Klanttevredenheid en rendement: sleutelthema's bij Dutch Quality Gardens heisessie |
|
|
|
|
| 75 sec |
Op 7 en 8 februari kwamen de ondernemende hoveniers achter Dutch Quality Gardens samen voor een intensieve tweedaagse heisessie. Onder het genot van inspirerende workshops en verrijkende discussies werden de fundamenten gelegd voor groei en verbetering.
Naast het harde werk was er ook tijd voor ontspanning met een wandeling, goede gesprekken en boeiende discussies.
Workshop klantreis bepalen
Marc Boers, freelance brandmanager voor Dutch Quality Gardens, faciliteerde de workshop klantreis bepalen. 'Op welke manier is een goede klantbeleving bepalend voor het rendement van je bedrijf?' vroeg hij de hoveniers. En bracht vervolgens de kosten van falende servicekwaliteit bij de hoveniers in beeld. Door de totale beleving die de klant heeft van het eerste tot laatste contact, de zogenaamde klantreis, in kleine stapjes op te delen kun je beter inzoomen waar de klantreis voor de klant hapert of tot kleine irritaties leidt. Belangrijk, want de verwachtingen van de klanten liggen steeds hoger.
|
Tijdens een verfrissende boswandeling werden ideeën uitgewisseld over vernieuwende dienstverlening die de klanttevredenheid verder zou verhogen
| |
|
Innovatie
De heisessie was echter niet alleen gericht op reflectie, maar ook op innovatie. Tijdens een verfrissende boswandeling werden ideeën uitgewisseld over vernieuwende dienstverlening die de klanttevredenheid verder zou verhogen. Deze ideeën zullen binnenkort worden uitgewerkt om de service van Dutch Quality Gardens naar nieuwe hoogten te tillen.
| Met de financiële billen bloot tijdens de jaarcijfer analyse |
|
|
Jaarcijfer analyse
De ochtend van de tweede dag bracht een diepgaande analyse van de jaarcijfers, verzorgd door Richard Maaskant van Koninklijke VHG. Hoveniers leerden hun eigen jaarcijfers te interpreteren en kregen inzicht in de invloed van verschillende factoren, zoals de kosten van huisvesting, op hun bedrijfsrendement. Om te weten of hun arbeidstarieven voldoende rendement bieden in verhouding tot hun arbeidskosten, gingen de hoveniers zelf hun arbeidskosten berekenen.
De perfecte offerte
De heisessie had ook nog ruimte voor een workshop: 'de perfecte offerte', waarbij de nadruk lag op het begrijpen van wat klanten echt willen en nodig hebben. Het besef dat 'duidelijkheid' voor klanten meer inhoudt dan alleen gedetailleerde kostenoverzichten, was een eyeopener voor velen.
| Het afscheid van Ad van Nieuwland, die de fakkel van secretaris doorgaf aan Ilse Lamers, krijgt uit handen van Rob Mocking een Gouden Handdruk. |
|
|
Na twee dagen van intensieve workshops keerden de hoveniers van Dutch Quality Gardens terug naar hun praktijk met nieuwe inzichten, vaardigheden en een hernieuwde focus op klanttevredenheid en bedrijfsrendement, waardoor ze klaar zijn om hun dienstverlening te verfijnen en hun ondernemingen naar een hoger niveau te tillen.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|