Flevolandse akkerbouwster 'dieselt' met een Zero Turn Grasshopper |
|
|
|
|
| 214 sec |
Aanzicht boerderijen netjes houden
Importeur Lozeman noemt de Zero Turn Grasshopper 721DT waarmee de familie Stokman in Biddinghuizen het gras kort maait, een oudere populaire diesel onder de Zero Turn-maaiers. De opvolger Grasshopper 725-52 met driecilinder-Kubota-dieselmotor en een maaibreedte van 132 centimeter is ook een absolute topper.
Anne-Marie Stokman gebruikt de Grasshopper intensief (foto F. de Ruiter) |
Niet alleen hoveniers ontdekten de voordelen van de zeroturns. Anne-Marie Stokman heeft met haar man Robert Stokman een akkerbouwbedrijf in Flevoland en ze vertelt dat hun buurman haar enige tijd geleden eens overhaalde om op zijn zero-turn plaats te nemen. Ze vertelt: 'Hij was collega-akkerbouwer en werkt met zo'n bijzondere maaier. Wij hebben verschillende erven en gebruikten een professionele Stiga. Daar is echt niets mis mee, maar met zo'n benzinemaaier rijd je je suf naar het benzinepompstation, terwijl we opslagtanks vol met diesel op ons bedrijf hebben staan. Wij maaien de grasoppervlakken vrij intensief, want ik vind het namelijk van belang het aanzicht van onze boerderijen netjes te houden. Dat geldt niet alleen voor de gazons, maar ook voor de bermen en schapenweitjes. In totaal praat ik dan over een oppervlak circa één hectare. Nu ben ik dol op dieselmotoren, dus om efficiënter te maaien hadden we de keuze voor een Zero Turn Grasshopper met een driecilinder-dieselmotor snel gemaakt. Wij kozen voor een Grasshopper uit de 700-serie en hebben inmiddels de siertuingedeeltes wat veranderd om met deze machine wat vloeiender langs alle perken en obstakels te kunnen maaien. Daarnaast hebben we de niveauverschillen in het siergazon wat minder glooiend gemaakt, zodat het brede maaidek de toplaag niet scalpeert.'
Niet in zode happen
Bij Stokman kozen ze niet voor de versie waarbij de achterwielen dicht bijeen staan. Op het akkerbouwbedrijf is ook de versie uitgeprobeerd met de achterwielen verder uiteen. Ze ervoeren dat ze daarmee sneller in ongewenst contact kwamen met obstakels. 'Zoals de dampalen,' vervolgt de akkerbouwster. Daarnaast rijden alle wielen in hun eigen spoor, waarbij de zode eenmaal wordt aangedrukt. Ik ben zeer tevreden met de demomachine we uiteindelijk van IJzerman & Lankman in Dronten hebben gekocht. Dat is overigens alweer enkele jaren geleden. Dankzij het frontdek kan ik ook zien wat ik maai. Bovendien kan ik met dat frontdek ook gemakkelijk onder de afrastering en onder de heggen maaien. De grote wielen [aandrijfwielen: 22 × 11.00-10; achterwielen: 13 × 6.5-6, red.] zorgen voor weinig insporing en de anti-scalpeerwielen dragen ertoe bij dat het maaidek in de buurt van een slootkant niet gaat happen in de zode. En in tegenstelling tot onze eerdere benzinemaaier hebben we nu geen last meer van slippende V-snaren, omdat het maaidek van onze Grasshopper een aftak-as (PTO)-aandrijving heeft. Ik vind dat de machine comfortabel is en een ruime zit heeft, maar ook robuust en stevig is. Uiteraard zit er een valbeugel op en een cabine mis ik echt niet, want ik hou graag contact met de omgeving vanwege de veiligheid. Bovendien maai ik er alleen mee als de weersomstandigheden daarvoor geschikt zijn. Veranderen van maaihoogte, wat hier nogal eens gebeurt vanwege de verschillende maaioppervlakken, gaat gemakkelijk en het toegepaste systeem is robuust. Net als bij onze erven, wil ik ook dat het maaidek na een maaibeurt er weer netjes uit ziet. Dit is het behoud ervan. Bij deze Zero Turn Grasshopper kun je het maaidek heel gemakkelijk met een druk op de knop verticaal zetten, waardoor je overal bij kunt.' Anne-Marie Stokman reinigt het maaidek direct na het maaien. Ze doet dat bij voorkeur met perslucht. Het plaatstaal van het dek is weliswaar bijna 8 millimeter dik, maar water uit een hogedrukspuit in combinatie met de zure grassappen is volgens haar vragen om roestvorming. Het aantal smeerpunten op deze machine bedraagt slechts vijf. Verder geeft de tevreden eigenaresse aan dat het haar weinig moeite heeft gekost om te leren manoeuvreren met de twee stuurhendels op de machine.
| Gemakkelijk onder de omheiningen maaien met dit maaidek |
|
|
Populair
Importeur Lozeman noemt de Zero Turn 721DT, waarmee ze bij Stokman maaien, een gewilde diesel onder de zero-turnmaaiers, met een driecilinder-Kubota-dieselmotor en een maaibreedte van 155/183 centimeter. 'Met de scherpe prijsstelling is het een absolute topper!' zegt woordvoerder Rozenn van Rijen, marketeerster bij Lozeman. 'Het is een uiterst geschikte machine voor het maaien van grote grasvelden, voor op campings en voor hoveniers. Maar veel grootgrondbezitters en eigenaars van landhuizen ontdekten de voordelen ook al. Deze zitmaaier biedt de beste kwaliteit om snel het gras te maaien. Het stevige maaidek is geschikt voor zijlozing, mulchen of grasopvang. Voor achterlozing is er een ander maaidek beschikbaar. Zodra je gaat zitten, voel je het comfort en dat wordt verder versterkt zodra je gaat rijden. Zodra je de met foam beklede stuurhendels beweegt, voel je hoe soepel het vermogen van de sterke, stille motor omgezet wordt in een vloeiende rij- en stuurbeweging. De grote banden dempen de beweging, veroorzaakt door oneffenheden, zelfs bij hoge snelheden. Zoals mevrouw Stokman ook aangeeft, bereik je ook met deze machine een enorm hoge productie en blijft het maaien comfortabel. De machine is compact en uiterst wendbaar, waardoor je ook op moeilijk bereikbare plaatsen kunt maaien.'
Veiligheid
Over de veiligheid vertelt Van Rijen: 'Standaard heeft deze Zero Turn Grasshopper als omrolbeveiliging een neerklapbare rolbeugel en een zitting met veiligheidsgordel. Verder is er, zoals gebruikelijk, een door de stoel geactiveerde motoruitschakeling, veiligheidsschakelaar die de PTO uitschakelt, veiligheidscircuit in neutrale stand en parkeerrem. De machinist heeft vanaf de zitplaats een goed zicht op de instrumentatie. Die bestaat uit een brandstofmeter, temperatuurmeter, voltagemeter, urenteller, indicatoren voor de parkeerrem, de laadstroom, de oliedruk en de temperatuur. Ook geeft een indicator zicht op de vervuilingsgraad van het luchtfilter.'
Uitrusting 700-serie
De watergekoelde Kubota Max. Torque-motor levert een vermogen van 25 pk/18,4 kW bij 3000 rpm. Bij 2600 rpm bedraagt het maximale koppel 57 Nm. De brandstoftank heeft een inhoud van 45,4 liter. De constructie van het maaidek is extra diep. Het robotgelaste stalen maaidek bestaat uit twee gelamineerde staallagen met een totale dikte van 7 millimeter, wat zo'n dek sterker maakt dan een gestanst stalen dek. De voorzijde van het middenondermaaidek is voorzien van een extra 4,5 millimeter verstevigde afgeschuinde voorrand. De aftak-askoppeling wordt elektrisch ingeschakeld. De messenhouders bestaan uit zware gietijzeren met een zesgats montageflens met een doorsnede van 20,32 centimeter en een extra beschermhuls. Dit geeft ze een uitzonderlijke duurzaamheid.
Enkele technische data Maaihoogte: 2,5 - 12,7 cm Maaibreedte: 132/155/183 cm Maaimessen: 3 stuks Snelheid vooruit: 0-16,9 km/u Snelheid achteruit: 0-9,7 km/u Gewicht: 557,9 kg
|
Optioneel verkrijgbaar: onder meer: mulchkit met mulchmes, grasopvangsysteem, zwaailamp, led-werklamp, lekvrije banden en een geleiderol voor het maaidek.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|