Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Het hoveniersvak staat aan de vooravond van een grote stap'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, vrijdag 3 januari 2020
192 sec


Mobiele app brengt kantoor naar buiten

In december hield Infogroen Software zijn derde Groenversnellers-sessie. Het bedrijf ontwikkelt calculatiesoftware voor groenvoorzieners, hoveniersbedrijven en fijnhoveniers. Groot nieuws: in januari volgend jaar presenteert Infogroen op de beurs in Hardenberg een mobiele app die het door veel hoveniers gehate papierwerk overbodig maakt. John Willemsen, medeoprichter en commercieel directeur: 'Nu is administratie vaak nog op papier, maar binnenkort zit alles in de broekzak. Bedrijven krijgen vleugels!'


John Willemsen is reuze-enthousiast over Groenversnellers, zoals een leraar die gek is op zijn eigen vak. Hij zoekt ditmaal geen commercieel gewin; hij popelt alleen om zijn kennis over te dragen. 'Tijdens de Groenversnellers-sessie wil ik de hoveniers inspireren om hun bedrijf verder te verbeteren. Het zijn sowieso leergierige vakmensen, anders zaten ze er niet. Ik wil ze uitleggen wat automatisering in zijn algemeenheid kan brengen.'

Automatiseren op het juiste moment

Tijdens de Groenversnellers-sessie deelde Willemsen zijn meer dan dertigjarige ervaring met de hoveniersbollebozen. 'Als een hoveniersbedrijf niet op tijd automatiseert, kan dit de groei belemmeren. Kleine bedrijven hebben het in het begin van hun bestaan minder druk dan later. Als zij direct automatiseren, is er een goede fundering. Als je als bedrijf eerst de boel in het honderd laat lopen door oplopende hectiek en als de verantwoordelijkheid nog grotendeels rust op de schouders van de eigenaar, is de drempel om te automatiseren hoog, want er is geen tijd. We weten dat kleine bedrijven automatisering niet altijd meteen kunnen betalen. Daar hebben we speciale regelingen voor.'

De tekst loopt door onder de afbeelding



Diversiteit als voordeel én valkuil

Willemsen schetst een trend: 'De klant van de hovenier is zeer mondig en soms ook kundig. Daardoor is de druk op de hovenier in het algemeen toegenomen. Er wordt uitdrukkelijk meer van hem verwacht. De enige manier om met dit soort druk om te gaan, is door professioneel te zijn en de boel goed op de rit te hebben: zorgen dat je afspraken nakomt, dat je deze week niet iets anders zegt dan vorige week, dat je precies weet waar je over praat en indien gewenst alle stappen kunt onderbouwen. Automatiseren is dan een gewenste vorm van professionalisering. Hoveniers zijn vaktechnisch gezien van alle markten thuis en houden veel verschillende ballen in de lucht. Daarbij gaat het om de planning van verschillende projecten, inkoop van materialen en plantgoed, verschillende bewerkingen en toepassingen en het bijhouden van alles rondom personeel. Als je een bedrijf voert vanuit het hoofd, is het lastig om alles met de handen voor te blijven. De diversiteit is de lol van het vak, maar ook de valkuil. Als het dan druk is, gaan er dingen mis, wordt de klant boos en ontstaat er zomaar een dramaatje.'


'Binnenkort zit alles in de broekzak'

Verschillende pakketten

Infogroen heeft enkele oud-hoveniers in dienst. Zij helpen om de software zo goed mogelijk op de praktijk te laten aansluiten. Wat is nu een goed voorbeeld van op maat gesneden software? Willemsen: 'Hoveniers kunnen veel, maar ze kiezen tegenwoordig vaker specifiek welk soort werk het beste bij hun mensen en machines past. Hierdoor is het een trend onder onze klanten dat zij zich specialiseren: werk bij particulieren, bedrijven, overheden of als onderaannemer voor grote partijen, in het onderhoud, in de aanleg of in allebei. We stemmen de inhoud en pricing af op de verschillende types bedrijven. Easyvision is de bundel voor de hovenier, Groenvision Professional voor de grote hovenier en groenvoorziener en Groenvision Enterprise voor sw-bedrijven en voor afvalbedrijven die er groenactiviteiten bij hebben. We leveren zoveel mogelijk bestanden en gegevens mee, zodat zij niet alles zelf hoeven te bedenken.'

De tekst loopt door onder de afbeelding


Hoveniers houden doorgaans niet van administratieve werkzaamheden op kantoor. Zij hebben het druk met werkzaamheden buiten. Als alles via de telefoon geregeld kan worden, zullen ze een grote efficiëntie- en professionaliseringsslag maken.Willemsen ziet het als de belangrijkste taak van zijn bedrijf om ervoor te zorgen dat hoveniers zich zo min mogelijk met administratieve hersenkrakers hoeven bezig te houden. 'We willen zoveel mogelijk in de software stoppen, zodat de hovenier alleen hoeft aan te tikken. Gelukkig hebben wij oud-hoveniers in dienst. Zij helpen fantastisch mee om als softwareontwikkelaar te denken als groene professional.'

Alles via de telefoon: Vision-Mobile

Naast het ontwikkelen van softwareprogramma's investeert Infogroen al jaren in een app. Willemsen noemt het 'de heilige graal': Vision-Mobile, voor de kleinere hovenier. 'Daarin is de gehele GroenVision-backoffice geïntegreerd. De app is dus geen los programma dat is aangekoppeld. Het betreft exact hetzelfde programma als het backoffice-programma en is heel robuust. Vision-Mobile bevat ook veel functionaliteiten. Met andere woorden: we brengen het kantoor van de hovenier naar buiten. Voor deze mensen, die van nature vaak een hekel hebben aan administratie, is dat heel handig. We proberen administratie wat leuker te maken door te zorgen dat het voortaan minimale inspanningen kost. In de uitvoering hebben de hovenier en zijn medewerkers nu alle informatie op smartphone en tablet (of pc). Hierdoor zal het vak nog een paar heel mooie stappen zetten. Nu is alles vaak nog op papier (geprinte planning, projectgegevens, handmatig in te vullen urenbriefjes), maar binnenkort zit alles in de broekzak. Bedrijven zullen vleugels krijgen. Als een project wat betreft materialen, uren of werk uit de pas loopt, kan dat direct gesignaleerd worden, ook op locatie. Bedrijven zullen nog compacter werken en minder tijd nodig hebben voor de administratieve verwerking van alles wat het vak met zich meebrengt. Zo ben je als bedrijf ook interessant voor de nieuwe generatie, die sneller typt dan schrijft.'


'De diversiteit is de lol van het vak, maar ook de valkuil: als het druk is, gaan er dingen mis'

De tekst loopt door onder de afbeelding

John Willemsen, medeoprichter en commercieel directeur van Infogroen Software
In Vision-Mobile kan de hovenier onder meer alle uren, machines, beplanting en materialen boeken op een project, het digitale projectdossier inzien (tekeningen, Klic-meldingen etc.), communicatie over het project vastleggen en inzien, een planning maken en inzien, en vanuit de planning de uren eenvoudig doorboeken. Het volstaat dan om met één druk op de knop te antwoorden op de vraag 'Klopt het wat hier staat?' Soms zit het mee en hoef je alleen nog aan te geven 'uur eerder klaar', en als het tegenzit bijvoorbeeld 'uur later klaar'. Vervolgens wordt alles automatisch geregeld. De backoffice bevat een digitale accordering. De hovenier kan met Vision-Mobile ook offertes maken en verlofaanvragen verwerken.



LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER