze is uitgerust met een cabine met airconditioning en de nieuwste softwarematige aansturingsfuncties, waardoor de werkomstandigheden zijn geoptimaliseerd, niet in de laatste plaats omdat de cabine de machinist beschermt tegen opspattend materiaal.'


'Met dieselmotoren haal je tegenwoordig geen opdrachten meer binnen'

Bunnik Groep is klaar om te borstelen.

Ontwikkeling van nieuwe toepassingen

De Bunnik Groep maakt gebruik van de Alltrec 8015F voor onkruidbeheer (borstelen en hete lucht) in de gemeente Zoetermeer en heeft plannen om de machine ook als maaier in te zetten. Deze veelzijdige elektrische machine is een waardevolle investering, die idealiter het hele jaar door gebruikt zou moeten worden. Om dit te realiseren, onderzoekt Weed Control, mede-eigenaar en importeur van Alltrec in Nederland samen met fabrikant FPS-Electric, verschillende nieuwe toepassingen. Naast de genoemde onkruidborstel en heteluchtbrander is er een driedeks maaidek van 270 cm breed beschikbaar, en in de winter kan de werktuigdrager worden omgebouwd tot zoutstrooier en sneeuwschuiver. Jos Kleinloog, accountmanager bij Weed Control, legt uit dat de R&D-afdeling wordt aangestuurd op basis van signalen uit de markt: 'Als er voldoende vraag is naar een specifieke toepassing en de aanbouwdelen meerwaarde bieden, wordt het ontwikkelproces in gang gezet. Binnenkort presenteert Weed Control het prototype van zijn elektrische klepelmaaier op een Duitse beurs, en de R&D-afdeling heeft ook al aanzienlijke vorderingen gemaakt met de ontwikkeling van een hagensnoeier.'


Jos Kleinloog
'Gebruikers besparen ongeveer tien keer de brandstofkosten voor dieselvoertuigen'

Gebouwd voor grote groenbedrijven

De Alltrec 8015F is specifiek ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van grote groenbedrijven. Deze machine is gebouwd om het hele jaar door ingezet te worden, zonder concessies te doen aan ergonomie en comfort tijdens de overstap van diesel naar elektrisch. Dit uit zich in de stille motor, het ontbreken van uitlaatgassen en aanzienlijk minder trillingen. 'Gebruikers moeten meestal even wennen aan deze veranderingen; daarom laten we klanten altijd een tijdje proefrijden', aldus Kleinloog.
'Qua brandstofkosten zijn de voordelen van de Alltrec aanzienlijk. Gebruikers besparen namelijk ongeveer tien keer de brandstofkosten die ze kwijt zijn voor dieselvoertuigen. Daarnaast biedt de accu voldoende vermogen om minimaal een volledige werkdag mee te werken. De grootte van de accu is afhankelijk van de configuratie die de klant kiest: 50 kWh of 67 kWh. De Alltrec is een multifunctioneel apparaat dat vergeleken kan worden met een Zwitsers zakmes. Het verhaal over de voordelen en prestaties van de Alltrec verspreidt zich snel in de groenbranche, wat het succes van deze machine verklaart. Groenbedrijven erkennen de waarde van de Alltrec en de positieve impact op zowel kostenbesparing als milieuvriendelijkheid. De machine heeft zich bewezen als een betrouwbare en efficiënte keuze voor degenen die streven naar duurzaamheid en optimale prestaties bij hun werkzaamheden.'


Alltrec 8015F basismodel
Alltrec 8015F basismodel

Over Weed Control

Weed Control is specialist in chemievrij onkruidbeheer. De heteluchtmachines waarmee zij werken, zijn de meest emissievrije toepassingen die er in de markt zijn. Kleinloog onderstreept het belang van het behoud van biodiversiteit, ondanks het feit dat onkruid daar deel van uitmaakt: 'De laatste vijftien jaar is 50 tot 60 procent van de insecten gestorven door pesticiden, dus ons oogpunt is: we willen onkruid bestrijden waar dat nodig is, zonder beschadiging van het milieu. Wij zijn voorstander van minder maaien en meer biodiversiteit; alleen wordt een aannemer erop aangekeken als het gras hoger staat dan in het bestek staat omschreven. Met chemievrij beheer en elektrische aandrijving proberen we mens en milieu zoveel mogelijk tegemoet te komen.'
Het idee voor de Alltrec was van engineer Frank van der Staak van FPS-Electric BV. Bert van Loon, eigenaar van Weed Control, had vertrouwen in zijn ontwerp en was bereid om erin te investeren. Sindsdien zijn beide bedrijven vaste partners.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER