Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Luca Lifestyle: duurzame lichtgewicht potten met een tijdloze, natuurlijke look

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Emiel te Walvaart, dinsdag 27 september 2022
297 sec


Exclusieve producten bieden de hovenier toegevoegde waarde

De lichtgewicht potten van Luca Lifestyle vinden hun weg over de hele wereld. Sinds de oprichting zo'n zeven jaar geleden is het hard gegaan. De premium potten voor binnen en buiten slaan aan door hun lichte gewicht en duurzaamheid. Ze zijn bovendien tijdloos en niet trendgevoelig vanwege een luxe, natuurlijke uitstraling en verfijnde afwerking. Een echte meerwaarde voor de hovenier en tuinarchitect. Gerard van Tilborg (oprichter) en Willemijn Vos (accountmanager) leggen uit waarom.

Argento New Egg Pot zwart
Argento New Egg Pot zwart

Gerard van Tilborg zag een behoefte aan een hoogwaardig kwaliteitsproduct dat destijds totaal niet in het marktaanbod zat. Daar moet verandering in komen, dacht hij. Met zijn ervaring en expertise in de branche stond hij even later aan de bakermat van Luca Lifestyle, de pottenleverancier die in 2015 het levenslicht zag. 'Ik ging op zoek en vond in Vietnam de juiste fabrikant. Vietnam is van origine heel sterk in de productie van bloempotten, vooral van terracotta. Daar ligt de Mekong-delta en de klei daar kun je uitstekend gebruiken. Hoewel de vraag naar terracotta daalde, hebben ze in Vietnam veel expertise op het gebied van de productie van bloempotten. Uiteindelijk heeft de fabricage zich ontwikkeld naar lichtgewicht potten, omdat er veel kennis en ervaring is op het terrein van plantenbakken. Het is daarom een goede reden om voor dergelijke producten naar Vietnam te gaan. Ondanks het magere aanbod in het kwaliteitsniveau dat we nastreven, hebben we een goede fabrikant gevonden.

Exclusief materiaal

Samen met een Belgische universiteit heeft Luca Lifestyle een nieuwe materiaalsamenstelling ontwikkeld. 'De voordelen van dit materiaal is dat het zeer sterk, licht van gewicht en zeer duurzaam is, een lange levensduur heeft en bestand is tegen alle weersinvloeden.' Volgens Van Tilborg is Luca Lifestyle een van de weinige die dit exclusieve materiaal van hoog kwaliteitsniveau kan leveren. 'Omdat het zo'n sterk materiaal is, zijn we ook in staat om heel grote producten te maken. Voor de hovenier is dit uitermate geschikt. Want een grote maat pot is licht, handzaam en gebruiksvriendelijk voor de hovenier zelf. We maken onderscheid met de natuurlijke uitstraling, het lichte gewicht en het hoge kwaliteitsniveau.'


Grigio Classico antraciet
Grigio Classico antraciet
Naast de productielocatie in Vietnam heeft Luca Lifestyle een vestiging in Veen (Noord-Brabant), waar zes mensen werken. Hier zijn ook twee ruime showrooms van gezamenlijk een kleine 600 vierkante meter ondergebracht die zowel door de hovenier als zijn klant kunnen worden bezocht. Aanvullend kan Luca Lifestyle een gedegen advies geven. Het bedrijf heeft ook een eigen magazijn ter beschikking, waar alle voorraden zijn opgeslagen. Gemiddeld zijn er 2500 pallets direct beschikbaar voor de klant, variërend per seizoen. 'Net als iedereen hebben we ook last gehad van langere levertijden, maar sinds februari dit jaar zitten we op een uitleveringsgraad van 95 procent.'

Natuurlijke, tijdloze uitstraling

In haar zevenjarig bestaan is Luca Lifestyle flink gegroeid. Van Tilborg: 'De potten gaan de hele wereld over. Maar nog steeds kennen meer bedrijven ons niet dan wel, zeg ik dan. Dus we hebben nog volop mogelijkheden om te groeien. Het belangrijkste binnen onze organisatie is om het allemaal overzichtelijk te houden, zodat we in ieder geval de bestaande klanten goed van dienst kunnen zijn. De groei is weloverwogen. De kwaliteit is een speerpunt van ons. En die willen we koste wat het kost bewaken. Samen met kwaliteit zijn service en betrouwbaarheid onze kernwaarden.'
Hij vervolgt: 'Ons uitgangspunt is dat de klant geen excuus mag hebben om niet met ons in zee te gaan. Dat wat we leveren, moet het gewenste product zijn: de gewenste kwaliteit, kleur en uitstraling hebben en direct beschikbaar zijn. We moeten het van A tot Z goed regelen.'


Grigio Elena - Antique White
Grigio Elena - Antique White
Willemijn Vos benadrukt dat Luca Lifestyle met zijn assortiment altijd uitgaat van een natuurlijke uitstraling, waardoor de producten tijdloos zijn en ook een zekere duurzaamheid hebben. 'We gaan ervan uit dat een pot of bak van Luca jarenlang in goede staat blijft als die in de tuin, op het balkon, in huis of waar dan ook staat. Dat komt zowel door de hoogwaardige kwaliteit als de natuurlijke uitstraling. We zijn geen partij die met heel opvallende of trendgevoelige kleuren aankomt. We houden echter wel rekening met elke behoefte van de klant of vanuit de markt en waar vraag naar is. We hoeven dus niet naar de trends in de markt te kijken, omdat we vinden dat onze producten van dusdanige aard zijn, dat ze jarenlang mee moeten gaan. Het is ook een duurzame keuze omdat slechts een eenmalige investering nodig is om een pot neer te zetten. Een belangrijk element bij het ontwikkelen van nieuwe collecties, is dat die moeten passen in het geheel. We bedenken dan ook niet op vaste momenten nieuwe lijnen. We proberen natuurlijk wel te vernieuwen, maar gaan daarbij af op de wensen en behoeften van onze klanten. Als vandaaruit iets naar voren komt, proberen we mee te denken en te kijken wat we kunnen ontwikkelen in samenspraak met onze leverancier.'

'De toegevoegde waarde van Luca Lifestyle zijn natuurlijke producten met belangrijke eigenschappen als lichtgewicht en weersbestendigheid'

Kwaliteitsniveau

Luca Lifestyle heeft een breed scala aan typen klanten: van een tuincentrum waar ook ter wereld tot aan een lokale hovenier in Nederland. Vos: 'We oriënteren ons dan ook in alle hoeken naar de behoeftes. Wat betreft de hovenier kunnen we toegevoegde waarde bieden door mooie, natuurlijke producten te maken met belangrijke eigenschappen als lichtgewicht en bestendigheid tegen alle weersomstandigheden. De hovenier zou wel een mooie bak van twee meter kunnen plaatsen en beplanten, maar als hij ten eerste loodzwaar is en in het tweede jaar kapotvriest, dan kan de hovenier zijn kwaliteitsniveau niet waarborgen.'


Zoals gezegd is het materiaal voor de potten en bakken samen met een Belgische universiteit ontwikkeld. Van Tilborg: 'Ondanks de stijgende prijzen van grondstoffen blijven we vasthouden aan de unieke samenstelling van dat materiaal. Het zijn echt de beste beschikbare materialen en grondstoffen op de markt om die continue kwaliteit te garanderen. Ten koste van alles blijven we op die manier produceren. We gaan regelmatig op de productielocatie kijken en daar hebben we een uitstekend team dat daarop toeziet. De kwaliteit is een van onze kernwaardes van het bedrijf en die gooi je niet zomaar te grabbel.'

De ontzorging van de klant staat ook hoog op de agenda. Van Tilborg: 'We maken het hem zo gemakkelijk mogelijk om bij ons te kopen. We hebben de laatste jaren gewerkt aan de juiste materialen en brengen uitgebreide, fraaie catalogi uit. Bovendien beschikken we over een verkoopportaal waar de klant eenvoudig kan bestellen, de beschikbare voorraad kan zien en alle informatie over onze producten kan vinden. Alles is zo overzichtelijk en zo zichtbaar mogelijk gemaakt voor de verschillende partijen. Ook tref je online 3D-afbeeldingen aan van de bloempotten en plantenbakken, zodat de hovenier of tuinarchitect ze kan inzetten bij een conceptontwerp. Verder zijn de hovenier en zijn klant natuurlijk welkom in onze showroom, waar ze de producten in het echt kunnen bewonderen. We kunnen de hoveniers ook wat monsters van materialen aanreiken. Zo proberen we de mensen ervan te overtuigen dat wij de juiste partij voor hen zijn.' Eigenlijk is het volgens Van Tilborg heel eenvoudig. 'Je moet goed luisteren naar de wensen en behoeftes van de klant. Als wij daarin kunnen voorzien met onze kennis en ervaring in de markt, dan maak je zowel de klant (hovenier) als de eindgebruiker blij. Daar draait het in feite om.'

Showroom van Luca Lifestyle in Veen
Showroom van Luca Lifestyle in Veen

Assortiment

Vos geeft een nadere toelichting op de highlights van het Luca-portfolio. 'De Grigio-collectie, gekenmerkt door een heel fijne betonstructuur, heeft een natuurlijke look. Dit is onze breedste serie met de meest beschikbare kleuren en speelt in op een breed scala van wensen en behoeften. Zo is bijvoorbeeld de populaire antracietkleur in de Grigio-lijn een tijdloze keuze. Maar er bestaat ook een Antique White-versie die om andere redenen weer geliefd is. Eigenlijk kan iedereen wat wils vinden bij Grigio, een allemansvriend dus.'


'De Argento-serie is met name geschikt is voor liefhebbers van een moderne stijl. Deze collectie heeft een volledig strakke, gladde structuur in zwart, grijs en wit met een hoogglanslaag. Binnen de Grigio- en Argento-serie zijn ook diverse modellen met wieltjes beschikbaar.'

Willemijn Vos
Willemijn Vos
De Struttura-serie heeft op haar beurt een grove kleistructuur. 'De collectie bevat verschillende varianten, zodat iedereen een passend product kan vinden voor zijn tuin. Bovendien zijn er diverse vormen beschikbaar die je goed met elkaar kunt combineren. Die vormen komen in elke serie weer terug. Kortom, er kan een volledige tuin ingericht worden met producten van Luca Lifestyle. Voordeel is verder dat de potten en bakken onderhoudsvriendelijk zijn,' legt Vos uit.

Luca Lifestyle gaat onversaagd verder met het pad dat is gekozen. 'We blijven doorgaan op de ingeslagen weg. Ook gaan we onze processen verder optimaliseren om de drempels voor de klant weg te halen. Uiteraard kun je van tijd tot tijd kleine aanpassingen in het assortiment verwachten. Zo is er dit jaar nog de kleur taupe bijgekomen, een vrij neutrale en tijdloze kleur. Deze past uitstekend in ons assortiment. Onze slogan is niet voor niets: 'Makes the world look better!'.

Gerard van Tilborg
Gerard van Tilborg
www.lucalifestyle.com
+31 (0) 416 72 50 03


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER