|
| 79 sec |
'Wat doe je nu, Hein? Het is pas oktober en je bent al aan het zeuren over Sinterklaas.' Wees niet bang, lieve lezer. Dit stukje gaat niet over Sint of Piet, maar over de roetpiet of dieselpiet die hardwerkende hoveniers in de vorm van een blauwe belastingenvelop door hun brievenbus krijgen toe geschoven bij aankoop van een nieuwe hoveniersbus.
Wat is er aan de hand? De overheid wil terecht duurzaamheid en duurzame innovaties promoten. Wat mij betreft is het ook terecht - en 99 procent van alle Nederlandse hoveniers zal het hiermee eens zijn - dat de overheid hierbij de belastingdienst inzet om ontwikkelingen de goede kant op te buigen. Maar zorg dan wel dat je niet sneller loopt dan de markt; anders wordt het een vorm van ondernemertje pesten en zal de duurzaamheidswinst nul of nagenoeg nul zijn.
|
Mensen overschatten de snelheid van de veranderingen in de komende twee jaar. Net zoals ze de snelheid van de ontwikkelingen in de komende tien jaar onderschatten
| |
|
Mijn bezwaar is dat er op dit moment nog geen echte hoveniersbus op accu's op de markt is. De industrie ontwikkelt weliswaar razendsnel, maar niet in dit tempo. De Nederlandse overheid maakt de fout waar Bill Gates ons jaren geleden al voor waarschuwde: 'Mensen overschatten de snelheid van de veranderingen in de komende twee jaar. Net zoals ze de snelheid van de ontwikkelingen in de komende tien jaar onderschatten.'
Daarnaast is de industrie op zich best geïnteresseerd in de omvang van de Nederlandse markt, maar niet als dat betekent dat er buitenproportionele eisen gesteld worden. Kijk maar naar het huidige aandeel van de elektrische personenauto in Nederland. Natuurlijk gaat die onherroepelijk richting elektrificering, maar echt niet met tientallen procenten per jaar. Nog steeds is minder dan een kwart van de nieuwe auto's elektrisch.
|
Zorg dan wel dat je niet sneller loopt dan de markt; anders wordt het een vorm van ondernemertje pesten en zal de duurzaamheidswinst nul of nagenoeg nul zijn
| |
|
Even terug naar mijn definitie van een echte hoveniersbus. Heel simpel: dat is een bus waarmee je probleemloos en enigszins betaalbaar een minishovel of grasmaaier kunt trekken. Je praat dan algauw over een totaal gewicht van 3 tot 3,5 ton achter de bus. Die bussen zijn in een accuversie simpelweg nog niet leverbaar. Maar als je ziet hoe snel de markt zich ontwikkelt, twijfel ik er geen moment aan dat dit gaat gebeuren.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Tinka Chabot
Thursday 10 November 2022 |
|
Ik ben ook bang dat zelfstandige ondernemers het heel zwaar gaan krijgen als over een paar jaar de dieselbussen geen enkel centrum meer in mogen. Hoe ga je dat bij de overheid tussen de oren krijgen, dat ze voorlopig ondernemers nog even vrijstelling moeten verlenen. Ik ga binnenkort inspreken bij de gemeente Arnhem hierover. Kijken hoe ontvankelijk ze hiervoor zijn, want dit gaat echt een groot probleem worden. Niet alleen voor de hovenierssector. |
|
|
Tip de redactie
|