Alle Stihl-gereedschap aan één stekker in de elektrische Goupil-bedrijfswagen |
|
|
|
Emiel te Walvaart,
vrijdag 20 mei 2022 |
|
| 348 sec |
Samen met Cyclus uniek partnerschap in verduurzaming
De elektrificering van voertuigen en werktuigen is onomkeerbaar, ook voor het openbaar groen en de stadsreiniging, en zeker met het oog op de ambitie van 22 grotere gemeenten om in 2025 geen brandstofvoertuigen meer toe te laten in de binnenstad. Afvalverwerker Cyclus, Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit en Stihl hebben samen een uniek partnerschap gevonden in verduurzaming. Medewerkers van Cyclus maken naar volle tevredenheid gebruik van elektrische bedrijfswagens van Goupil die uitgerust zijn met accumachines van Stihl. Zo ontstaat een volledig geïntegreerde accucombinatie. De betrokkenen doen hun verhaal.
Cyclus-medewerker in actie met de Goupil G4L en Stihl-accubosmaaier |
Het begon met de ambitie van Cyclus om de brandstofmotor in het wagenpark in de ban te doen. Cyclus stuitte bij zijn zoektocht op de elektrische bedrijfswagens van Goupil, die door Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit worden geïmporteerd en gedistribueerd. De keuze was om verschillende redenen al snel gemaakt. Rob van Anraat, materiaalbeheerder bij Cyclus: 'Wij kunnen op kantoor wel vinden dat het een mooi wagentje is, maar ons personeel moet ermee werken, dus zij hebben de wagens van Goupil uitvoerig getest. Dat beviel uitstekend. In overleg met Van Blitterswijk kwamen we uit op de Goupil G4L (Long), die aan een aantal van onze eisen voldeed. Zo wilden we een smal voertuig, dat in het stedelijk gebied tussen (klap)paaltjes en andere objecten door kan laveren. Omdat we ook het wandel- en parkgebied in Gouda beheren, zochten we een compacte wagen die niet te veel plaats inneemt als we aan het werk zijn. Ook daar voldoet de Goupil aan. Tegelijkertijd heeft de bedrijfswagen een grote laadbak, plus een opbergruimte voor ons elektrische gereedschap. Dat laatste was essentieel voor ons.'
Persoonlijk harnas met accu
Na de aanschaf van de Goupil belandde Cyclus in een volgende fase van de elektrificering. Nu er verschillende schone elektrische voertuigen rondrijden, kun je slecht aankomen met gereedschap dat draait op een vervuilende brandstofmotor, zo oordeelde Van Anraat. 'Je bent niet geloofwaardig als op de wagen een sticker is geplakt met "We rijden 100 procent elektrisch" en je uitstapt om zo'n herrie schoppend, rokend apparaat te gebruiken. Omdat we willen verduurzamen en 100 procent CO2-neutraal willen werken, hebben we Van Blitterswijk Tuin- en Parkmachines naar een oplossing gevraagd. Toen kwam de leverancier met een elektrische bladblazer van Stihl om uit te testen. Deze was uitgevoerd met één accu, maar dat bleek in de praktijk te weinig. Daarna kwamen we uit op een Stihl-rugbladblazer met een grotere accu. Voor elke werknemer hebben we twee accu's aangeschaft, evenals een persoonlijk harnas waar de accu in kan worden gezet.'
|
Rob van Anraat: 'De scepsis bij de medewerkers over het gewicht van dit accusysteem werd weggenomen; het bleek niet zwaarder dan een motorblazer'
| |
|
De aanvankelijke twijfels bij de medewerkers over het gewicht van dit accusysteem werden weggenomen doordat het niet zwaarder is dan een motorblazer. 'Een ander voordeel is dat je de trilling van die motor kwijt bent. Bovendien kan het harnas helemaal worden ingesteld op persoonlijke kenmerken als gewicht, lengte of dikte van de jas. Hierdoor is de bewustwording over het ergonomisch gebruik gegroeid. Onze mensen werken nu tot hun volle tevredenheid met de bladblazers.'
| V.l.n.r.: Martijn Beekwilder (Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit), Rob van Anraat (Cyclus) en Tommy Nagtegaal (Stihl) |
|
|
Er kwam bovendien een praktisch probleem aan de orde: het opbergen van de accu's. Van Anraat: 'Elke keer aan het eind van de dag de accu's uitladen, in het magazijn aan de lader leggen en de volgende morgen weer inladen, dat is nogal arbeidsintensief. Toen bood Van Blitterswijk ons de oplossing om de accu's tijdens het werk op te laden. Er werd een laadstation in de Goupil geïnstalleerd. De ene accu ligt aan de lader, de andere is in gebruik.'
Laden tijdens werktijd
Martijn Beekwilder (manager commercie, marketing en communicatie bij Van Blitterswijk) legt uit: 'We hebben een omvormer in de wagen gemonteerd. Deze omvormer zet de voltage van het hoofdaccupakket van het voertuig (48 volt) om in 230 volt, zodat je een stopcontact kunt monteren om de acculaders van de elektrische apparaten aan te sluiten. De Goupil heeft een 14kWh-accu met een actieradius van zo'n 135 km (WLTP), maar op een werkdag wordt doorgaans niet meer dan 50 km gereden in stedelijk gebied. Dus er blijft meer dan de helft van de capaciteit over voor het laden van de elektrische werktuigen tijdens werktijd. En 's nachts worden ze ook opgeladen als de hoofdaccu van de Goupil aan de lader ligt. Zo heb je altijd een volledig geladen pakket. Bovendien kun je bij uitbreiding met andere accupacks eenvoudig het een en ander koppelen.'
|
Martijn Beekwilder: 'Er blijft meer dan de helft van de accucapaciteit over voor het laden van de elektrische werktuigen tijdens werktijd'
| |
|
Voor Cyclus is dit de ideale oplossing, meent Van Anraat. 'Nu zijn we af van het gesjouw met de accu's. Omdat iedereen een persoonlijk harnas heeft, worden ook niet de verkeerde accu's meegenomen. Bovendien zijn ze allemaal vol, zodat je zonder zorgen een dag vooruit kunt.' Voor de veiligheid is er een leuk foefje ingebouwd. 'Omdat we een stille wagen hebben, hoort het winkelende publiek hem niet aankomen. Onze jongens gingen dan toeteren, wat nogal eens commentaar opleverde. Als oplossing hebben we er een ijscobelletje op laten zetten. Dus dan gaat het van "ting, ting, ting" en komen wij het afval opruimen. Dan zie je lachende gezichten. Dat wordt meer gewaardeerd dan de vieze diesels in het verleden.' Het gebruik van elektrisch handgereedschap en machines is ook een welkome bijdrage aan de leefbaarheid van de omgeving. 'Zeker als je 's ochtends vroeg begint, is het fijn dat er geen geluidsoverlast is, zoals met motorbladblazers en dergelijke.'
Elektrisch rijden en werken
Tommy Nagtegaal van de afdeling business development bij Stihl herkent het verhaal van Cyclus. 'Veel bedrijven als Cyclus krijgen te maken met het beleid van zero emission. De combinatie die Cyclus heeft gekozen, juichen we toe: volledig elektrisch rijden met voertuigen van Goupil en elektrische gereedschappen van ons. Van Blitterswijk is al meer dan veertig jaar dealer en een trouwe partner van Stihl. Op deze manier zoeken we samenwerking met meerdere klanten. Het vraagstuk is niet alleen elektrisch rijden, maar ook elektrisch werken. Hoe kunnen we dat optimaal aanbieden, en welke gereedschappen passen het best bij de klant in combinatie met een elektrisch voertuig en de mogelijkheid om onderweg op te laden?'
| Meerdere apparaten kunnen tijdens werktijd worden opgeladen |
|
|
Stihl heeft een aanbod van krachtige en slimme accu's. 'Onze nieuwe generatie accu's, zoals de AP500 S, zijn voorzien van een nieuwe celtechnologie. Dit zijn platte, gelamineerde cellen. Dit betekent dat we meer energie kwijt kunnen in dezelfde maat accu en met hetzelfde gewicht. Bovendien is de levensduur van de cellen verdubbeld. In plaats van 1250 laadcycli zijn we naar 2500 laadcycli gegaan. De levensduur van de accu ligt dan ruim boven dan tien jaar. Met deze levensduur en het snellere laadproces is het veel voordeliger om tussentijds te laden dan om extra accu's mee te nemen in de auto.' Stihl biedt ter ondersteuning ook trainingen aan dealers en eindgebruikers. Nagtegaal: 'Hierbij zijn veiligheid, ergonomie en gebruikersonderhoud heel belangrijk. Ons product is zo goed als de service die gegeven wordt. Dus het is belangrijk dat onze partner het product goed uitlegt en goede instructies geeft. Het mooie bij Cyclus is ook dat de perceptie werd ontkracht dat een accubladblazer zwaarder zou zijn dan een benzinebladblazer. Een ander positief punt is dat elke werknemer over een eigen harnas voor de rugaccu beschikt. Dit komt de ergonomie en de hygiëne ten goede. Het betekent dat Cyclus staat voor zijn werknemers, want zij moeten ermee werken. Het is niet zo gebruikelijk dat elke medewerker een eigen harnas heeft.'
|
Tommy Nagtegaal: 'Elke werknemer beschikt over een eigen harnas voor de rugaccu, wat de ergonomie en de hygiëne ten goede komt'
| |
|
Volgens Nagtegaal was de werkwijze rondom de aanschaf van het Goupil-voertuig en de Stihl-apparatuur volgens het boekje. 'Ten eerste kwam Van Blitterswijk met een advies voor Cyclus. De organisatie zag hierin potentie: dit is het voorstel, we gaan ermee werken. Uiteindelijk creëer je hiermee een breder draagvlak, want we merken dat de transitie van brandstof naar accu goed begeleid moet worden. En laat de werknemers ermee werken voordat je de overstap maakt en/of de aanschaf doet; anders krijg je weerstand.'
Accu is lonend
Nagtegaal stelt dat het nu al loont om voor 100 procent met accu te werken bij werkzaamheden in stedelijk gebied. 'Dat de apparatuur niet krachtig genoeg zou zijn, is echt geen excuus meer. Het kan gewoon. Zelfs 85 procent van alle werkzaamheden kan al met accu gedaan worden, maar het vergt wel een andere aanpak van het werk. De ontwikkelingen op dit gebied gaan gewoon door. Momenteel stimuleren en helpen we bedrijven bij de overgang naar accu. We maken bijvoorbeeld een CO2-calculatie van het benzineapparatenpark en zetten daar een berekening met accutoepassing voor hetzelfde assortiment (vergelijkbaar in kracht) tegenover. Dan kun je zien hoeveel CO2-uitstoot en liters benzine je bespaart. Hierbij is het belangrijk om een goed advies te geven over het opslaan en laden van accu's. Nu worden de accu's bijvoorbeeld in de auto opgeslagen, maar er komt hiervoor nieuwe regelgeving met bepaalde voorwaarden.' Cyclus gebruikt momenteel de KMA 130-accucombimotor die een bosmaaikop of draadmaaikop kan aandrijven. Verder worden BGA 100-bladblazers en de ruggedragen accu's AR 2000 L ingezet, evenals AL 500-acculaders. Het Moordrechtse bedrijf heeft gekozen voor een combimotor-multimotor waar je meerdere aanbouwwerktuigen op kunt zetten, met wel veertien verschillende mogelijkheden: van borstelrol tot hoogsnoeier, heggenschaar of bosmaaier. Maar er is ook nagedacht over het transport. Nagtegaal: 'Ik heb een combimotor en heb de mogelijkheid om meerdere aanbouwwerktuigen mee te nemen. Het bespaart gewoon ruimte voor opslag.' Van Anraat is er trots op dat Cyclus een van de eerste reinigingsbedrijven was die elektrisch ging met Goupil. 'Sindsdien komen er regelmatig anderen kijken hoe we dat doen, en vaak zijn ze dan ook om.' Hij roemt de ondersteuning die Cyclus tijdens het hele traject kreeg van Van Blitterswijk. Zo komen de drie partijen samen tot bevredigende oplossingen. Van Anraat: 'We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar als je samen het tandwiel kunnen ontdekken waarmee het wiel wat sneller gaat draaien, dan heb je gewonnen. Als je zoiets kunt samenvoegen, kun je tot een goed product komen.' Beekwilder: 'Belangrijk is ook dat we de praktijkervaring van Cyclus kunnen meenemen. Het is waardevol dat we hebben ondervonden dat je een dag probleemloos kunt werken met de elektrische Goupil en de verschillende werktuigen. Het is best uniek dat we hierbij alles in één unit hebben samengebracht.' Nagtegaal: 'De klant was op zoek naar een oplossing om met één stekker alle apparatuur op te laden, het ecovoertuig en de Stihl-accu´s. Dat is dus gelukt.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|