Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Gevoel is goed, data is beter

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, maandag 1 april 2024
206 sec


Hovenier onderscheidt zich in particuliere markt door datagedreven watergift

Hoveniers die op de particuliere markt actief zijn, kunnen veel voordeel halen uit meer datagedreven werken. Dat is althans de mening van Hans Schaap, oprichter van onder meer ConnectedGreen. 'Het is best een moeilijk onderwerp, want het gaat over een veranderingsproces in het dagelijks werk. Maar het levert fijne voordelen op.'

Hans Schaap
Hans Schaap

Wie weet hoe vochtig de bodem in een bloemperk of bij een nieuwe boom is, weet ook wat de bodem nodig heeft: watergift of juist met rust laten. Zonder sensoren die daar inzicht in geven, wordt watergift vaak op basis van de kalender of op het gevoel uitgevoerd. Voor de bodem en de plant zijn dat doorgaans niet de beste raadgevers. 'Met het drukke seizoen voor de deur is het slim om alleen te doen wat echt nodig is. Sensoren helpen daarbij', stelt Hans Schaap, oprichter en directeur van ConnectedGreen. 'Het waterverbruik en de inzet van mensen kunnen soms met tientallen procenten teruggebracht worden.'

Slimme sensoren

ConnectedGreen meet met slimme vochtsensoren hoeveel vocht er in de grond zit. Deze draadloze sensoren geven op een app de realtime situatie qua vochthuishouding weer. Schaap: 'We moeten allemaal meebewegen met de klimaatadaptie en daar oplossingen voor bedenken. Er is nu vaker sprake van veel regen in korte tijd, gevolgd door lange droge periodes. We zien dat hoveniers op het gevoel werken of voor de zekerheid langsgaan bij de tuinen die zij onderhouden. Terwijl dit niet altijd nodig is. Wij laten eenvoudig zien wat er werkelijk in de grond gebeurt, en het mooie is dat de opdrachtgever kan meekijken.'


'Als je weet wat er in de grond gebeurt, geef je nooit te veel of te weinig water'

De sensoren meten de werkelijke situatie in de tuin en geven aan wat wel of niet nodig is wat betreft watergift. De software van ConnectedGreen is merkonafhankelijk en kan op elk systeem draaien, maar het softwarebedrijf kan ook een totaalpakket leveren, inclusief sensoren. 'Wij houden de markt in de gaten en verzamelen data van beschikbare sensoren. We weten dan ook goed wat de beste sensoren zijn. Zo zie je bij heel grote, monumentale bomen soms zeer geavanceerde en kostbare sensoren. Maar dat is niet altijd nodig. In tuinen en parken en op begraafplaatsen kun je met een eenvoudiger sensor toe.'

Meer tijd, minder inboet

Ook kleinere hoveniersbedrijven hebben te maken met inboet, en het is niet ondenkbaar dat dit bij deze ondernemers financieel harder aankomt dan bij grotere groenaannemers. Daarom is het bij de aanleg van tuinen voor hoveniers interessant om er middels de software van ConnectedGreen drie jaar onderhoud bij te verkopen. 'Het is modern, het is nieuw, je onderscheidt je ermee als hovenier', vindt Schaap. 'Tuineigenaren en vve's kunnen meekijken naar de stand van het vocht in de tuin. Dat past ook in de communitygedachte die je steeds meer ziet opkomen. In de wijk neemt een groepje bewoners zelf meer regie over het groenbeheer. Een contactpersoon heeft een rechtstreekse lijn met iemand bij de gemeente en zo'n groep heeft vaak ook een klein budget om wat dingen te kunnen realiseren. Dat is ten eerste hartstikke leuk en ten tweede zie je veranderingen ontstaan op duurzaamheidsniveau. Het is zo zonde als er in een nieuw hofje een boom wordt geplant die vervolgens langzaam doodgaat omdat mensen handelingsverlegen zijn of niet weten wat er nodig is. Zet er een sensor naast met toegang tot de app en je ziet precies wat de boom nodig heeft. Zo kun je als hovenier een betrokken bewoner toegang geven tot de informatie die nodig is om de beplanting goed te kunnen verzorgen. En dat ook weer informatie voor bijvoorbeeld de gemeente, die zo inzicht krijgt in de bodemgesteldheid. Zo wordt technologie ingezet voor een mooi doel, voor bewustzijn van wat de natuur nodig heeft.'
In Den Haag werken mensen van de plantsoenendienst al een tijd met ConnectedGreen. 'In het seizoen is een team dagelijks bezig met het onderhoud van plantenbakken. 's Ochtends kijken deze medewerkers op onze app hoe het er in de bakken voor staat; zo bepalen ze welke ronde zij die dag rijden. Dit bespaart tijd en inboet. Daarom is deze oplossing relevant voor elk bedrijf dat voor zijn klanten kosten wil besparen - van de hovenier die meerdere tuinen in onderhoud heeft tot het grootste groenbedrijf.'


Hans Schaap met enkele sensoren
ConnectedGreen ontvangt de gemeten resultaten van de sensoren in het centrale portal. Samen met de klant is gedefinieerd welke locaties en gebieden gemonitord worden. Daarbij wordt ingevoerd welke beplanting daar staat, wat het type grond is, of er een mulchlaag is aangebracht en welke soort. Kortom, zo veel mogelijk achtergrondinformatie over de te onderhouden plek. De sensor geeft vervolgens in percentagevorm het vochtgehalte weer en op een kaart wordt met stoplichtkleuren aangegeven wat de status is. De app signaleert dan waar actie ondernomen moet worden.

'Door het gebruik van onze data kunnen we de juiste watergift combineren met de efficiëntste route'

Samenwerking hovenier en opdrachtgever

ConnectedGreen is in 2019 opgericht en is onderdeel van Curious, een bedrijf dat groot is in data en telecommunicatie. Zusterbedrijf ConnectedGreen kan gebruikmaken van de ontwikkelingen van dit bedrijf, dat al 20 jaar bestaat. 'Dankzij onze software kunnen opdrachtgever en -nemer veel beter met elkaar uitwisselen wat ze aan het doen zijn en wat de resultaten daarvan zijn. Mocht er toch inboet nodig zijn, dan kun je als opdrachtnemer aantonen dat je je werk hebt gedaan.'


Slimme navigatie

'Wij meten niet alleen wat en waar de waterbehoefte is, wij laten daar ook route-algoritmes op los, waardoor als vanzelf de efficiëntste route wordt samengesteld. Deze informatie komt van Yeshugo, een ander zusterbedrijf van Curious. Hoveniers kunnen zo exact zien hoe ze zo efficiënt mogelijk kunnen rijden en hoeveel kilometers er vervolgens gereden worden. Datagedreven werken is best een moeilijk onderwerp, want het gaat om een veranderingsproces in het dagelijks werk. Maar het heeft fijne voordelen. Het team kan gerichter aangestuurd worden en ook hoor ik van medewerkers dat ze minder last van stress hebben. Als het bijvoorbeeld al wekenlang heet en droog is, zien ze op hun app dat ze toch niet overal langs hoeven te gaan omdat er nog voldoende water aanwezig is. Dat levert voordelen op op alle fronten: wat betreft tijd en kosten en voor het groen.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Redsun Relatiedagen: registratie is nu geopend
donderdag 14 november 2024
t/m vrijdag 15 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER