Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Hoveniers op TikTok; waarvoor doen ze het?

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Manon Botterblom, donderdag 19 mei 2022
164 sec


De opmars van TikTok

Social media is bijna niet meer weg te denken. In het normale leven, maar ook in de hovenierswereld beginnen sociale media zoals Instagram steeds belangrijker te worden. TikTok staat in eerste instantie bekend om zijn dans- en zangfilmpjes, maar ook hoveniers zijn hier actief. Onder andere hovenier Michael Maarsen is razend populair op de app. Hoe kwam hij, en met hem nog meer hoveniers, op het idee om zijn werk op TikTok te laten zien?

Een van de vaak bekeken filmpjes op TikTok van Maarsen
Een van de vaak bekeken filmpjes op TikTok van Maarsen

Bijna elke hovenier heeft tegenwoordig zijn eigen website en social media-kanalen. Dat is iets waar niet meer aan te ontkomen valt om makkelijker klanten binnen te halen. TikTok blijkt een van die kanalen te zijn. TikTok heeft razendsnel zijn opmars gedaan in Nederland en wordt als verslavend gezien. Als gebruiker kun je korte filmpjes tot ongeveer 30 seconden maken met een ondersteunend muziekje eronder. De filmpjes die hierop gemaakt worden zijn voornamelijk door en voor jongeren gemaakt en hebben niet zo'n serieuze inslag. Toch begint de app ook populair te worden onder hoveniers, maar dan wel met een serieuzere bedoeling.

Een serieuze dagtaak

Zo is TikTok voor Michael Maarsen een serieuze bedoeling. Het sociale media-avontuur begint voor de allround hovenier uit Aalsmeer al in 2018, waar hij toevallig een filmpje maakte waarin hij een heg snoeide en die op het platform Instagram zette. Wat Maarsen niet verwachtte, was dat het filmpje razend populair werd en een paar miljoen keer bekeken zou worden. 'Het filmpje werd zo bekend, dat sommige bedrijven hem ook deelden op hun pagina. Ik vond het zo geinig dat ik besloot vaker filmpjes te plaatsen van mijn werkzaamheden.' Veel filmpjes die je daar voorbij ziet komen zijn van nieuwe gereedschappen. Als de hovenier na een paar jaar merkt dat de app TikTok zijn opmars maakt besluit hij daar, anno 2019, ook mee te beginnen. Waar hij in het begin nog wel eens een project binnenhaalde met een filmpje, heeft hij daar nu niet meer zo'n behoefte aan. 'Ik heb het nu druk genoeg, dus ik maak de filmpjes niet om aan klussen te komen. In het begin deed ik het echt als bedrijf, om klanten te benaderen.' Sinds een jaar is Maarsen een "influencer" te noemen, zoals dat heet op TikTok. De hovenier heeft een samenwerking afgesloten met Poel Bosbouwartikelen, waar de meeste machines op het TikTok-account van Maarsen ook van zijn. 'Poel wilde graag een samenwerking omdat ze het interessant vonden om klanten op een andere manier te bereiken.'


Michael Maarsen
'Je laat je vakwerk zien door middel van een leuk filmpje'

Hoveniersbedrijf van Acker

Ook Jeffrey van Acker van hoveniersbedrijf van Acker is al een tijdje druk met TikTok en boekt meerdere successen met de filmpjes die hij op de app plaatst. Zo plaatst hij vaak handigheidjes of grappige situaties tijdens werktijd op zijn account, die soms meerdere duizenden keren bekeken worden, met een uitschieter van een miljoen. Het bedrijf uit Zeeland begon met "TikTokken" na het zien van andere hoveniers die de app in gebruik hadden. 'Toevallig kwam er iemand in dienst die grappig was om te filmen,' vertelt van Acker. 'Toen hadden we een slachtoffer gevonden.' Hoewel de hovenier voornamelijk filmpjes plaatst waar mensen om moeten lachen, heeft hij wel een serieus doel. Volgens Van Acker weten veel mensen niet hoe het er aan toe gaat achter de schermen bij hoveniers en is het voor leken ook onduidelijk wat er zo allemaal gebeurt. 'Met een leuk filmpje inclusief muziekje maak je het veel duidelijker en is het ook nog leuker om te zien. Je laat je vakwerk zien door middel van een leuk filmpje.'
De TikToks scheppen niet alleen duidelijkheid over de hovenierswereld, ze halen zo nu en dan ook nog eens projecten binnen bij nieuwsgierige kijkers. Dit zijn voornamelijk jonge mensen, die tijdens het kijken van een van die filmpjes meer willen weten en doorklikken naar de website van het hoveniersbedrijf van van Acker.


Jeffrey van Acker
'Door TikTok krijgen mensen een beeld van mijn bedrijf en voelt het sneller vertrouwd voor ze'

Bestratingentuin

Matyas Vajon van Bestrating en Tuin merkt een veranderend toekomstbeeld van sociale media. Steeds vaker wordt hij via Instagram of TikTok benaderd door potentiële klanten voor klussen. 'Ik denk dat dat toekomstbeeld nu al aan het veranderen is. Toekomstige klanten zoeken je bijvoorbeeld ter controle op via Google en komen dan als vanzelf bij je site of social media-kanalen uit. Door de filmpjes die ik op TikTok plaats, krijgen mensen ook een beeld van hoe mijn bedrijf is en voelt het sneller vertrouwd voor ze. Dan sta je al met 1-0 voor.' Zo kreeg Vajon, die met zijn bedrijf in Heerhugowaard gestationeerd is, wel eens belletjes van mensen uit Rotterdam. 'Die hadden mij dan gevonden via TikTok en wilden dat ik een tuin voor ze zou realiseren. Ik moest ze helaas wel afwijzen, want Rotterdam is niet mijn werkgebied.' Vajon werkt met zijn vierkoppige team vanuit Heerhugowaard en doet klussen variërend van bestrating tot complete tuinaanleg.


Matyas Vajon




LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER