'Ik ga alleen nog op bezoek bij klanten die oprecht interesse hebben in mijn werk' |
|
|
|
Karlijn Raats,
maandag 26 juli 2021 |
|
| 242 sec |
Groenversnellers-deelneemster is nu minder tijd en energie kwijt aan de voorkant
Groenversneller, tuinontwerper en hovenier Arleta van As is one of the guys in haar team. Wel drukt ze een vrouwelijk stempel op haar werk. Dat doet ze door organische lijnen in de beplanting aan te brengen en door te zorgen voor sociaal-emotionele balans op de werkvloer. Tijdens de cursus Groenversneller leerde Van As beter voor zichzelf op te komen bij klanten. Maar haar ongedwongen en creatieve manier van werken ruilt ze voor geen goud in voor een bedrijfsvoering die alleen gericht is op winst en productie. 'Ik word gelukkig als ik mensen blij maak met een mooie tuin. Dat geeft mij voldoening.'
|
Arleta van As (45) is een zij-instromer die het hoveniersvak een vrouwelijke touch geeft. In 2003 verliet ze de horeca voor een opleiding tot hovenier en tuinontwerper in Eindhoven, omdat ze er altijd al van droomde tuinen te ontwerpen. De groene vingers had ze geërfd van haar vader en als kind, in Polen, was ze altijd bezig met ontwerpen. 'Thuis deelde ik mijn zandbak nauwkeurig op in vlakken. Ik bewerkte het zand net zolang tot het waterpas lag en speelde met de vormen totdat mijn tuintje klaar was. Ik wilde er altijd iets moois van maken, net zoals ik nu van elke tuin iets moois wil maken.'
Van As focust zich het liefst volledig op het ontwerpen van tuinen en minder op de bedrijfsvoering. Naast ontwerpen doet ze ook onderhoudswerk als dat wordt gevraagd. Aanleg en onderhoud doet Van As samen met een team van zzp'ers die al jarenlang met haar samenwerken. Ze schetst de teamgeest: 'Als de nood aan de man is, laten we voor elkaar de spullen uit onze handen vallen.'
|
'Ik heb een professioneel bedrijf, maar ik werk vanuit plezier'
| |
|
Leerpunten
Van As wil haar bedrijf dus niet op een stressvolle manier runnen. Wel merkte ze dat ze veel tijd kwijt was aan klantbezoeken en het maken van ontwerpen, waarbij ze lang niet altijd een opdracht binnenhaalde. 'Ik heb me voor Groenversneller opgegeven om te leren om ten opzichte van klanten steviger in mijn schoenen te staan', vertelt ze.
Van As werkt voor allerlei klanten met verschillende budgetten. Door de cursus ging ze beseffen dat ze beter klanten kan zoeken die voor kwaliteit gaan en niet op de laatste euro willen besparen. 'Bij Groenversneller ontdekte ik dat ik er beter naar kan streven om aan de voorkant minder tijd en energie kwijt te zijn. Ik reageer nu per e-mail of telefonisch en stuur potentiële klanten een schets met een schatting van mijn prijs. Ik ga alleen nog op bezoek bij klanten die oprecht interesse hebben in mijn werk. Daardoor bespaar ik een hoop tijd. Die ik nu kan steken in onderhoud en andere werkzaamheden.'
'Bij Groenversneller ben ik ook tot nieuwe inzichten gekomen. Ik heb een professioneel bedrijf, maar ik werk vanuit plezier. Dat plezier is het grootst als het contact met de klant goed voelt en de opdracht me aanspreekt. Ook werk ik fijner met klanten die mijn werk en oplossingen waarderen, ook al is het budget wat kleiner. Voor deze klanten zal ik altijd klaarstaan en een stapje extra zetten. De vrijheid om me te focussen op een aantal goede klanten wil ik graag behouden.' Dat het Van As vooral om haar vak te doen is, blijkt uit haar aantrekkelijke uurtarief en het feit dat ze alles wat ze verdient weer in het bedrijf stopt. Zo investeert ze graag in nieuw gereedschap, zoals tuinmachines, maar ook in zichzelf: door cursussen te volgen, tuinbeurzen en botanische tuinen in heel Europa te bezoeken en (niet te vergeten) tijd in haar eigen tuin te steken.
Stijl
In het verleden heeft Van As weleens opdrachten aan zich voorbij laten gaan. 'Klanten die een onderhoudsvrije tuin willen waarin geen plaats meer is voor groen, daar pas ik voor. Mijn tuinen bestaan ten minste voor de helft uit groen. Mijn motto is niet voor niets: groen is rust, rust is genieten, genieten is geluk.' Van As ontwerpt romantische, kindvriendelijke, rustgevende en praktische designtuinen, maar ook zentuinen.
'Ik luister naar wat de klant wil en zorg dat het ontwerp in de smaak valt, maar ik wil de klant ook kunnen verrassen met mijn eigen creaties', zegt Van As. 'Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat vaste elementen niet meteen zichtbaar zijn. In mijn ontwerpen zul je een gazon of terras niet vaak direct aan openslaande deuren zien grenzen. Lijnen in de tuin probeer ik een vrouwelijke touch te geven met beplanting. Verder hebben al mijn lijnen en vormen gemeen dat ze ontstaan door buiten de vaste kaders te denken.' Van As ontwerpt alles in een 3D-programma van TSD. 'Veel klanten vinden het lastig om een 2D-ontwerp te interpreteren. Met een 3D-ontwerp is dat een piece of cake. Bovendien worden klanten sneller verliefd op het ontwerp als je het ze in 3D toont.'
Het team
De collega's van Van As zijn zzp'ers met hun eigen klantenkring. Van As probeert haar projecten zo te plannen dat ze alle benodigde collega's met hun specifieke specialiteiten kan inschakelen. Als de nood aan de man is, verzetten haar collega's werk voor hun eigen klanten. Dat zou ze ook voor hen doen, laat ze weten. 'Wij zijn een hechte groep. Ik stuur het team niet alleen aan, ik verzorg de mensen ook. Dat komt doordat ik een echt familiemens ben. Als we 's avonds moeten doorwerken, haal ik voor iedereen iets lekkers. Eén keer per jaar geef ik een bedrijfsetentje bij mij thuis als blijk van waardering voor mijn collega 's. Als ze hebben moeten doorpezen, geef ik ze wat extra's. Het creëert een sfeer van wederkerigheid, zodat we altijd op elkaar kunnen rekenen.' Van As is van alle markten thuis als het aankomt op onderhoud en aanleg. Ze is bij elk project aanwezig, maar vindt het ook fijn dat ze bepaalde klussen aan haar collega's kan uitbesteden. 'Ik houd het werk nu langer vol dan toen ik net begon; voor hovenierswerk moet je een bepaalde conditie opbouwen.' Ze lacht: 'Ik kan niet hardlopen, maar wel hard werken.'
Van As vervolgt: 'Ik kan niet zonder mijn collega's, want zij dragen met hun vakkennis bij aan het aanleggen van de perfecte tuin. De teamleden vullen elkaar perfect aan; we kunnen met elkaar lezen en schrijven. We hebben aan een blik of woord genoeg en weten snel hoe de ander in zijn vel zit. Dan helpen we elkaar ook. Ik zie mijzelf niet als meer of minder binnen het team. Die gelijkwaardigheid spreekt zowel mijn collega's als mijn klanten aan. Mijn team bestaat nu uit Bogaarts Hoveniers, Bierens Grondwerken, Daris Installatietechniek, Wijlaars Grond- en Cultuurtechnische werken en tuinberegening, Henson Systeembouw, Piet Konings Hoveniers, Slaats Boomverzorging en verder Arie, Huub en Ronald.'
|
'Tuinen waarin geen plaats is voor groen, daar pas ik voor'
| |
|
Groei is geen noodzaak, geluk wel
Personeel zal Van As niet snel aannemen. Dat zou teveel stress opleveren. 'Ik vind de verantwoordelijkheid voor personeel dat van mij afhankelijk is lastig om te dragen. Dan moet je altijd jagen op werk en winst. Dat geeft mij geen voldoening. Ik heb nooit het plan gehad om heel groot te worden. Ik wil alleen mijn werk met liefde voor het vak kunnen uitoefenen. Als er groei komt, dan komt het. Maar ik forceer niets, want ik ben nu gelukkig.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|