Omzet tuincentra steeg met 6,5% in 2018 |
|
|
|
Linde Kruese,
dinsdag 2 april 2019 |
|
| 46 sec |
Het mooie weer in 2018 leidde tot een sterk omzetstijging in de tuinbranche. De omzet in tuinartikelen bij tuincentra bedroeg in 2018 1,53 miljard euro, een stijging met 6,5% vergeleken met 2017 (1,44 miljard euro). De sterke omzetgroei komt met name door de stijgende verkoop van bomen en planten voor in de tuin en kamerplanten. De online omzet vlakt juist af, blijkt uit onderzoek van GfK, in opdracht van Tuinbranche Nederland.
|
De omzet in bomen en planten steeg, evenals vorig jaar, met 11 procent. Het feit dat gemeenten en waterschappen de particuliere tuinbezitter stimuleren de tuin klimaatadaptief in te richten, kan hier mede een oorzaak van zijn. Kopers in deze groep zijn relatief ouder en tuinieren ook vaker dan gemiddeld. In de groep bloemen en planten voor binnenshuis hadden tuincentra een groei van 6,9%. Tuincentra hebben daarmee 10% van de totale markt van bloemen en planten, die 1,4 miljard euro bedraagt.
Online De groei van online tuinartikelen vlakt af, maar vertegenwoordigt inmiddels 20% van de omzet. Tuincentra houden met 22% het grootste aandeel. Opvallend is dat de categorie mest, bestrijdingsmiddelen en grondbedekking een omzetstijging liet zien van 5%, maar dat deze nauwelijks online werden gekocht. Tuincentra hebben in deze categorie een aandeel van 54%. Tuincentra vervullen de rol van kennis- en belevingscentra van groen en duurzaamheid en leveren zo een bijdrage aan een gezonde en groene leefomgeving.
Bron: Tuinbranche Nederland
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|