Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Mijn jongens zijn laaiend enthousiast over deze Belgische minidumper'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer en Fotografie: Etramo en Jansen Hoveniers, maandag 1 juni 2020
255 sec


Truxta pas na een dag aan het stopcontact

Jansen Hoveniers is één van de klanten van het Belgische Etramo, een bedrijf dat minidumpers levert. De hovenier heeft zowel ervaring met minidumpers met een verbrandingsmotor als met de elektrische uitvoering. Jansen blijkt laaiend enthousiast over deze elektrische minidumper.


'Wat je als hovenier met oliedruk kunt doen, moet je niet met bloeddruk doen.' Dat is de gevleugelde uitspraak van André Jansen van Jansen Hoveniers in Markenbinnen bij Alkmaar. Met zijn broer en neef runt hij het gelijknamige hoveniersbedrijf. 'Wij ontwerpen complete tuinen en leggen ze helemaal aan, compleet met materialen en plantgoed. En als een klant zelf stenen aanschaft? Dan zeggen we dat hij ze zelf mag gaan leggen.'

Tuinaanleg

Op de dag dat ik Jansen sprak, was er gebak bij de koffie. Het bedrijf bestond namelijk op de kop af 86 jaar. 'Wij hebben ons gespecialiseerd in particuliere tuinen in het middensegment en hoger. Mijn broer doet vooral het ontwerp, de werkvoorbereiding en de calculatie. Uitvoerend werken we met negen ploegen van twee medewerkers. Daar zitten ook twee ploegen voor boomverzorging en tuinonderhoud bij. We doen vooral veel aan tuinaanleg en -renovatie. Tegenwoordig gebeurt dat ook veel vaker in de nieuwbouw. Ik denk dat de lage rente daarbij een rol speelt. Huiseigenaren financieren de tuinaanleg namelijk vaak mee, tegenwoordig. Wij werken met regelmaat in beperkte werkruimtes, waar we het materiaal, de tuingrond, het zand en het plantgoed gemakkelijk achter het huis moeten kunnen krijgen.' Het hovenierbedrijf beschikt over een tweetons Giant-minishovel en drie Kubota U-10- graafmachines, maar ook de smalle minidumpers ontbreken niet.


De Truxta is een hydrostatisch aangedreven mini-knikdumper

Medewerker Richard Korver van Jansen Hoveniers rijdt met gemak de Truxta van de aanhanger.

Truxta-accuversie

'We werkten al met gemotoriseerde rupskruiwagens', vertelt Jansen. Die benaming gebruikt Jansen liever dan de term minidumper. 'Twee jaar geleden bezocht ik op de Groentechniek-beurs in Biddinghuizen de stand van Etramo uit België. Het enige wat ze in de stand hadden staan, was deze Truxta-accuversie. En ik was meteen verkocht: lekker stil, en - met mijn klanten in gedachten - geen uitlaatgassen, een groen imago, geen brandstofverbruik, oplaadbaar bij de klant. En vooral: als je stopt, stopt de motor ook meteen. Een verbrandingsmotor zet je tijdens het werk niet zo gauw uit; de buren van klanten vinden dat weleens vervelend. En verder heb je aan zo'n traditionele motor jaarlijkse kosten, ook al is hij nieuw. Ik zag dus veel voordelen. Zo'n machine heeft ook minder bewegende delen, dus ik dacht: de meerkosten van de accu's betalen zich terug in een afname van de onderhoudskosten. De machine heeft maar één doorsmeerpunt en dat is in de aandrijflijn. Deze Truxta leek mij uitermate geschikt voor ons hovenierswerk, want we brengen veel materiaal van de vrachtauto of aanhanger naar een tuin en niet andersom.'


Laaiend enthousiast

Maar Jansen Hoveniers ging niet over één nacht ijs. André Jansen wilde van Etramo eerst tijdelijk een demo-exemplaar gebruiken: 'Tenslotte moeten mijn jongens ermee werken. Het had wel wat voeten in de aarde om er een te krijgen, want de demo kwam niet bij de dealer vandaan, maar moest uit Engeland komen. Net als ikzelf waren de medewerkers direct laaiend enthousiast over deze machine met 4x4-knikbesturing.' Volgens Jansen had dat er alles mee te maken dat hij veel lichter is dan merken met een verbrandingsmotor. Hij kan met de kraan op de vrachtwagen getild worden. Met veel gemak rijd je hem met rijbeunen op de aanhanger of zelfs in een grote bus. Dat hij licht is, heeft ook als voordeel dat ermee over al uitgevoerd werk gereden kan worden. 'Zoals straatwerk', verduidelijkt Jansen. 'Je moet je realiseren dat we soms wel 300 of 450 kilo in onze kiepbakken hebben. Zo'n kiepbak wisselen gaat overigens gemakkelijk, in twee minuten. Om stabiliteit te houden, moet je bij de overgang van smalle naar brede kiepbakken even de velgen omwisselen. Wij kiepen onze lasten altijd met behulp van zwaartekracht; daarvoor moet de kiepbak horizontaal staan. Anders dan een sloopbedrijf hoeven wij niet op hoogte te kiepen. Daarvoor heeft Etramo overigens ook een mooie voorziening, de Power-Tip. Ik ziet het voordeel daarvan, maar voor ons is hij niet noodzakelijk, omdat we vooral materiaal aanvoeren met deze elektrische minidumper.' En de hamvraag is zoals altijd: 'Hoelang kun je werken op het accupakket?' Ook hierover is Jansen duidelijk: 'De hele dag, maar natuurlijk staat de motor weleens stil. Laat ik het anders zeggen: in de anderhalf jaar dat wij ermee werken, heb ik nog nooit meegemaakt dat hij ons tijdens een klus vanwege lege accu's in de steek liet.' Het zal duidelijk zijn: dankzij de kennismaking met de Truxta op de beurs, de demomachine en de uiteindelijke levering van deze elektrische minidumper door Witteveen in Apeldoorn zijn de Jansens en hun medewerkers tevreden gebruikers van een nieuwe generatie machines.


'Wij kiepen onze lasten altijd met behulp van de zwaartekracht'

Richard Korver loodst de Truxta met laadplateau door een smalle steeg.

Importeur Etramo

De Truxta-accuversie waarmee Jansen Hoveniers werkt, wordt in het VK geproduceerd. Machinefabrikant Etramo in Antwerpen importeert de machines voor België, Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Etramo-salesman Rico Kerbage meldt dat hiervoor ook in Nederland een dealernetwerk is opgezet. Verhuurbedrijven kunnen voor verhuurmachines direct bij Etramo terecht. 'De machines die we aanbieden, testen we, evalueren we en waar nodig passen we ze aan, zodat ze volledig aan de hoge eisen van de verhuurmarkt voldoen', licht Kerbage toe. 'De Truxta is een hydrostatisch aangedreven mini-knikdumper met een laadvermogen van 300 of 450 kilo. De 4x4-machines zijn in verschillende uitvoeringen op de markt. Er zijn benzine-, diesel- en elektrische versies en ze zijn beschikbaar in breedtes van 73 en 85 cm. De breedste versie kun je versmallen door de wielen links en rechts te verwisselen en de smallere bak te monteren. Ze zijn gemakkelijk bestuurbaar en passen door standaard deuropeningen, zonder dat je de machine hoeft te heffen of te manoeuvreren'. De salesman maakt ook duidelijk dat de bediening zeer ergonomisch en niet inspannend is. Lichte knijpbewegingen volstaan hierbij, omdat mechanische transmissies ontbreken. Ook aan de veiligheid is aandacht besteed. Er is een feilloos remsysteem met dodemanshendel. En zelfs tijdens het kiepen blijft de machine met een volgeladen tweetraps-kiepbak stabiel, volgens fabrikant Etramo.


 Voor licht materiaal kun je het bakvolume van de Truxta met 50 procent vergroten met opzetstukken.
Voor licht materiaal kun je het bakvolume van de Truxta met 50 procent vergroten met opzetstukken.
'De bediening is zeer ergonomisch en niet inspannend'

Hoger storten

Zoals we lazen, is de mogelijkheid van hoger storten voor Jansen Hoveniers niet van belang. Voor sloopbedrijven die met de Truxta grond of puin moeten afvoeren, bijvoorbeeld naar een container, ligt dit totaal anders. 'Met het storten kun je nu hoogtes bereiken die eerder niet mogelijk waren', vertelt Kerbage. 'Met de nieuwe Power-Tip-technologie heeft de chauffeur het kantelen van de bak beter onder controle dankzij een elektrische ram (eenzijdig werkende hefcilinder, red.). Het kiepen gebeurt gecontroleerder en soepeler. Bovendien verhoogt Power-Tip de overslaghoogte tot 25 cm. Dat is ideaal voor het storten van beton in bekisting. Maar we hebben ook nog de Power-Tip-Plus ontwikkeld, waarmee je een overslaghoogte tot 60 cm kunt halen, ideaal om grond op aanhangers of transportbanden te storten.' Alleen de elektrische Truxta 450 heeft de optie om uitgerust te kunnen worden met de Power-Tip of Power-Tip-Plus. Voor beide machines zijn er nog wat extra features: een trekhaak, een sneeuwschuiver, een laadplateau dat de bak vervangt en opzetstukken die het bakvolume met 50 procent vergroten. Dit laatste is volgens Kerbage alleen toepasbaar als het om het vervoer van licht materiaal gaat.


Technische specificaties Truxta-minidumpers

Specificatie Truxta 300 Truxta 450
Motor DC Brushless 1.000 W / 24 V 1.300W/24V
Aandrijving 24 V motor Gearbox idem
Opladen na 8-12 uur na 8-12 uur
Gewicht machine 224 kg 255 kg
Volume laadbak 180 liter 300 liter
Max. helling 25° 25 °
Remsysteem dodemanshendel idem
Banden tractiebanden (optie vlakke banden) idem
Ombouw 85 > 73 cm niet mogelijk mogelijk
Snelheid vooruit 0-6 km/u idem
Snelheid achteruit 0-2,4 km/u idem
Geluid < 69 dB idem
Power-Tip (-Plus) niet mogelijk mogelijk

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Roger Steffen
Saturday 27 February 2021
Möchte gerne wissen was die zwei Elektrodumper kosten würden.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER