Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Als we iets doen, doen we het goed!'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, dinsdag 20 juli 2021
252 sec


Antoon Rijnbeeks sterkste punten: volledige uitlevering, productkwaliteit en gemotiveerde medewerkers

Antoon Rijnbeek Handelskwekerij in Boskoop kweekt voor handelsbedrijven, cash-and-carry's, tuincentra en exportbedrijven en handelt met hoveniers. Het handelsbedrijf koopt planten in bij leveranciers, sorteert deze op klant- en projectniveau en levert ze na etikettering af bij de klant of het project. Het bedrijf heeft een goede naam als het gaat om kwaliteit en klanten kunnen altijd rekenen op complete uitlevering.

Antoon Rijnbeek
Antoon Rijnbeek

Toen Antoon Rijnbeek (44) dertig werd, nam hij het bedrijf over van zijn ouders. Zij hadden het in 1977 op de huidige locatie opgericht als handelsbedrijf. Eerst waren er handelsactiviteiten met tuincentra; later richtte het bedrijf zich ook op hoveniers. Inmiddels bestaat het grootste deel van de activiteiten (70 procent) uit handel, met daarnaast de kwekerij van ruim 4 hectare (30 procent). Er werken jaarrond tien mensen, onder wie enkele inhuurkrachten, waarvan de meesten al jarenlang bij het bedrijf zijn.

Met het handelsbedrijf levert Rijnbeek een compleet sortiment, waaronder heesters, laanbomen, vaste planten, waterplanten en bos- en haagplantsoen. Het grootste deel daarvan wordt ingekocht. De eigen kwekerij produceert container- en vollegrondplanten voor handelsbedrijven, cash-and-carry's, tuincentra en exportbedrijven. Ook in de kwekerij is het assortiment breed met het oog op risicospreiding, maar rond 2008 legde Rijnbeek wel de hoofdfocus van de kwekerij op een potmaat van 10 liter.

'Hoveniers zijn bij ons geen tijd kwijt aan het zelf uitzoeken van de planten, maar krijgen toch kwaliteit'

De nieuwe teelt voor dit seizoen in de kas
De nieuwe teelt voor dit seizoen in de kas

Rondleiding

De kwekerij ligt er netjes bij. De afgelopen jaren heeft Rijnbeek gestaag geïnvesteerd in de vernieuwing van containervelden, de aanschaf van elektrische transportvoertuigen, goede verlichting boven de werkbanken, een nieuwe opslagruimte, degelijke kantoor- en werkruimtes en digitalisering met software van Infogroen voor offertes en facturen. Het bedrijf is voorzien van voldoende zonnepanelen, waarmee het zelfvoorzienend is wat energie betreft. Mocht er een energiecrisis voor de deur staan, dan kan kwekerij Rijnbeek gemakkelijk tien jaar vooruit zonder dat de kwaliteit eronder lijdt.
De rondleiding gaat door de loodsen, de kassen met de nieuwe teelt voor dit seizoen, langs de tunnelkassen, de containervelden buiten en de lege velden die klaarliggen om medio juni beplant te worden met groenbemesters. Rijnbeek wijst naar het bassin. Dit vormt de basis voor het gesloten watersysteem. Bij het laadpunt toont hij een specifiek etiket aan een trailer: 'We leveren bestellingen per klant uit, maar kunnen ook aparte orders maken per project. Deze uitlevering bevat alle planten voor één project.'


Meteen goed

'Elke dag is weer anders; dat is het mooiste aan de combinatie van een handelsbedrijf en kwekerij', vertelt Rijnbeek. 'Het is leuk om de planten te verzamelen en om actief te zijn binnen ons netwerk, waarin mensen voor ons klaarstaan en wij voor hen. Iedereen gunt elkaar een boterham.' Als dit vakblad vraagt wat het bedrijf vooral kenmerkt, antwoordt Rijnbeek direct: 'Persoonlijke aandacht en compleet en correct uitleveren op plantgebied.' Compleet uitleveren is op zich al geen sinecure. Rijnbeek knikt. 'Zeker in deze tijd van schaarste is dat een uitdaging. We zijn gelukkig gezegend met een betrouwbare en gerenommeerde naam en een breed, warm netwerk. Met het compleet uitleveren en op locatie bezorgen van planten ontzorgen we onze klanten - hoveniers - volledig. Zij zijn geen tijd kwijt aan het zelf uitzoeken van de planten uit hun beplantingsplan, maar kunnen er bij ons toch van uitgaan dat ze kwaliteit krijgen. De planten gaan meestal als laatste de tuin in. Onze klanten kunnen ervan uitgaan dat ze hun beplantingsplannen direct kunnen uitvoeren. Op de dag van aflevering kunnen ze alles planten en de dag erop kunnen ze de factuur sturen naar hun klant. Als hoveniers een tuin niet in één keer kunnen afronden met beplanting, zorgt dat voor gedoe en dus wrevel.'


Daarnaast heeft Antoon Rijnbeek Handelskwekerij de afgelopen jaren goed nagedacht over de vraag welke klanten het beste bij zijn werkwijze passen. 'Als de laagste prijs leidend is, houden wij ons afzijdig. Door de jaren heen was het de gewoonte geworden dat we klanten tot ver in het weekend bestellingen lieten plaatsen voor levering vlak na het weekend. Zo werd de tijd om planten te regelen steeds korter. We hebben de besteltijden nu bewust aangepast om kwaliteit te kunnen blijven garanderen. Soms betekent dit dat de inkoopprijs iets hoger is. Maar dat verschil stelt weinig voor, als je bedenkt dat bij projecten het budget voor planten slechts een klein deel van het totale budget bedraagt. Bovendien is er nu rust op de werkvloer, wat goed is voor de productkwaliteit en zorgt voor gemotiveerde, fitte medewerkers.'

Het handelsbedrijf koopt planten in bij leveranciers, sorteert deze op klant- en projectniveau en levert ze na etikettering af bij de klant of het project.
Het handelsbedrijf koopt planten in bij leveranciers, sorteert deze op klant- en projectniveau en levert ze na etikettering af bij de klant of het project.

Persoonlijk contact

Rijnbeeks vader was vroeger veel op de weg. Hij knoopte zijn zoon in de oren hoe belangrijk persoonlijk klantcontact is en dat heeft Rijnbeek nog steeds hoog in het vaandel staan. Elk jaar bezoekt hij de klanten. Op social media hebben alle medewerkers die dat leuk vonden deelgenomen aan een voorstelronde. Verder verloopt bijna al het klantcontact via Rijnbeek zelf, ook al werken er meerdere mensen op kantoor. 'Ik vind het belangrijk dat klanten weten wie de gezichten zijn achter het bedrijf, en dat onze chauffeurs direct contact opnemen met de klant als zij bijvoorbeeld vertraging hebben. Daarnaast wil ik dat klanten bij ons een vast, bekend aanspreekpunt voor bestellingen hebben. Het is onze taak om verwachtingen te managen. Klanten moeten aan kunnen op continuïteit en nooit voor verrassingen komen te staan. We slaan alle klantinformatie op in ons Infogroen-systeem. Hierdoor hebben we bij klantcontact altijd de complete historie van die klant bij de hand, van bestellijsten tot afspraken.'


'Het is belangrijk dat klanten weten wie de gezichten zijn achter ons bedrijf'

Verantwoordelijkheidsgevoel

Als het gaat om waardering voor het personeel, weet Rijnbeek dat hij eerst moet investeren, wil hij kunnen oogsten. 'Als je goed bent voor je medewerkers, zijn zij ook goed voor het bedrijf en blijven ze gemotiveerd. Elk jaar hebben we een personeelsuitje en we vieren kerst met de aanhang erbij. Afgelopen jaar hebben we een barbecuepakket bij alle medewerkers laten bezorgen, omdat we door corona niet bij elkaar konden komen. Omdat we een goede onderlinge band hebben, doen we het werk echt samen. De medewerkers staan net zozeer voor nauwkeurigheid en kwaliteit als ik. Alle medewerkers hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Natuurlijk komt het een enkele keer voor dat er iets misgaat. Maar belangrijker vind ik dat ik zie aan de ogen van degene die de fout heeft gemaakt dat hij ervan geleerd heeft en er de volgende keer scherp op zal zijn.'


Toekomst

Rijnbeek hoeft niet per se te groeien. 'We hebben het goed zo. Op zich is het wel prettig als we met de markt mee blijven groeien en dat doen we dan ook. Maar onze belangrijkste waarde moet wel kwaliteit blijven: als we iets doen, doen we het goed. We zien dat onze klanten, de hoveniers, er precies zo over denken. Zij kiezen voor ons omdat ze weten dat ons plantmateriaal niet is gekozen op basis van de mooie bloei of de kleur van dat moment, maar dat de kwalitatief zo goed is dat ze aanslaan, waardoor consumenten er jarenlang plezier van hebben.'
Natuurlijk komt het in deze tijd voor dat sommige soorten niet verkrijgbaar zijn. Antoon Rijnbeek Handelskwekerij is daar direct en open over en lost zo'n situatie op met geschikte alternatieven. 'Onlangs kregen we een doos met snoep van een klant die het knap vond dat wij in deze tijd van schaarste toch telkens alles rondkrijgen. Ook onze eerlijkheid wordt op prijs gesteld. Soms kunnen we geen beloftes doen, alleen ons uiterste best. Dat leggen we dan duidelijk uit. We zien dat klanten toch bestellen, ook als we geen prijs kunnen geven.' Rijnbeek glimlacht bescheiden: 'Door dit soort dingen weten we dat de klanten onze werkwijze waarderen en dat we op de goede weg zijn.'





LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER