Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Hoveniersbedrijven moeten kleur bekennen'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, maandag 19 april 2021
198 sec


Buijtels Buitengewone Tuinen had 15 jaar nodig om zichzelf en klanten te leren kennen

'Mother Nature is damn sexy', aldus hovenier Martin Buijtels. Deze Brabantse ondernemer begon vers uit de schoolbanken met zijn hoveniersbedrijf en gelooft in het belang en de kracht van groen. Groen is volgens hem van zichzelf al sexy genoeg, kunstgras is vloeken in de kerk en inheemse beplanting voert de boventoon. Buijtels is daarbij wars van tuintrends en trekt zijn eigen plan. 'Het doel is om het allerleukste hoveniersbedrijf te worden om voor en mee te werken.' Én graag nog tien extra familieleden voor de Buijtels-familie.


Het is de eerste maal dat we voor de rubriek Hovenier in het Vizier Brabant bezoeken. De eerste stip op de kaart is Eersel. Hier huist het creatieve kantoor van Buijtels Buitengewone Tuinen. Dit is tevens de locatie van zusterbedrijf The Dutch Wave, een ontwerpbureau voor tuinen en binnenstedelijke gebieden, waarvan de naam overduidelijk is geïnspireerd op de 'Hollandse vasteplantengolf'. De werkplaats bevindt zich in het nabijgelegen Bladel. Buijtels is bij het grote publiek misschien wel het bekendst door de bedrijfsfoto in Peaky Blinders-stijl. Waarom deze foto van een maffiafamilie? Het antwoord luidt: omdat ze crimineel goede tuinen maken én omdat het bedrijf wil aanvoelen als een familie. Deze foto ging op meerdere socialemediakanalen viral en kon op veel lof rekenen. Inmiddels zijn er al meerdere copycats gespot.

Omdat ze crimineel goede tuinen maken én omdat het bedrijf wil aanvoelen als een familie

De groepsfoto geheel in Peaky Blinders stijl

Marketingplan

De slimme naam The Dutch Wave, de crimineel goede foto én de naamswijziging van Martin Buijtels Hoveniers in Buijtels Buitengewone Tuinen, het is allemaal onderdeel van een strak marketingplan. Een plan waarin marketeer Roy Dieker een flinke vinger in de pap heeft. Ook hierin is het ultieme doel: het allerleukste hoveniersbedrijf worden. Dieker: 'Met onze marketingaanpak profileren wij onszelf duidelijk. Ik neem de mensen graag mee in het verhaal en vertel iedereen over ons bedrijf en de mooie projecten die we realiseren. De aanwas in de sector is schaars; daarom is het belangrijk dat je je onderscheidt van de rest. Wij merken dat medewerkers een klein beetje verliefd worden op ons bedrijf. En dat is precies wat we willen bereiken.' Buijtels: 'Daarbij wil ik als bedrijf ook ambachtelijkheid uitstralen. Ik heb een passie voor groen; ik wil die overdragen en mensen ermee inspireren. Diep van binnen zijn we namelijk allemaal apen en horen we in een groene omgeving.'


Groen momentum

Volgens Buijtels is nu het momentum aangebroken om te gaan vergroenen, waarbij een belangrijke rol voor hoveniers is weggelegd. 'Ik kijk graag over de grens voor inspiratie en zie dan dat de Nederlandse tuinencultuur best uniek is. Hier heeft iedereen zijn eigen tuintje; in het buitenland is de openbare ruimte vaak belangrijker.' Buijtels noemt als voorbeeld Singapore, een stad die ondanks hevige verdichting en verstedelijking toch weet te vergroenen. Singapore wordt ook wel garden city genoemd. 'Omdat mensen daar voor hun dosis groen zijn aangewezen op de openbare ruimte, is die stukken belangrijker. Dat is ook in Nederland steeds meer het geval.'
Dit momentum ziet Buijtels ook in het tijdstip waarop hij als hovenier bij projecten wordt gehaald. 'We zien steeds vaker dat wij vóór de architect en vóór de projectontwikkelaar mogen meedenken. We kunnen dan mooie keuzes maken op een leeg perceel. Lange tijd stonden wij achteraan, maar die verandering zie je nu echt. Hier in Eindhoven, bijvoorbeeld, moet je eerst met een plan van aanpak voor groen komen voordat je een vergunning krijgt om te bouwen.'


'We zien steeds vaker dat wij vóór de architect en vóór de projectontwikkelaar mogen meedenken'

Sexappeal

Buijtels houdt niet van trends en opsmuk; Mother Nature is immers al sexy genoeg. 'Daarom passen wij zoveel mogelijk inheemse beplanting toe, met af en toe een uitstapje naar exoten. Er zit voldoende sexiness in de natuur zelf; daar kun je gebruik van maken. Daarvoor hebben we echt geen opsmuk nodig. Als mensen zijn wij te gast in onze omgeving; zo moeten we ons ook gedragen. Ik zeg ook altijd: Wij maken geen tuinen, maar creëren werkgeluk en tuingeluk.'


Kleur bekennen

Een belangrijk deel van het klantenbestand van Buijtels bestaat uit expats uit het nabijgelegen Brainport Eindhoven. Dit zijn vaak hoogopgeleide mensen met een behoorlijk budget. Voordat Buijtels erachter was wie zijn klanten waren, was hij vijftien jaar verder. 'Het heeft mij vijftien jaar gekost voordat ik doorhad wie mijn klanten waren. Ik wilde iedereen gelukkig maken, maar uiteindelijk moet je jezelf afvragen: waar word ík gelukkig van?' Verder ziet de Brabantse ondernemer veel bij collega-hoveniers dat ze zich afwachtend opstellen: 'Als ze op klantbezoek zijn, vragen ze niet door: wat wil die klant nu echt? Een klant belt jou om geïnspireerd te worden en heeft niets aan een afwachtende houding. Beken als hovenier nou eens kleur. Als jij durft te kiezen, kiezen mensen in het vervolg ook vanzelf voor jou. Als we dit in de sector meer zouden doen, komt er meer diversiteit en wordt het voor klanten ook gemakkelijker om bewust te kiezen.'


'Veel hoveniers stellen zich afwachtend op. Maar klanten willen geïnspireerd worden, geen afwachtende houding'

Doeners en creatievelingen

Volgens Buijtels is de hoveniersmarkt onderverdeeld in creatieve hoveniers en doeners. Zelf schaart hij zich onder de creatieve hoveniers. 'Ik zou het leuk vinden om met ons bedrijf The Dutch Wave meer de verbinding met andere hoveniersbedrijven op te zoeken, vooral met wat kleinere hoveniers, de doeners. Wij staan altijd open voor samenwerking. Het is jammer dat dat in onze branche altijd lastig op gang komt. Ik geloof dat je iedereen in zijn kracht moet zetten en moet doen waar je goed in bent. Voor andere aspecten kun je dan de verbinding zoeken. De VHG pretendeert dat te doen, maar ik merk daar in de praktijk maar weinig van.' Buijtels' ambitie is tevens om de Buijtels-familie uit te breiden van 25 naar 35 medewerkers. Als de geoliede marketingmachine zo doordraait, komt dat volgens vakblad De Hovenier helemaal goed.


Marketingtips

Marketeer Roy Dieker van Buijtels Buitengewone Tuinen heeft nog enkele marketing tips voor hoveniersbedrijven die met hun marketingstrategie aan de slag willen.



Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER