Makita: gripwiel met hubmotor dat werkt op slechts één LXT-accu van 18 V |
|
|
|
Broer de Boer,
vrijdag 5 juni 2020 |
|
| 106 sec |
Transporthulp met nul tilbelasting
Het accupakket is vaak het duurste onderdeel van een elektrische kruiwagen, of transporthulp, zo u wilt. Sommige gebruikers werken er slechts enkele uren per dag mee; die zitten niet te wachten op een dure accu van het type waarmee stratenmakers een complete dag kunnen draaien. Verwisselbare accu's zijn dan een oplossing.
De DCU180-transporthulp die Makita produceert |
Menigeen zal de accu's van het bekende merk Makita weleens in handen hebben gehad. Ze vormen de energiebron voor een breed scala aan professioneel handgereedschap voor de bouw, industrie, tuin en schoonmaakbranche. Wist u dat er van dit merk inmiddels ook elektrische kruiwagens zijn? Arjen Peeters is account-/productmanager bij deze multinational en spreekt liever niet van elektrische kruiwagens: 'Bij Makita spreken we van een "transporthulp met nul tilbelasting". Ons systeem lijkt immers nog maar weinig op een kruiwagen. Zo'n transporthulp moet je rug ontzien, arbotechnisch en ergonomisch verantwoord zijn. Dát is onze filosofie.'
Specialisatie in accutechnologie
'Wij zijn gespecialiseerd in accutechnologie', licht Peeters toe. 'We zoeken voortdurend naar nieuwe toepassingen voor onze LXT 18 V-accu's. Inmiddels werken er meer dan 200 tools op dit platform.' Zo ook de transporthulp van Makita, de DCU180, die nu ongeveer tweeënhalf jaar geleverd wordt door deze mondiale speler op de accumarkt. De DCU180 heeft een uitvoering met een rek en één met een bak op een basisframe. Ze zijn respectievelijk populair in de groente- en fruitteelt en in de bouw en het grondwerk. En voor degenen die weleens in het donker werken met zo'n transporthulp: zelfs over de verlichting is nagedacht. Het gripwiel met hubmotor werkt op slechts één LXT-accu van 18 V. Dat is exact hetzelfde type dat we van de professionele Makita-schroefboor kennen. Op de DCU180 is een geladen tweede accu stand-by; deze neemt het werk over zodra na ongeveer anderhalf uur de eerste accu leeg is. De lege kan vervolgens aan de speciale oplader. 'Wij zetten dus in op kleine en gemakkelijk uitwisselbare accu's die de gebruiker snel weer kan opladen. En dat heeft nog een reden. We blijven met de 18 V/5,0 Ah-accu's beneden de 100 Wh-grens. Daarboven gelden extra ADR-regels om de veiligheidsrisico's tijdens het transport met zo'n transporthulp te beperken.'
|
'Deze transporthulp is populair in de bouw en het grondwerk'
| |
|
Doorontwikkelingen
Ook bij Makita zit men ondertussen niet stil als het gaat om ontwikkelingen op deze markt. 'Deze herfst breiden we onze lijn van transporthulpen uit', vertelt Peeters, 'met onder meer een vierwielvariant, een type met een schaarlift erop en types met grotere bakken. En misschien komen we nog met een rupsvariant. Daarnaast hebben we per 1 mei 2020 ons XGT 40 V Max-platform geïntroduceerd. Dit wordt een platform voor accu's waarmee ook de zwaardere klussen in de groen-, bouw-, schoonmaak- en industriesector zonder problemen geklaard kunnen worden. Naast het LXT-platform, dat we blijven doorontwikkelen, zullen er op dit nieuwe platform eind 2021 ruim 100 machines beschikbaar zijn. Met dit nieuwe platform zijn we bij Makita klaar voor méér.'
|
'Deze herfst breiden we onze lijn van transporthulpen uit'
| |
|
| Een rek op het basisframe: populair in de groente- en fruitteelt |
|
|
Makita-transporthulp
Draagvermogen frame: 130 kg Opties: een bak van 90 liter of een rek Automatisch waarschuwingssignaal bij achteruitrijden Dubbele ledverlichting voor een beter zicht Accu: dubbele batterij LXT 18 V/5,0 Ah Maximale helling: 12° Twee gelagerde zwenkwielen achter Maximale snelheid: 3,5 km/h
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|