Verhulst Tuinprojecten is met plezier opnieuw proefkonijn voor De Schans |
|
|
|
Broer de Boer,
maandag 23 mei 2022 |
|
| 256 sec |
Elektrische minishovel van Hollandse bodem
De Schans uit Hedel importeert al jaren de succesvolle Knikmops uit België. Anno 2022 introduceert het bedrijf de Relly, de eerste volledig in eigen beheer ontwikkelde minishovel. De onderneming zet meteen drie types op de markt.
|
Antwan Verhulst is reuzedruk met zijn stratenmakerswerk. Hij is een gebruiker van het eerste uur van de Knikmops die De Schans importeert. 'Van de Knikmops had ik serienummer 14. Naast de Relly heb ik als tweede machine nog een Knikmops in gebruik, een dieselmachine. Van de Relly #01 werk ik met serienummer 04. Ik werd betrokken bij het testen en ik ben daarmee dus een soort proefkonijn. In ruil daarvoor kreeg ik extra garantie op deze machine aangeboden.' Verhulst werkt noodgedwongen alleen, want het is momenteel lastig om aan goede stratenmakers te komen. Hij zegt: 'Ik vind het belangrijk om zo duurzaam en innovatief mogelijk te ondernemen en heb zo veel mogelijk mechanisatie doorgevoerd.' En, lacht hij: 'Zo werk ik vanaf eind 2021 bij het aanleggen van straatwerk met deze innovatieve en duurzame elektrische machine, de Relly #1.0, met een gewicht van 1.200 kilo.' Het blijkt dat Verhulst Tuinprojecten gespecialiseerd is in ambachtelijk straatwerk voor particulieren, vaak met toepassing van gebakken, keramische of natuursteenproducten of traditionele kinderkoppen. De opdrachtgevers bevinden zich globaal in een straal van 15 km rondom Heukelom bij Oisterwijk, waar het bedrijf gevestigd is.
| Antwan Verhulst was ook één van de eerste gebruikers van de Knikmops. |
|
|
Voordelen
Welke voordelen springen eruit, volgens Verhulst? 'De machine is veel stiller, maar ook niet extreem stil. Hij stoot geen gassen uit en is erg sterk. Particuliere klanten reageren er enthousiast op. Het energiekostenvoordeel van elektrisch in plaats van fossiel laat ik ook in mijn offertes blijken. En ik stel klanten voor om 's nachts ter plaatse bij te laden op 230 volt. In verband met de logistiek en de aan- en afvoer van materiaal en afval werkt opladen op locatie in hun voordeel. Eventueel verreken ik de kilowatturen, maximaal tien uren met 2,5 kW per uur. Mijn machine gaat hoe dan ook elke avond aan de oplader, zodat ik 's ochtend met volle accu's aan de slag kan. Er zijn nog geen snelladers voor de Relly, maar vaak hebben mijn opdrachtgevers toch geen krachtstroomaansluiting.' De miniloaders van De Schans staan bekend om de ruime op- en afstap. De zit in de minishovel is volgens Verhulst net iets hoger dan in de Knikmops.
|
'De zit in de minishovel is net iets hoger dan in de Knikmops'
| |
|
Verhulst heeft overigens een vrij luxe stoel laten inbouwen. Omdat hij klein van stuk is, moet hij de stoel flink naar voren schuiven om de pedalen te kunnen bedienen: 'Dat maakt het op- en afstappen voor mij wat lastiger. Doordat ik hoog zit, heb ik wel een beter zicht op de werktuigen. De verstelbare stuurkolom is voor mij dan ook echt een uitkomst! In de grondbak heb ik kleine sleufjes gefreesd. Dat geeft me een beter zicht op de voorbak.' De nieuwe dichte bakken van De Schans hebben dit inmiddels standaard. Voor Verhulst geldt dat alle aanbouwdelen die hij voor zijn Knikmops gebruikt, ook aan zijn nieuwe elektrische minishovel passen. Hij somt op: 'Een grondbak, lepels, een tegelriek, een betonmolen om stabilisatiemateriaal voor onder bestrating te draaien, een grondfrees, een maaidek, een legklem voor gasbetonblokken, een veegborstel, een (sneeuw)schuif, een egalisatiebalk, een klem om stenen bij te rijden en een grotere betonmolen. Ik kan alles aankoppelen met hetzelfde snelwisselsysteem. Het enige nadeel is dat ik de ventielen nog drukloos moet maken door de machine aan en uit te zetten. Dat is in principe hetzelfde als bij een diesel. Maar het zou nog fijner zijn als dit door middel van een druk op de knop kon. Daar werken ze bij De Schans nog aan, want dit maakt het aankoppelen van de hydrauliekslangen veel gemakkelijker!'
| Het Relly-commandocentrum |
|
|
Eigen instelling veranderen
Verhulst vervolgt: 'Gedurende de testperiode heb ik de accu's bewust vijfmaal totaal leeg gewerkt. Mijn conclusie: wanneer je constant aan het rijden bent terwijl je zwaar en intensief grondwerk doet met de bak, heb je voor drie à vier uur accucapaciteit. Dan heeft de machine dus geen enkel moment stilgestaan. Veel hoveniers zeggen dan meteen dat de machine moet veranderen. Ik zeg echter dat je je eigen instelling moet veranderen. Dit betekent voor mij: vandaag een stukje grondwerk doen en morgen een ander deel. Zo houd ik voldoende elektriciteit over om het de rest van de dag vol te houden met de machine. De Schans meldde onlangs dat de Relly later dit jaar leverbaar wordt met een nog zwaarder accupakket.'
| Opladen met 230 volt, eventueel bij de opdrachtgever |
|
|
Smartmodus
Verhulst vervolgt: 'Het aanleren van de bediening is ook vrij simpel. Ik werkte onlangs met een opdrachtgever samen die de aan- en afvoer voor me deed. Hij stapte voor de eerste keer op de machine en had hem al snel onder de knie.' Nu is er ook een uitgebreid softwarepakket op de machine geïnstalleerd. Hierover zegt Verhulst: 'Ik vind het weinig zinvol om iemand die voor het eerst op de machine zit deze smartmodus aan te leren. Het is wel superhandig voor de werktuigen. Met de smartmodus programeer je de gebruikersinstellingen, zoals de bedieningsfuncties en de maximale oliestroom tijdens de werkzaamheden.' Hierbij geeft Verhulst als voorbeeld het aankoppelen van de betonmolen, waarbij je veelvuldig moet op- en afstappen: 'In de displayfunctie regel je de draaisnelheid van de betonmolen.'
| De smartmodus onthoudt de instellingen. |
|
|
Verhulst vertelt: 'In deze modus kun je de hydrauliekstroom vergrendelen; dit is handig tijdens het beladen. De uitgebreide software onthoudt voor al die verschillende werktuigen de juiste instellingen. Aankoppelen van werktuigen met het standaardsysteem is een peulenschil; dit gebeurt volledig hydraulisch. De smartmodus onthoudt overigens ook de instelling van de stuurkolom. Deze software biedt mij in ieder geval meer mogelijkheden dan ik nu nog nodig heb. Wat me verder opvalt, is dat de ventielen met de elektronisch aangestuurde proportionele bediening iets feller reageren dan ik op mijn Knikmopsen gewend ben.' Verder heeft de fabrikant het aantal hydrauliekslangen door het knikpunt beperkt. Hierdoor blijft de slijtage aan de hydrauliekslangen tot een minimum beperkt. Standaard is de Relly uitgevoerd met slangbreukbeveiliging op de cilinders en twee extra dubbelwerkende hulphydrauliekfuncties.
| Het aantal hydrauliekslangen door het knikpunt is beperkt. |
|
|
Wensen verzameld
De bedrijfsoprichter van De Schans, Reinoud van der Schans, is trots op wat er tot stand is gebracht. Hij vertelt: 'We hebben het beste van alles wat we in de markt zijn tegengekomen gecombineerd in de nieuwe lijn minishovels. Daarnaast hebben we alle uitvragen en wensen van onze afnemers verzameld, onze ervaring en kennis gebruikt en ideeën besproken. Dat resulteerde in deze Relly.' Van der Schans durft hem met een gerust hart de beste machine in de huidige markt te noemen. Zo biedt zijn product bijvoorbeeld in elke gewichtsklasse het meeste vermogen. Dit jaar komt het bedrijf met een volledige lijn machines. 'Desgewenst kunnen hoveniers, stratenmakers en andere gebruikers hun Relly in een eigen design en kleurstelling laten uitvoeren, zoals je dat met bedrijfsauto's ook kunt doen', zo besluit Van der Schans.
Aanbouwdelen
Opvallend is het grote aantal verschillende aanbouwdelen dat De Schans aanbiedt voor de miniloaders die het bedrijf levert. Op de website tellen we er alleen al een 90-tal. Een groot deel daarvan kun je aanbouwen aan de Relly. Voor hoveniers en stratenmakers gaat dat bijvoorbeeld om grondfrezen, heggenscharen tot 200 cm hoogte, frames voor bigbags, graafarmen, klinker-, banden- en lagenklemmen, maar ook maaidekken en al dan niet lasergestuurde grondbewerkingsapparatuur. Uiteraard ontbreken verschillende (puin)bakken, soms met vijzelafvoer, niet in het assortiment, en je kunt ook verschillende veegsystemen aan de machine bevestigen. Op de site www.Rellyminiloader.nl/aanbouwdelen staan alle mogelijkheden, compleet met technische gegevens, uitgebreid en overzichtelijk vermeld. Ook staat erbij of ze een goede match vormen met een specifiek type Relly.
| Het hart van de elektrische Relly |
|
|
|
Type aandrijving |
| Elektrische aandrijving |
| Elektrische aandrijving |
| Elektrische aandrijving |
|
Relly-type |
| R1.0 E |
| R1.3 E |
| R1.8 E |
|
Gewicht (kg) |
| 1250 |
| 1650 |
| 2200 |
|
Debiet hulphydrauliek (l/min) |
| 33 |
| 40 |
| 55 |
|
Snelheid (km/u) |
| 16 |
| 18 |
| 20 |
|
Breedte (mm) |
| 1250 |
| 1250 |
| 1400 |
|
Spanning (V) |
| 100 |
| 100 |
| 100 |
|
Vermogen (kW/pk) |
| 16 kW |
| 25 kW |
| 54 KW |
|
Hefkracht (kg) |
| 1000 |
| 1250 |
| 1800 |
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|