|
| 76 sec |
Onze mailbox en servers explodeerden bijna toen wij een paar weken geleden een artikel publiceerden over een hovenier die de tuin van een klant leeghaalde, omdat er na herhaaldelijk aandringen niet werd betaald. Logisch dat dit veel reuring veroorzaakt. Hoveniers zijn mensen die keihard moeten werken voor hun geld en daarbij logisch redeneren vanuit het motto 'boter bij de vis'. Dat geldt overigens voor alle ondernemers. Als ik één ding geleerd heb als hoofdredacteur van een aantal vaktijdschriften, is het dat je heel snel de aandacht krijgt als het over geld, faillissementen en meer van dat hebt. Volstrekt terecht wat mij betreft. Ik ben zelf ook ondernemer en ik kan ook goed ziek worden als iemand willens en wetens zijn rekeningen niet betaalt en dat onderbouwt met allerlei vage smoezen. U kent ze wel: 'mijn boekhouder is met vakantie', 'Ik heb het vandaag net overgemaakt' of 'Ik zit in het buitenland en kan daardoor niet betalen'.
|
|
Allerlei vage smoezen, u kent ze wel: 'mijn boekhouder is met vakantie', 'Ik heb het vandaag net overgemaakt' of 'Ik zit in het buitenland en kan daardoor niet betalen'
| |
|
Op social media gaf ongeveer iedereen de betrokken hovenier het grootste gelijk van de wereld. Alleen al daarom is dit een redelijk bijzonder gebeuren: wanneer maak je het nog mee dat iedereen op social media het eens is met elkaar. Ook wat mij betreft stond de hovenier in zijn recht en ik was in mijn achterhoofd al aan het verzinnen hoe ik bij klanten die hun advertentie of abonnement niet betalen, de boel terug probeer te halen. Ik ben daar nog niet uit. Als u een idee heeft dan hoor ik dat graag.
Maar als je het voorval echt op de keper beschouwt, heeft deze ondernemer juridisch gezien maar heel beperkt gelijk. Hoe dat precies zit, leest u uitgebreid in deze dikke Meesters in de Tuin Special van Vakblad De Hovenier. In essentie komt het erop neer dat alles wat je als hovenier in een tuin in de grond bevestigt, eigendom wordt van de eigenaar van het perceel. Of er nu betaald is of niet.
|
In essentie komt het erop neer dat alles wat je als hovenier in een tuin in de grond bevestigt, eigendom wordt van de eigenaar van het perceel. Of er nu betaald is of niet
| |
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Diederen Green Technology Diederen
Friday 14 October 2022 |
|
Ik heb zorgvuldig het artikel gelezen over de wan betalers. Ik ben zelf ook al 30 jaar zelfstandig ondernemer, en heb dit verhaal opgelost door de klanten 50 % vooraf dat wij beginnen in een tuin te laten aan betalen. Staat het geld niet op de bank dan wordt er niks bestel/in gekocht en worden er geen werkzaamheden verricht, want als ze een T.V. gaan kopen in de detailhandel moeten ze dit ook vooraf betalen voordat geleverd wordt. Als dan de helft betaald is gaan wij pas beginnen in de tuin en als dan 25 tot 50 % van de werkzaamheden verricht stuur ik nog een deel factuur van 25 % naar klant. Deze moet eigenlijk direct betaald worden. Gebeurd dit niet dan staken wij onze werkzaamheden tot de factuur betaald is. Zo doen wij dat dan ook in de eind fase van de aanleg, wij laten de klant nogmaals 20 % deel betaling betalen en 5% wordt als eindfactuur berekend. Tevens is is het zaak dat als er extra werkzaamheden in een tuin verricht moeten gaan worden dat je daar eed extra offerte van maakt en dat je als je die extra werkzaamheden dan ook al uit gevoerd hebt gelijk mee op de deel facturen laat betalen, want over extra werk is ook altijd discussie.
Wij doen dit op deze manier al jaren en dat werkt perfect want de klant wil toch niet voor zijn buren en voor zijn familie dat hij met een half afgemaakte tuin blijft zitten.
M.Vr. GR. Marcel Diederen Diederen Green Technology |
|
|
|
|
|
antoon spelde
Monday 24 October 2022 |
|
In de bouw werken ze ook met deel betalingen, niks mis mee. Als je op vakantie gaat bv met het vliegtuig betaal je vooraf alles. Niet betaald geen vliegtickets |
|
|
Tip de redactie
|