Van sluitstuk naar startpunt: 'We moeten ons als hoveniers anders profileren' |
|
|
|
|
| 226 sec |
Hovenier Hans Linders: 'Kennis delen is vermenigvuldigen'
'Pas als de gordijnen hangen, is de hovenier aan de beurt.' Zo ziet Hans Linders van Dutch Quality Gardens Hans Linders Hoveniers het maar al te vaak gebeuren. Wat hem betreft, moet een tuin juist het startpunt zijn. En dat is een taak voor de hele branche. 'We moeten ons zó profileren, dat we serieus genomen worden en vooraan in de spreekkamer zitten.'
|
Hans Linders is een vakman op het gebied van vergroening. Dat vakmanschap komt in zijn eigen bedrijf tot uiting in één leidend principe: dat alle belijningen in de tuin stuk voor stuk bijdragen aan het versterken van het karakter van de tuin. Dat karakter bestaat uit planten, heesters en bomen die maximaal tot hun recht komen in de omgeving. Linders: 'Je kunt de duurste bestrating hebben, maar zonder die ene heester en die boom op de juiste plaats komt die dure bestrating niet tot zijn recht. Dat is de kern waar ons bedrijf om draait.' Het bedrijf van Hans Linders is een van de twaalf die samenwerken onder de naam Dutch Quality Gardens. Linders stond de afgelopen tweeënhalf jaar als voorzitter aan het roer van Dutch Quality Gardens; recent heeft hij dat stokje overgedragen.
| Tuin de Jong Melick |
|
|
Een sport: geen grijs, maar groen
Groen staat voor Linders dus voorop. Hoe gaat hij dan om met klanten die een grijze tuin willen? 'Als klanten om een grijze tuin vragen, vind ik het een sport om hen te overtuigen van het nut en de noodzaak van een groene tuin. Dat lukt me in 80 procent van de gevallen. En die andere 20 procent valt af, want daar zeg ik nee tegen. Het is mijn taak als hovenier en als wereldburger om mensen bewust te maken van de negatieve effecten van zo'n grijze tuin. Ik wil ze laten zien hoe gelukkig ze kunnen zijn met een groene tuin. Veel mensen zien tuinieren alleen maar als werk. Maar werk kan ook leuk zijn, en als werk een hobby wordt, is het nog leuker. Het gaat om passie en beleving die je moet overbrengen op je klanten.' Linders kan dat als geen ander. Zelf wist hij van zijn hobby zijn werk te maken en daar plukt hij inmiddels al meer dan 25 jaar de vruchten van. Linders: 'Mijn missie is geslaagd als ik mijn klanten na een paar jaar tegenkom en hoor dat ze plezier hebben van wat ik voor hen gemaakt heb, en wellicht zelfs lol hebben gekregen in tuinieren. Onlangs kwam ik terug in een tuin die ik 20 jaar geleden heb aangelegd. Die was nog precies hetzelfde; ik hoefde alleen een paal in de poort te vervangen. Dan heb je als hovenier eer van je werk.'
Groene ruimte als startpunt
Vaak is een tuin het sluitstuk van de begroting van een nieuwe woning of bij een verhuizing. 'Pas als de gordijnen hangen, is de hovenier aan de beurt', aldus Linders. Wat hem betreft, moet de tuin juist het startpunt zijn. Daar ligt volgens hem ook een taak voor de hele branche. 'We moeten ons zodanig profileren, dat we serieus genomen worden en vooraan in de spreekkamer zitten.' Vergroening wordt de komende jaren alleen maar belangrijker, gelet op de maatschappelijke opgaven die er spelen. Tuinen hebben allerlei functies: ze zorgen voor beleving, natuurwaarde, speelruimte, waterberging, verkoeling etc. 'Het is onze taak om tuinen niet alleen in te richten, maar ook te vergroenen. Dat vind ik een boodschap die we steeds moeten uitdragen. We zijn met ons allen beheerder van de groene ruimte.' Wat dat betreft, is er volgens Linders nog een lange weg te gaan, want bij beleidsmakers ontbreekt een goede langetermijnvisie. Zo hebben bomen in de openbare ruimte een gemiddelde levensverwachting van niet meer dan 15 jaar, worden er nog steeds logistieke blokkendozen gebouwd en denkt men dat het plaatsen van bijenhotels voldoende natuurcompensatie is.
Een tuin als een bos
Een goed begin is het halve werk. Volgens Linders kost het maar weinig moeite om te zorgen voor elf maanden bloei in de tuin. Hij hanteert als werkfilosofie dat je een tuin opbouwt als een bos: 'In een bos heb je bomen, je hebt struiken en je hebt grondbegroeiing. Dat is in een tuin precies hetzelfde. In iedere tuin moet een dak zitten, dus een boom of een pergola, iets wat de hoogte in gaat. Dan krijg je de heesterlaag en vervolgens de kruidlaag. Als je de tuin zo opbouwt, heb je bijna geen onderhoud.'
| Dutch Quality Gardens Hans Linders |
|
|
Het mooie is dat zo'n boom niet alleen het dak van de tuin vormt, maar ook een middel is om de tuin optisch te vergroten. Linders: 'Tachtig procent van de tuinen wordt opgebouwd vanaf het huis de tuin in, dat wil zeggen: van laag naar hoog. Mensen zeggen dan ook vaak: 'Als ik achter in mijn tuin zit, lijkt de tuin veel mooier.' Dat komt doordat je dan van hoog naar laag kijkt. Als je het andersom zou doen, dus bij het huis hoog begint en verder in de tuin laag eindigt, lijkt de tuin aan de achterkant veel groter. Je krijgt meer diepte in de tuin. Voor de beleving maakt dat veel uit, want het grootste deel van de tijd kijk je vanuit de woonkamer de tuin in, niet andersom.'
|
'Als je de tuin zo opbouwt, dan heb je bijna geen onderhoud'
| |
|
jongeren erbij betrekken
Terug naar waar we mee begonnen: kennis delen is vermenigvuldigen. Dat principe is niet alleen een leidraad voor Dutch Quality Gardens, maar ook voor Linders zelf en zijn bedrijf. Volgens hem wordt er steeds vaker een beroep gedaan op het bedrijfsleven om deel te nemen aan een onderwijstraject. Wat hem betreft, is dat een goede zaak. Je kunt van een school niet verwachten dat men daar altijd op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen op het vakgebied. Het bedrijfsleven is volgens Linders bij uitstek in staat om dat soort vakkennis in te brengen. Uiteindelijk komt het erop aan jongeren enthousiast te maken voor het vak door ze bevlogenheid en passie mee te geven. Jong geleerd is immers oud gedaan. En door jongeren vroeg aan het vak te binden, creëer je vakmanschap voor de toekomst. Daar draagt Linders zelf ook een steentje aan bij door plaats te bieden aan stagiairs, trainingen te geven en praktijkexamens af te nemen. Want uiteindelijk draait het niet om woorden, maar om daden.
DQG
Onder de vlag van Dutch Quality Gardens zetten de deelnemende bedrijven samen een kwaliteitsmerk neer. 'Elkaar stimuleren en versterken', in de woorden van Linders. Dat doen zij onder andere door te zorgen voor opleidingsmogelijkheden voor hun medewerkers. 'Wij willen onze werknemers voldoende kansen bieden om aan het vak te ruiken, het te voelen', aldus Linders. Het draait allemaal om het creëren van goed vakmanschap. En de resultaten spreken voor zich, want gemiddeld scoren de bedrijven van Dutch Quality Gardens een 9,3 op klanttevredenheid.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|