Plusjop sluit vriendschap met hoveniers |
|
|
|
Bart Mullink,
woensdag 14 april 2021 |
|
| 214 sec |
Leverancier zoekt samenwerking om hoveniers te ontzorgen
De groothandel voor hoveniers Plusjop komt met een bonussysteem als alternatief voor kortingen bij grote bestellingen. Een hovenier hoeft niet langer veel ineens aan te schaffen om zoals de 'grote jongens' goedkoper te kunnen inkopen. 'Hoveniers krijgen hun beloning voor alles wat ze in een jaar aanschaffen.'
Het bonussysteem waarmee Plusjop Hoveniers gaat belonen, is de nieuwste zet in de strategie van de onderneming. Het initiatief is verbonden aan het concept dat Vriend van Plusjop heet. Hoveniersbedrijven kunnen zo'n Vriend worden. 'Het doel is een samenwerking aan te gaan waarbij we de hovenier ontzorgen', zo verklaart ondernemer Max Damhuis, tijdens het gesprek met vakblad De Hovenier bijgestaan door zijn verkoopmanager Jan de Bruijn. Hij vervolgt: 'Dan kan de hovenier zich concentreren op het aanleggen van de fraaiste tuinprojecten.'
|
'Dankzij een bonus op jaarbasis kunnen ook kleine bedrijven inkoopvoordeel behalen'
| |
|
Damhuis is samen met zijn jeugdvriend Dennis Hulst oprichter van de in Enkhuizen gevestigde groothandel. 'Hoveniers hebben kennis en expertise om projecten tot een succes te maken', weet Damhuis. 'Wij bieden aan om die van ons daaraan toe te voegen. De belofte is dat we alles kunnen leveren wat onze hoveniers nodig hebben om een project tot een goed einde te brengen en op de gewenste datum.'
Plusjop is ervan overtuigd een systeem te hebben opgezet waardoor de one-stop shop-formule kan samengaan met scherpe inkoopprijzen. Zo is een computerprogramma geïnstalleerd dat '24 uur per dag, zeven dagen per week' het internet afspeurt naar prijzen die verschillende concurrenten vragen voor dezelfde producten. Het doel is te komen tot de meest concurrerende prijs. Dit moet tijdrovende zoektochten naar de beste aanbiedingen overbodig maken.
Bollenschuur
Damhuis en Hulst begonnen vijf jaar geleden, toen ze allebei twintig jaar oud waren, in een leegstaande bollenschuur in het Noord-Hollandse Bovenkarspel. Vijf jaar later groeit Plusjop alweer uit zijn voegen op het bedrijventerrein in Enkhuizen, waar het twee jaar na de start naartoe trok. Het bedrijf popelt om te verhuizen naar een nieuw, veel groter bedrijfspand dat het een eindje verderop in Enkhuizen laat bouwen. Dit zal zoveel meer ruimte bieden dat de groothandel er voorlopig meer dan goed mee uit de voeten moet kunnen. Belangrijk, want de onderneming is ambitieus. Het voornemen is verder te groeien tot 's lands grootste in de hovenierswereld. Bij Plusjop zijn ze ervan overtuigd dat hoveniers hun nieuwe formule als een vooruitgang zullen ervaren. De Bruijn zegt zeker te weten: 'Als een hovenier die iets wil bestellen nog geen Vriend is, zal hij het snel worden, omdat het aantrekkelijk is.'
| Jan de Bruijn |
|
|
Vertraagd
De nieuwbouw die in Enkhuizen op stapel staat, krijgt een vloeroppervlak van 5000 vierkante meter - veel meer dan de circa 1400 vierkante meter in het huidige tijdelijke onderkomen. Dit staat naast het pand waar Plusjop tot vorig jaar zat en is, zo verklaart Damhuis, maar voor even betrokken omdat de nieuwbouw door procedures is vertraagd.
Wat hem betreft, begint de bouw dan ook zo snel mogelijk. Het nieuwe pand biedt behalve meer oppervlak ook meer ruimte in de hoogte, waardoor het oppervlak ook nog eens veel efficiënter kan worden benut. Een zogenoemd belevingscentrum zal er eveneens deel van uitmaken. Hoveniers kunnen een grote hoeveelheid producten uit het assortiment die daar worden getoond, komen bekijken. 'Van tuinhuisjes tot allerlei soorten bestrating.' Desgewenst mogen hoveniers, 'als Vrienden van Plusjop' hun klanten, de opdrachtgevers van hovenierswerken, meenemen om ze vast te laten kennismaken met de producten die ze in hun tuin kunnen verwachten.
Met een assortiment van duizenden producten dekt Plusjop volgens Damhuis en De Bruijn het hele scala aan artikelen dat een hovenier maar nodig kan hebben. Damhuis: 'Al het materiaal dat in een tuin gaat: van aarde en potgrond tot stenen, houtwerk, schroeven, draad en beregeningsinstallaties, inclusief beregeningsplan. Maar ook alles wat nodig is aan werkgereedschap en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's).'
Beplanting
Om de one-stop shop-formule compleet te maken, is er dit jaar een tak bij gekomen voor het leveren van beplanting. 'Hiervoor hebben we afspraken gemaakt met kwekers, zodat we een heel assortiment kunnen leveren. Onze chauffeurs halen de planten op bij de kwekers en leveren ze af bij de hovenier, op het goede moment om ze te planten. Je wilt ze bijvoorbeeld niet tegelijk met de sierbestrating krijgen, als die eerst nog moet worden gelegd. Planten worden er niet beter van als ze eerst een tijd langs de kant blijven staan.'
|
'Veel fabrieken leveren voor meerdere merken. Vaak verschilt alleen de naam'
| |
|
| Voortaan ook planten |
|
|
Alle belangrijke producten voor de hoveniersbranche worden verkocht onder de naam Plus Products. 'Onze A-merken', zo licht De Bruijn toe. 'Veel fabrieken leveren voor verschillende merken. Dan verschilt meestal alleen de naam, verder is het hetzelfde product. We betrekken die andere merken daarom in onze prijsvergelijkingen, om de belofte van meest concurrerende prijs waar te kunnen maken.' De Plus Products zijn verdeeld over vier labels, legt hij uit: Tools voor gereedschappen, Safety staat in het teken veiligheid, Garden voor alle tuinartikelen en Fasteners voor producten die een rol spelen bij bevestiging.
Transparant
De bedoeling van de gemaakte opzet met de labels is volgens De Bruijn vooral een heldere presentatie. Ik zie graag dat je iedereen de essentie van de labels in 20 tot 30 seconden kunt uitleggen. Als je duidelijk bent, zullen hoveniers je belonen. Mits je het goed doet, natuurlijk, met een gedegen aanpak en open, eerlijk en transparant.'
Het bonussysteem vindt hij ook een voorbeeld van die duidelijkheid. Afhankelijk van de hoogte van het totale bedrag aan omzet per jaar krijgt de hovenier een bepaald percentage terug. 'Dit zal voor elke hovenier op dezelfde manier gaan. We werken nog aan de laatste puntjes op de i als het gaat om de precieze berekening, waarover we transparant zullen communiceren.'
Presenteren
Bij de open communicatie met de markt past het partnerschap dat is aangegaan met De Hovenier goed, volgens De Bruijn. 'We willen ons zo helder mogelijk presenteren en rekenen op feedback. In elk geval laten we met het bonussysteem als alternatief voor aankoopkortingen zien dat we alle hoveniers graag als klant hebben. Naast grote bedrijven, die altijd overal lagere prijzen bedingen, kunnen ook kleine bedrijven inkoopvoordeel behalen dankzij het bonussysteem. Alle hoveniers, van de grote tot de zzp'ers, passend in het plaatje van de Vrienden van Plusjop.
Damhuis kijkt tevreden. Vijf jaar na de start staat Plusjop volgens hem als een huis. 'Dennis en ik zijn nu 25. Het was vijf jaar lang enorm hard werken, maar we hebben iets moois staan. Al zijn we nog lang niet tevreden. Stilstand betekent achteruitgang. We zullen onszelf altijd blijven verbeteren.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Leon Hoeymans
Monday 10 May 2021 |
|
Ik weet niet wat er mis is met dit bedrijf maar is volgens mij te snel gegroeit en kunnen niet waarmaken wat ze beloven en kwaliteit is ook niet wat je verwacht order 8109062 Hoeymans11 april besteld van €2000 en weten op 10- mei nog niet wanneer het geleverd wordt,
|
|
|
Tip de redactie
|