Arbeidsinspectie wil totaalverbod dieselmachines per 2024 |
|
|
|
|
| 66 sec |
Volgens Cumela publiceerde eind 2023 de Arbeidsinspectie een nieuwe interne beleidslijn om blootstelling aan roetdeeltjes te voorkomen. In deze zogenaamde werkinstructie voor de handhaving wordt aangegeven waarom inspecteurs kunnen gaan handhaven dat werknemers niet meer in de buurt van dieselmachines mogen werken. Dit gaat zover dat zelfs het werken met deze machines verboden zou moeten worden, aldus de branchevereniging op haar website.
Een graafmachine op diesel zou volgens het interne document van de Arbeidsinspectie dus reden kunnen zijn om te gaan handhaven in 2024. |
Cumela verzet zich sterk tegen het voorgestelde verbod op diesel-aangedreven machines door de arbeidsinspectie. Cumela betoogt dat dit recentelijk aangekondigde handhavingsbeleid, dat werknemers verbiedt in de nabijheid van dieselmachines te werken, onmogelijk en onuitvoerbaar is. Volgens waarnemend directeur Hans Verkerk gaat het beleid verder dan de praktijk toelaat en maakt het werken in de praktijk vrijwel onmogelijk.
Cumela benadrukt de inconsequentie van de arbeidsinspectie door te verwijzen naar eerder ingezet beleid, zoals het convenant Schoon en Emissieloos bouwen, waarin stapsgewijze vervanging van verbrandingsmotoren door emissieloos materieel wordt nagestreefd. De organisatie bekritiseert ook de voorgestelde normen voor roetfilters, met name voor kleinere machines, en benadrukt het belang van realistische metingen voordat nieuwe normen worden opgelegd.
Per 2024
Concreet zou dit per direct betekenen dat machines met een vermogen tot 56 kW alleen gebruikt mogen worden als deze voorzien zijn van motoren volgens de hoogste emissienorm (Stage V). Bovendien moeten alle machines kleiner dan 19 kW worden voorzien van een roetfilter, of worden vervangen door een elektrische machine.
Overzicht van dieselaangedreven machines waarop gehandhaafd wordt
| | Graafmachines, minigravers, wielladers, shovels, schrankladers en vergelijkbare dieselaangedreven machines 1 t/m 3 ton en tot een vermogen van 19kW (alle Stage-Tier klassen).
| | | Graafmachines, wielladers en shovels en vergelijkbare dieselaangedreven machines van 19 tot 56kW (t/m 10 ton). Een retrofit filter is bij >19kW niet nodig als de motor voldoet aan de Stage V norm.
| | | Trilplaten, trilwalsen en trilstampers.
| | | Compressoren, hoogwerkers en aggregaten.
| | | Een retrofit filter is bij >19kW niet nodig als de motor voldoet aan de Stage V norm.
| | | Een retrofit filter is bij >19kW en <560 kW niet nodig als de motor voldoet aan de Stage V norm.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Piet Binkhorst
woensdag 7 februari 2024 |
|
Waar bemoeit de AI zich mee? Rokende dieseldampen zijn niet fijn maar een moderne EURO 6 dieselmotor met roetfilter geeft onder aan de streep minder CO2 uitstoot dan een elektrische variant maar heeft ook nauwelijks uitstoot van stikstof. Het (technisch) onbenul bij de overheid is stuitend. |
|
|
|
|
|
cok vd meer
maandag 26 februari 2024 |
|
Onmogelijk uitvoerbare dwaalgedachte van amb te naar. Moet nodig zijn eigen roetfilter vervangen. Geven niet eens de mogelijkheid om de markt erop in te laten spelen. vele van de kleinere machines mogen of kunnen geen roetfilter.Is gewoon geen ruimte. Zou misschien lukken met overgangstermijn van 10 jaar,kunnen fabrikanten erop inspelen Ik vermoed/hoop dat de inspectie met de termijn van 10 dgn dus 10 jaar bedoelt, |
|
|
Tip de redactie
|