Aankleding belangrijk onderdeel van tuinontwerp |
|
|
|
Heidi Peters,
dinsdag 22 september 2020 |
|
| 203 sec |
Adezz helpt de hovenier aan het complete plaatje
Als hovenier doe je je best om een prachtig ontwerp en dito tekening aan te leveren. Zo realistisch mogelijk, dus in 3D en met aankleding: meubilair, potten, waterelementen of sokkels. Je denkt zelfs aan een bijpassende brievenbus. Maar hoe realistisch is je voorgestelde inrichting, wat kost het en vooral: wie zorgt dat deze tekening realiteit wordt? Het is mogelijk om als hovenier alles in de hand te houden en zo je toegevoegde waarde te laten zien en je omzet te verhogen. Hugo van Hooff van Adezz legt uit hoe.
'Wij verkopen aan hoveniers, architecten en tuinarchitecten en niet aan particulieren', vertelt Hugo van Hooff, een van de oprichters van Adezz. 'Daar heb je al je eerste kans om iets te leveren dat echt onderscheidend is. Maar er is meer.'
Adezz in Uden bestaat twaalf jaar en is opgericht door Hugo van Hooff en Luc van den Hurk. Het bedrijf levert allerhande tuinaankleding en -inrichting, die door Van Hooff wordt ontworpen. In deze twaalf jaren is het bedrijf zo hard gegroeid dat de producten over vijf merknamen zijn verdeeld. 'Zo behoudt ieder product toch zijn podium', vindt Van Hooff. 'Anders verdwijnt het mogelijk in de massa. Adezz is ons merk voor allerhande tuininrichting, onder de naam Furns maken en produceren we straatmeubilair en Dipott is ons merk voor aparte, exclusieve potten. Dan zijn er nog One to Sit, de meubeltak, en Forno, dat zich richt op alles wat met vuur te maken heeft, zoals vuurschalen en tuinhaarden. Maar ook als je buiten wilt gaan koken, is FORNO het merk.'
Van Hooff vervolgt: 'Wij treden zelf niet actief naar buiten met deze merken; dat laten we aan de hovenier over. Dat is de specialist die weet wat een tuin nodig heeft, ook als het gaat om kleuren, afmetingen en materialen. Daarom hebben we een module op onze website waarin de hovenier zelf standaardmaatwerk kan berekenen. Daar vertel ik zo iets over.'
|
'Wij treden niet actief naar buiten met deze merken; dat laten we aan de hovenier over'
| |
|
25.000 m2 opslag
Het Udense bedrijf breidt op hetzelfde terrein uit met 14.000 vierkante meter opslagruimte en heeft straks 25.000 m2 tot zijn beschikking. 'We groeien hard. Toch leveren wij geen massaproductie; alle producten zijn op zijn minst deels handgemaakt. In Uden werken we met ongeveer 35 mensen en in Polen hebben we een eigen, zeer moderne productielocatie waar 150 mensen werken. Die 25.000 m2 is nodig om onze vijf zekerheden voor klanten te kunnen blijven garanderen: je betaalt pas als je het product hebt ontvangen, we leveren gratis door heel Europa, we hebben een laagsteprijsgarantie, bieden vijf jaar garantie en alle standaardproducten zijn op voorraad en direct leverbaar. Vooral voor dat laatste hebben we de extra opslagruimte nodig, want de goederen worden geproduceerd in Polen, maar we verzenden alles, naar heel Europa, vanuit Uden.'
Geen korting
Van Hooff vertelt dat er veel is geïnvesteerd in automatisering: 'Dat helpt om zo efficiënt mogelijk te werken. Dat betekent voor de hovenier dat bijna alles mogelijk is en dat we toch die laagsteprijsgarantie kunnen geven. Een voorbeeld: wij kopen zelf onze grondstoffen in; die komen uit heel de wereld en zijn vanzelfsprekend van A-kwaliteit. De platen worden vervolgens gelaserd. Omdat wij zoveel producten maken en de boel optimaal hebben ingericht, kunnen we elke plaat maximaal benutten en hebben we weinig afval.'
Hoveniers krijgen een inlogcode waarmee de bestel- en voorraadmodule van Adezz wordt opengesteld. Van elk product is te zien wat de prijs is, hoeveel er op voorraad zijn, wanneer het bezorgd wordt en wat het gewicht is. Grote klanten betalen hetzelfde als kleine. De prijs is de prijs en die verandert niet wanneer je er honderd bestelt. 'Dat vinden wij niet nodig en het is ook niet altijd gunstig voor de hovenier. Want die bestelt er dan toch een of twee extra, die vervolgens wie weet hoe lang ergens opgeslagen staan. We merken dat onze klanten die duidelijkheid prettig vinden.'
|
'We hebben veel geïnvesteerd in automatisering; dat helpt om zo efficiënt mogelijk te werken'
| |
|
Roze tafel
Adezz is niet bang voor maatwerk. Sterker nog, het is een van de kenmerken van het bedrijf. Hoveniers kunnen van alles bedenken en in de module direct zien wat de mogelijkheden zijn. Van Hooff: 'Hoveniers kunnen zich grenzeloos uitleven, meubels, potten, bakken ontwerpen. Daarvoor gebruiken ze de maatwerkmodule op onze site. Vervolgens worden direct de prijs, het gewicht en de levertijd weergegeven. De hovenier heeft in een paar klikken een prijs en kan de offerte meteen doorsturen aan de klant. Dat is echt meerwaarde. Het biedt ook mogelijkheden: heb je een terras aangelegd, bied dan vrijblijvend van hetzelfde materiaal potten of meubelen aan en maak het plaatje af. Architecten doen dat ook, dus waarom hoveniers niet? Wij maken veel aluminium en polyester meubelen, in elke gewenste kleur. Wil je een roze tafel met een overspanning van vier meter, dan kan dat. We zien steeds meer dat mensen graag één mooi product kopen en dat mag best onderscheidend zijn. Soms is dat op advies van de hovenier.'
De trend is rust
Volgens Van Hooff is rust in de tuin een terugkerend thema. 'Bij een wilde beplanting is het goed als de toegevoegde producten zoals meubels en plantenbakken ondergeschikt en rustig zijn. Dat creëer je onder andere door enkele grote stukken te plaatsen, liefst van hetzelfde materiaal. Zo zijn er mensen die onze meubels zowel binnen als buiten gebruiken of één mooi groot item aanschaffen. Doordat we alles op maat kunnen maken, dragen wij bij aan die rustige inrichting. Stel, je hebt een balkon van 3,5 meter en je wilt een plantenbak. Dan kun je een aantal kleinere nemen, maar vaak past het net niet en oogt het rommelig. Bij ons kan de hovenier een balkonbak bestellen van 3,5 meter in de gewenste kleur en hoogte en zo evenwicht en rust creëren op het balkon.' Hij vertelt verder: 'We hebben eens een vijver van 70 meter gemaakt, opgedeeld door kleine aluminium panelen die onzichtbaar aan elkaar verbonden waren. De hovenier had het bedacht. Hoveniers kunnen hun toegevoegde waarde laten zien met hun creativiteit. Je begrijpt, de hovenier is voor ons heilig!'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|