Elektrische E10E-minigraver blijkt verkoopsucces |
|
|
|
Mischa Bijenhof,
vrijdag 15 april 2022 |
|
| 193 sec |
In de rij voor een elektrische Bobcat
In 2019 lanceerde Bobcat de E10E. De eentons elektrische minigraver werd een instanthit, vooral onder hoveniers. Inmiddels kan dealer Intertechno door een we-reldwijd tekort aan onderdelen de vraag amper nog bijbenen.
|
Bij Intertechno zijn ze klaar voor de elektrische revolutie. Berrie Boer, die tevens werk-zaam is voor zusterbedrijf 123 Machineverhuur, merkte dat al bij de introductie van de E10E. Fabrikant Bobcat koos Nederland uit als proeftuin voor de lancering van het eer-ste elektrische model en Intertechno mocht de machine in de markt zetten. 'De technici van Bobcat waren in die periode wekelijks bij onze hoofdvestiging in Apeldoorn te vinden, om de machine af te stemmen op de specifieke wensen van Nederlandse gebruikers', zegt Boer. 'De laatste jaren zijn de ontwikkelingen op het gebied van elektrische machines in een stroomversnelling gekomen. Voor grotere machines zijn dieselmotoren nu nog de norm. Daar zie je al dat de emissienorm door de invoering van Stage 4 en Stage 4 final en de huidige Stage 5-motoren enorm is teruggebracht. Ik verwacht dat alles tot acht ton op termijn waterstof ofwel elektrisch wordt, waarbij waterstof vooral voor de zwaardere ma-chines gebruikt zal worden.'
| Ook voor inpandige sloopwerkzaamheden door bouwgerelateerde bedrijven is de E10E erg geschikt |
|
|
Forse investering
Het pionierswerk werd dus verricht door de E10E. Die wordt door Intertechno veel ver-kocht aan bouwgerelateerde bedrijven, die de minigraver inzetten voor inpandige sloop-werkzaamheden, en dus - in toenemende mate - aan hoveniers. 'Voor de E10E vormen hoveniersbedrijven het grootste deel van onze klanten', zegt Boer. Met een breedte van 71 centimeter is de E10, zowel in elektrische als dieseluitvoering, zeer geschikt voor werk in tuinen. 'Dit formaat is voor hoveniersbedrijven wel zo'n beetje het maximum. Je moet immers vaak door nauwe doorgangen en langs schuttingen en heggen.' Dat geldt ook voor de Bobcat MT55, een andere favoriet onder hoveniers, maar daarvoor staat voorlo-pig geen elektrische versie gepland. De compacte rupslader biedt geen ruimte voor de benodigde accu's. Dat de hoveniersbranche er in vergelijking met de bouwsector wat lan-ger over heeft gedaan om de elektrische machine te omarmen, ligt volgens Boer aan de aanschafprijs van de E10E. Die kost, afhankelijk van het model, ruim het dubbele van de dieselvariant, waarvan Bobcat er wereldwijd tienduizenden aan de man heeft gebracht. Ook in Nederland is de klassieke E10Z nog volop te vinden. 'Kleine en middelgrote bedrij-ven, en dat is het leeuwendeel van de hoveniers, kijken de kat nog even uit de boom. Het is natuurlijk een forse investering. Maar intussen heeft de E10E zijn waarde bewezen.'
|
'Voor de E10E vormen hoveniersbedrijven het grootste deel van onze klanten'
| |
|
Verbeteringen
Intertechno heeft bij de introductie van de E10E voor zijn klanten de kastanjes uit het vuur gehad door uitvoering te testen met een pre-productiemodel van de elektrische machine, zegt Boer. 'We hebben er eerst een aantal in de verhuur gedaan, om te ontdekken of er eventuele verbeterpunten waren die Bobcat nog kon doorvoeren voor het productiepro-ces. Gaandeweg hebben we nog wat verbeteringen aangebracht. Zo is er een nieuwe stekker gekomen, zodat de machine ook via het reguliere stroomnet kan worden geladen en er niet per se een snellader nodig is.' In dat geval kan de E10E onder normale werk-omstandigheden vier uur lang non-stop draaien, wat voor veel hoveniers in de praktijk ge-noeg zal zijn. Een langere werkduur kan worden bereikt door de E10E te koppelen aan een supercharger, die de batterij van de graafmachine in minder dan een uur oplaadt tot tachtig procent van zijn capaciteit en in anderhalf uur volledig oplaadt. Boer: 'Door de ma-chine daarmee in de pauzes bij te laden, is een werkdag van acht uur mogelijk. Dat was ook het speerpunt in de ontwikkeling. Overigens verwacht ik dat er op termijn accu's ko-men die ook zonder bijladen die capaciteit behalen.'
| De Bobcat E19E, hier op de voorgrond, is ook in eigen huis ontwikkeld door Inter-techno. |
|
|
Zelf ontwikkelen
Een deel van dat ontwikkelingswerk zal overigens voor rekening komen van Intertechno zelf. 'Bobcat is in Nederland nu eenmaal niet zo'n groot merk, dus de dealers hebben veel verantwoordelijkheid gekregen om zelf te ontwikkelen. Zo hebben we vorig jaar rond de bouwvak de elektrische variant van de Bobcat E19 gepresenteerd, een graafmachine van twee ton die standaard geleverd wordt met een dieselmotor. Die bouwen wij hier zelf om naar een elektrische variant. We hebben er al acht van verkocht. Ook de 3,5 tons E35E is door onszelf omgebouwd van diesel naar elektrisch.'
| De grotere broer van de E10E, de E35E, is grotendeels ontwikkeld door importeur Intertechno zelf. |
|
|
De vraag naar de kleinere E10E neemt intussen alleen maar toe. 'De gebruikers zijn zon-der uitzondering heel enthousiast', zegt Boer. 'Daar zitten veel mensen bij die hun hele leven met een dieselmachine hebben gewerkt. Zij ontdekken nu ook de voordelen van elektrisch werken. Het is natuurlijk stiller, er is geen stank, maar het werkt ook veel rusti-ger omdat er minder vibraties zijn. Dat merk je echt wel na een dag werken. Bovendien is de E10E in zijn graafbewegingen sneller dan de dieselvariant, omdat een elektrische mo-tor nu eenmaal instant-vermogen levert.' Dat vermogen is overigens identiek aan dat van de diesel. En de hogere aanschafprijs is volgens Boer voor de meeste potentiële klanten geen probleem meer. 'Daar staat tegenover dat je geen brandstofkosten meer hebt, zeker niet als je zelf stroom opwekt, zoals veel hoveniersbedrijven tegenwoordig doen, of stroom van de klant gebruikt. De onderhoudskosten zijn ook veel lager, want de elektrische motor is onderhoudsvrij. Het enige filter op de machine is een hydrauliekfil-ter die pas na 500 uur verwisseld hoeft te worden.
| Berrie Boer en vader Bertus |
|
|
Permanent verhuurd
Het enige wat hoveniers ervan kan weerhouden om te kiezen voor de Bobcats E10E, is de beperkte beschikbaarheid. 'We hebben er vorig jaar zes verkocht; meer konden we ook niet leveren. Zoals het er nu naar uitziet, kunnen we alle verkochte machines nog dit kwar-taal aan onze klanten leveren. Bij 123 Machineverhuur hebben we er nu drie in de ver-huur. Die zijn bijna permanent verhuurd. Bobcat heeft ons beloofd dat er medio 2022 nieuwe machines worden geleverd. Ik denk dat ze misschien een beetje verrast zijn door hun eigen succes in Nederland!'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|