GardenGrass neemt duurzaam LimeGreen kunstgras op in het productaanbod |
|
|
|
|
| 222 sec |
Kunstgrasmarkt in beweging
Veel changemakers hebben inmiddels het ONE-DNA-circulaire kunstgras van LimeGreen omarmd. De Lichtenvoordse onderneming, opgericht in 2020, benoemt zo de bedrijven die op het gebied van duurzaam kunstgras het verschil willen maken. Medio oktober 2022 meldde ook GardenGrass dit innovatieve product op te nemen in zijn leveringsportefeuille.
Van Links naar rechts: Mart Sweep (GardenGrass), Ed Donkers (LimeGreen) en Leon Ceelen (GardenGrass) |
GardenGrass kent u als aandachtig lezer van dit magazine ongetwijfeld als distributeur van kunstgras voor tuinen, evenementen, speeltuinen en kleine sportvelden. Als totaalleverancier bedient dit bedrijf in Lelystad een uitgebreid netwerk met kunstgrasspecialisten en hoveniers. Met de sales van dit product in Nederland en België voor uiteenlopende toepassingen is GardenGrass een van de belangrijkste merken geworden in dit marktsegment. GardenGrass-directeur Mart Sweep zegt over hun producten: 'Resellers kunnen bij ons op uitstekende prijzen en enkel Europese producten rekenen die voldoen aan de hoogste Europese kwaliteitsnormen. Wij leveren uitsluitend kunstgras dat binnen de Benelux geproduceerd is. Door het duurzame kunstgras van LimeGreen op te nemen in ons productportfolio, zetten we als GardenGrass een geweldige stap in onze ambities om te verduurzamen.
|
'Een geweldige stap in onze ambities om te verduurzamen'
| |
|
Dit duurzame kunstgras komt hierdoor beschikbaar voor consumenten én kunstgrasverwerkende bedrijven. Het betreft hier namelijk kunstgras dat door de productiemethode een zeer lage CO₂-footprint heeft en dat voor honderd procent uit slechts één polymeer bestaat. Dit laatste maakt het veel eenvoudiger om dit product end-of-life te recyclen. Met onze keuze zetten we als het ware de kunstgrasmarkt verder in beweging. LimeGreen is voor ons een nieuwe revolutionaire ontwikkeling die we graag bij onze klanten onder de aandacht brengen.' GardenGrass heeft de ambitie om het volledige productportfolio door te laten groeien naar ONE-DNA in 2025, zodat er de komende jaren sprake is van een zeer intensieve samenwerking.
| Minstens 100.000 vierkante meter kunstgras in opslag bij GardenGrass |
|
|
Kansen vergroten
Sweep vervolgt: ‘Uiteraard vervullen we graag de rol van changemaker bij LimeGreen. We zijn een van de vier distributeurs in Nederland die zich bij innovator LimeGreen aangesloten hebben. Dankzij krachtenbundeling in de markt zorgen we er mede voor dat dit kunstgras nóg beter en breder beschikbaar komt. Door samen het aanbod te stimuleren, vergroten we ook de kans dat consumenten, gemeenten en projectontwikkelaars kiezen voor het meest duurzame kunstgras voor hun tuin-, sport- en speltoepassingen. GardenGrass vervult hierin de rol van groothandel voor het leveren van kunstgras en toebehoren; denk aan gecertificeerde valdemping, lijm, lijmband, instrooizand en bijvoorbeeld specialistisch aanleggereedschap. Snel leveren, normaliter binnen 48 uur door heel Nederland, is een van onze speerpunten. Dat kan om een stuk van drie bij vier meter gaan, maar ook om complete maatwerkproducten van duizend vierkante meter en meer. Ook kan men producten afhalen. Naast een opslag in het Brabantse Vinkel, hebben we een centraal magazijn in Lelystad. Daar beheren we een voorraad tot 100.000 vierkante meter kunstgras.
|
'Een traditioneel product of een product dat voor honderd procent circulair is'
| |
|
We bieden naast levering van producten ook assistentie waar dat nodig is. Als projecten een bepaalde omvang hebben, roepen hoveniers onze hulp wel eens in om zo’n project lekker soepel en vlot te laten verlopen. Onze klanten kunnen nu kiezen voor een traditioneel product of voor een product dat voor honderd procent circulair is. Daarvoor kunnen we ook een innameprogramma aanbieden. Producten worden op deze manier weer aanboden voor recycling, waarbij uit de reststoffen weer nieuwe hoogwaardige PE-producten kunnen worden vervaardigd, waaronder kunstgras. Dat was een van de kenmerken die mij over de streep trokken om ons als verkooppunt aan te sluiten bij LimeGreen en het merk te vertegenwoordigen.’
| ONE DNA: de circulariteit trok Sweep over de streep |
|
|
Klimaatneutrale EU
Met de hierboven beschreven ontwikkeling zien we dat de Green Deal in de EU duidelijk ook de kunstgrasbranche aanzet tot actie. Europa wil het eerste klimaatneutrale continent worden en dat vraagt ook in deze branche om snelle, grote stappen. Voor producerende industrieën betekent dit het reduceren van de CO₂-uitstoot, tot uiteindelijk nul in 2050. Én het toewerken naar circulair gebruik en minimaliseren van grondstofgebruik. Steeds meer kunstgrasbedrijven realiseren zich de noodzaak van de verduurzaming binnen hun branche.
Samen duurzamer
Ed Donkers, brandmanager LimeGreen, vertelt over hun product: 'Ons bedrijf ontwikkelt en vermarkt een duurzame kunstgrasmat op basis van ONE-DNA-materiaal. Dat doen we in samenwerking met TenCate voor de vezels en Condor voor de productie van de mat. Qua verduurzaming was het eerder al een hele stap voorwaarts dat er kunstgrasmatten op de markt kwamen die vervaardigd zijn op basis van twee polymeren. De duurzaamheidswinst hiervan was behoorlijk. Zeker in vergelijking met veel traditionele kunstgrasmatten, waarbij latex of zelfs polyurethaan (PU) wordt toegepast om de kunstgrasvezel aan de backing te hechten. Dit zorgt ervoor dat het product end-of-life niet circulair verwerkt kan worden. Bij onze ONE-DNA-kunstgrasmatproducten gebruiken we uitsluitend Polyethyleen (PE). Dit is overigens al langer een populaire grondstof voor kunstgras. Echter, wij zijn nu in staat om de complete mat, dus ook de backing, uit deze ene polymeer te maken. De vezel verankeren we middels een speciale techniek in de mat. SGS Intron constateerde op basis van onderzoek dat de backing van ons product enorm sterk is en uitstekend bestand is tegen slijtage. Het grote voordeel van ons ONE-DNA-concept is helder: end-of-life kan deze mat volledig – dus zowel de vezels als de backing – worden hergebruikt in nieuwe, hoogwaardige toepassingen’.
| 'Ook de backing is gemaakt van deze ene polymeer' |
|
|
Lagere CO₂-voetafdruk
Verder vergt volgens Donkers de productie van ONE-DNA aanzienlijk minder energie en grondstoffen dan die van conventioneel kunstgras. Traditioneel is er sprake van een coating waarmee je de filamenten op de backing verankert. Het daaropvolgende droogproces vindt plaats in gigantische, energieslurpende ovens. Door een innovatief productieproces heeft LimeGreen die coating overbodig gemaakt en behoort daarmee ook deze drogingsstap tot het verleden. Dit zorgt voor aanzienlijk minder CO₂-uitstoot. Donkers: ‘Corebusiness bij ons is natuurlijk de kunstgrasmat; inmiddels produceren we zes verschillende types. Die hebben alle zandinfill nodig om de mat stabiliteit te geven. Daarnaast hebben we als optie om als afwerking LimeFill toe te voegen. Dit is een mengsel van kokosvezels en rivierzand dat de natuurlijke uitstraling extra versterkt en voor een zeer comfortabel gevoel zorgt. LimeFill houdt water vast en biedt daarmee een extra verkoelende werking op warme dagen.’
Nieuwe coupagetafel
Ook de verwerkingstechniek vordert in deze branche steeds. Zo weinig mogelijk afvalstukken produceren is natuurlijk ook een duurzaamheidsambitie. Dat wordt duidelijk als Sweep vertelt over bijproducten die hierbij benodigd zijn. ‘We maken als het ware een legplan en geven tips en tricks om een zo goed en mooi mogelijk resultaat te behalen. Deze machine ondersteunt ons op een fantastische wijze bij het afsnijden van pasklare kunstgrasmatten. We hebben in Lelystad net een splinternieuwe coupagetafel in gebruik genomen. Daar kunnen we de producten exact op maat snijden. In het voortraject overleggen we met de klant hoe het product zo efficiënt mogelijk te leggen bij toepassing van kunstgras voor tuinen, trapveldjes, speelveldjes, indoorprojecten met en zonder valdemping.’
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|