Column: Nieuw beleid Arbeidsinspectie: Uitvoerbaar maar uitdagend |
|
|
|
Jeroen van de Ven - Intrak,
vrijdag 9 februari 2024 |
|
| 99 sec |
Als een duveltje uit een doosje kwam het bericht van de arbeidsinspectie bij ons binnen. Dat was even slikken, net nadat we 15 nieuwe dieselminigravers Stage V zonder roetfilter geleverd hebben gekregen. Die kunnen we in theorie niet meer verkopen.
Maar een elektrisch alternatief voor die minigravers is er ook (nog) niet. Dus zijn we gaan kijken hoe we ze aan de eisen van de arbeidsinspectie kunnen laten voldoen. En dankzij hele goede connecties uit het verleden met enkele fabrikanten van roetfilters en uitlaatsystemen hebben we de oplossing beschikbaar.
| Jeroen van de Ven (Intrak) |
|
|
Uitdagingen
Maar vervolgens komen de uitdagingen. Want een dieselmotor onder de 19 kW heeft niet voor niets een ruimere grenswaarde gekregen in verordening 2016/1628 van het Europees Parlement. De uitlaatgassen bij dergelijke motoren worden domweg niet warm genoeg om roetdeeltjes in het filter te verbranden. Dat heeft tot gevolg dat het filter frequent actief geregenereerd moet worden. En die motoren zijn daartoe niet zelf in staat wegens het ontbreken van een geavanceerd motormanagementsysteem. Regelmatig handmatig reinigen van het filter zal erbij gaan horen.
Functionele uitdagingen
Naast de technische uitdagingen zijn er ook functionele uitdagingen. Want de meeste compacte machines hebben helemaal geen inbouwruimte om een roetfilter ergens te plaatsen. Het filter zal buiten de machine komen. De machine wordt dus langer, breder of hoger. Maar een minigraver of compacttrekker heet niet voor niets mini- of compact-. Los daarvan wordt een duur en kwetsbaar roetfilter buiten de beschermende zone van een stevig chassis geplaatst. Even manoeuvreren in een krappe ruimte kan daardoor zomaar tot duizenden euro's schade leiden.
|
Een minigraver of compacttrekker heet niet voor niets mini- of compact-
| |
|
Onduidelijk en misleidend
Maar de grootste uitdaging zit in de arbeidsinspectie zelf. Want de werkinstructie is niet alleen onduidelijk maar zelfs misleidend. Bijvoorbeeld de tabel die is opgenomen voor emissie van wegverkeer. Die heeft namelijk betrekking op vrachtwagens boven de 3.500 kg. De grenswaarde voor bestelbusjes inzake deeltjesemissie is bij Euro 5 of 6 gelijk. Een Euro 5 dieselbusje inwisselen voor een Euro 6 dieselbusje zet dus echt geen zoden aan de dijk. En hetzelfde geldt voor benzinebusjes want die kennen exact dezelfde grenswaarde als hun dieselvarianten. En zo staat er meer in de werkinstructie dat aan de waarheid voorbij gaat.
|
Het verstrekken van onjuiste informatie in combinatie met het overvallen van bedrijven met een regeling die niemand zag aankomen, die niet te toetsen is aan Europese emissiewetgeving en die welgeteld 10 dagen na publicatie ingaat maakt de arbeidsinspectie onvoorspelbaar en onbetrouwbaar
| |
|
Het verstrekken van onjuiste informatie in combinatie met het overvallen van bedrijven met een regeling die niemand zag aankomen, die niet te toetsen is aan Europese emissiewetgeving en die welgeteld 10 dagen na publicatie ingaat maakt de arbeidsinspectie onvoorspelbaar en onbetrouwbaar. En juist dat weerhoudt ons nu ervan om door te pakken. Want de oplossing kunnen we bieden. Maar als de arbeidsinspectie volgende week besluit om toch een andere weg in te slaan, hebben wij een heleboel tijd, geld en energie geïnvesteerd in een oplossing waar niemand op zit te wachten.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Cok vd Meer
woensdag 14 februari 2024 |
|
In een woord BELACHELIJK. Typisch een Amb te naar streek,is zelfs moeilijk om aan een roetfilter te komen want de bijgevoegde lijst geeft niets. Ook technisch vrijwel niet haalbaar,handmatig schoonmaken?Veilig voor de persoon die het moet doen?Met welke interval? 10 dgn?onmogelijk. Wanneer krijgen die ambtenaren hersens.? Simpelweg geen woorden voor. Massaal protesteren,zelfs de markt is nog niet klaar hiervoor. En wat is het nut.
Groet Cok vd Meer . Van Meurs bv |
|
|
Tip de redactie
|