Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Als je even niet oplet, laat je je bedrijf door de vingers glippen'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, donderdag 3 februari 2022
174 sec


VHG-bijeenkomst 'Versnellen in realisatiekracht' zet in op bedrijfsgrip

Oplopende levertijden, stijgende materiaalprijzen, personeelsschaarste, mondige klanten - zomaar een greep uit de uitdagingen waarvoor hoveniersbedrijven tegenwoordig staan. Tegelijkertijd is er misschien wel meer vraag dan ooit naar hoveniersdiensten, kortom het is zaak om grip te houden op je bedrijf. Tijdens de VHG-bijeenkomst in Noord-Holland gaat bedrijfscoach Bart Vermeulen van Business Laps in op deze uitdagingen.

Naborrel bijeenkomst met Richard Maaskant, Wiljan Visser en Bart Vermeulen.
Naborrel bijeenkomst met Richard Maaskant, Wiljan Visser en Bart Vermeulen.

'Aan klanten heb je in deze tijd geen gebrek. De uitdagingen komen nu uit andere hoeken. Deze tijd vraagt dan ook niet om groei, maar om grip', aldus Vermeulen. Wiljan Visser, eigenaar van Visser Tuinen in Leimuiden, vertelt dat hij de schaarste op de materialenmarkt nog behapbaar vindt: 'Wij werken nu vaak vooruit met het bestellen van producten.' Richard Maaskant van de VHG: 'Maar niet ieder bedrijf heeft de mogelijkheid daartoe, bijvoorbeeld een groot bedrijfsterrein om materialen op te slaan. Wij raden aan om ieder geval de volgende zinsnede in al je offertes op te nemen: "Ik werk met richtprijzen. In verband met sterk stijgende inkoopsprijzen van materiaal kan de definitieve prijs pas op het moment van bestellen worden vastgesteld". Dat is van belang om stijgende inkoopprijzen in rekening te kunnen brengen bij je opdrachtgevers. Wij hebben onze voorbeeldoffertes en opdrachtbevestigingen voorzien van een specifieke bepaling in dit kader.'

Wees als een egel

Grip krijg je niet op externe factoren, zoals oplopende levertijden en mondige klanten. Als ondernemer heb je alleen invloed op je eigen bedrijf. Bedrijfscoach Vermeulen behandelt deze avond diverse aspecten die in een bedrijf het verschil kunnen maken. Met grip op je bedrijf kun je de uitdagingen in de buitenwereld immers ook beter de baas. Vermeulen begint met het verhaal over de egel en de vos en vraagt de aanwezige hoveniers wie de sterkste is van de twee. Er wordt geneigd naar de vos. 'De vos probeert de egel aan te vallen uit verschillende hoeken en op allerlei manieren, maar de egel rolt zich steeds op tot een stekelige bal. De egel heeft één succesvolle methode om zich te beschermen, wat de vos ook doet. Met één strategie wint de egel altijd. De beste leiders zijn dan ook egels', aldus Vermeulen.
Voor jou als ondernemer is het zaak om erachter te komen wat jouw 'egelprincipe' is. Dit doe je door jezelf de volgende vragen te stellen: Wat is mijn passie? Waar kan ik de beste in worden? Waar wil men mij voor betalen? Wat is goed voor de wereld? 'In het midden hiervan zit je egelprincipe', aldus Vermeulen.


Wat is jouw 'egelprincipe' als ondernemer?

Experimenteren

De huidige markt biedt dus veel uitdagingen, maar ook kansen om te experimenteren. 'Klanten willen ontzorgd worden. Hiermee kun je je onderscheiden', aldus Vermeulen. Hij haalt de Gouden Cirkel van Sinek erbij, met daarin de vragen 'waarom', 'hoe' en 'wat'. 'Waarom' staat in de kern en daaromheen zitten schillen met de vragen 'hoe' en 'wat'. Veel bedrijven communiceren op het niveau van de buitenste schil: de wat-vraag, en vergeten daarbij de hoe- en de waarom-schil. Vermeulen: 'Wij zien dat bedrijven niet op alle drie niveaus communiceren met hun klanten.'



Goede voornemens

Vermeulen legt uit hoe je als bedrijf veranderingen kunt doorvoeren. Hij maakt de vergelijking met goede voornemens. 'Slechts 4 procent van alle goede voornemens slaagt. Dit stijgt naar 46 procent als je je doelen zo concreet mogelijk formuleert.' Een veel voorkomend goed voornemen is: ik wil afvallen, maar dat is te vaag. Je moet precies formuleren hoe vaak je gaat sporten, hoelang en wanneer en wat je aan je voeding gaat veranderen. Als bedrijf ben je er nog niet met een concrete formulering. Bij bedrijfsveranderingen moet je ook het personeel meekrijgen. Vermeulen: 'Eigenlijk zouden alle medewerkers moeten weten waar je mee bezig bent, niet alleen jij als baas en je rechterhand. Met deze openheid zorg je ook voor een grotere betrokkenheid van het personeel - een goede basis om veranderingen door te voeren.'
Maaskant ziet bij de ondernemershelpdesk van de VHG regelmatig vragen van ondernemers die discussies hebben met hun personeel rondom veranderingen. Het is soms lastig om iedereen mee te krijgen. Vermeulen geeft als tip om niet te blijven focussen op de 'stoorzender' in het bedrijf. 'Richt je energie op de meerderheid van het personeel die wél meegaat. Hiermee isoleer je de achterblijver.'


'Focus niet op de stoorzender in het bedrijf, richt je energie op de meerderheid die wél meegaat'

Richard Maaskant

Kernwaarden

Verder geeft Vermeulen nog enkele tips voor het stimuleren van goed gedrag in een bedrijf. 'Vertaal de kernwaarden van je bedrijf naar gedrag en meet dit. Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden in een bedrijf, eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in één keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig. Deze kernwaarden moet iedereen in het bedrijf kunnen dromen. Vertaal de kernwaarden vervolgens naar gedrag, door per team per kernwaarde concreet samenwerkingsgedrag af te spreken. Dit doe je door met alle teamleden een afspraak te formuleren, waarbij op gedragsniveau is omschreven hoe een kernwaarde er voor ieder individu uitziet in de praktijk. Ook hiervoor geldt: hou het concreet!'


Vermeulen heeft de aanwezige hoveniers genoeg inspiratie geboden met betrekking tot zaken waarop je als ondernemer wel grip kunt krijgen. Tijd voor de borrel, dus!

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Ineke Wieringa
Thursday 3 February 2022
Heel goed om op deze manier met je bedrijf om te gaan. Wij zijn een kleiner bedrijf maar doen het al een poosje op deze manier. Vooral het personeel dezelfde kant op krijgen. Het vak van hovenier ontwikkelen, een vakman worden, jij weet van zaken waar een klant geen idee van heeft. Wij willen de klant ook veel meer betrekken bij het werk, we leggen uit wat we gaan doen,
dan is het aanleggen van een tuin niet meer alleen de offerte, de overkapping en de factuur!

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER