Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Urban Mobility Group Benelux toont mogelijkheden tijdens Hoveniersdag in Balkbrug

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, donderdag 22 februari 2024
236 sec


Franse duizendpoot: de Pulse 4

De Ligier Group is al enkele jaren met lichte bedrijfsvoertuigen op de markt aanwezig. Daarnaast is Ligier Professional vanuit België al ruim 30 jaar de officiële importeur van Ligier en Microcar Citycars voor de Benelux. Door deel te nemen aan de Hoveniersdag bij Buiter Beton bracht deze importeur zijn aanbod voor hoveniers onder de aandacht.

Een van de vele opties is de afstandsbediening van de kiepfunctie.
Een van de vele opties is de afstandsbediening van de kiepfunctie.

Buiter Beton organiseerde op 25 januari 2023 de tiende Hoveniersdag. Het decor voor dit gebeuren werd ditmaal gevormd door de vestiging Balkbrug met het 5.000 m² grote sierbestratingspark. Daar konden de hoveniers hun hart ophalen aan tuinmaterialen zoals sierbestrating, tuintegels, tuinhout, buitenverlichting, muur- en stapelelementen, kunstgras en onderhoudsproducten. Specifiek voor demonstraties konden de hoveniers terecht op het Demo-Doe-Plein van vakblad De Hovenier.

50 miljoen e-kilometers

In onze stand gaf ook een gerenommeerd Frans merk acte de présence. Voor het eerst in zijn geschiedenis werd de Pulse 4 aan het overwegend Nederlandse hovenierspubliek voorgesteld. De Pulse 4 is een licht, vierwielig en volledig elektrisch bedrijfsvoertuig. De Nederlandse Karlijn van Heumen werkt als accountmanager voor Ligier Professional. Zij zegt hierover: 'Duurzame mobiliteitsvormen worden steeds belangrijker, zeker in de stedelijke omgeving. Wij importeren dit Franse merk al 30 jaar in de Benelux. Het is een volledig Europese productie; de fabrieken staan in Frankrijk. Inmiddels heeft dit merk nu tien jaar ervaring met elektrische bedrijfsvoertuigen. Samen hebben ze al 50 miljoen kilometers op de teller staan. Op het gebied van brommobielen is dit merk overigens Europees marktleider met een marktaandeel van bijna 50 procent in 2020. In 2021 werden er 15.000 exemplaren verkocht.'


'Dit merk heeft nu tien jaar ervaring met elektrische bedrijfsvoertuigen'

Van Heumen: 'In Frankrijk alleen al rijden er tegenwoordig circa 10.000 elektrische Ligier-bedrijfsvoertuigen rond. In Italië zijn dat er 3.000. Dit is exclusief de Citycars. Ook in Zweden en het Verenigd Koninkrijk wordt nu gebruikgemaakt van de elektrische bedrijfsvoertuigen van Ligier. De Pulse 4, te zien tijdens de Hoveniersdag, wordt net als de driewielige Pulse 3 vooral ingezet om post en pakketten te bezorgen. Ook voor hoveniers is dit voertuig interessant; door met onze Pulse 4 te werken, geven ze het goede voorbeeld als het om duurzaamheid gaat.' Zo'n elektrisch voertuig is natuurlijk een uitstekend alternatief voor een fossiel aangedreven voertuig als hoveniers daarmee niet meer in bepaalde stadsdelen mogen komen. Van Heumen: 'Dat is juist. Je kunt hem met de CCS-stekker bij elke openbare laadpaal opnieuw opladen. Dat gaat overigens ook met een 230V-aansluiting.'

Pulse 4: de L3KS tilting tray pick-up op een lang chassis

Pulse 4 week lang testen

Van Heumen vertelt dat hoveniers via het dealernetwerk in de gelegenheid worden gesteld om zo'n Pulse 4 een week lang te testen. Ze zegt met een lach: 'Als ze overtuigd zijn van het functioneren, ligt de aanschaf van een basischassis met een bak met hoge zijhekken voor de hand. Het bedrijfsvoertuig is verkrijgbaar in verschillende configuraties. Zo kan men kiezen voor een korte of lange wielbasis. De korte versie heeft een open of gesloten laadbak. Qua laadbakken zijn er in totaal zelfs negen varianten; bij de accupakketten zijn dit er vier. De Pulse 4 op basis van een lang chassis heeft de meeste configuraties: van een simpele open laadbak tot en met versies met een koelruimte. Naar wens kan men het voertuig uitrusten met een kiepplatform, dekzeilen, hogedrukreiniger of bewaterings- en sproeiapparatuur, een vuilopvangbak en zelfs zoutstrooisystemen.' Met het zogenoemde clipsysteem is het mogelijk om in vijf minuten van opstelling te veranderen. Dit clipsysteem is verkrijgbaar als plat vlak of met gesloten kofferbak. Van Heumen licht toe: 'Na verwijdering van een viertal geborgde pennen kan één persoon de opbouw op een stalen frame rijden. Gereedschap is hiervoor niet nodig. Dit frame beschikt over transportwielen, zodat je de opbouw gemakkelijk kunt verrijden als die in de loods in de weg staat. Dat de Pulse 4 populair wordt, blijkt uit de levertijd: die bedraagt tien tot twaalf weken.'


50 opties

Al naargelang de versie, kan de Pulse 4 tot 421 kilo meenemen; dit is inclusief de chauffeur. Van Heumen: 'Om zo'n modulaire Pulse 4 helemaal naar wens te kunnen samenstellen, is er een vijftigtal opties. Daarmee kun je er een zeer multifunctioneel bedrijfsvoertuig van maken. Als de snelheid van de Pulse 4 begrensd is tot 45 km/uur en het een korte versie betreft, mogen bestuurders vanaf 16 jaar hiermee op de openbare weg rijden, mits ze in het bezit zijn van een brommerrijbewijs. Afhankelijk van het geïnstalleerde accuvermogen zijn er ook versies waarmee je maximaal 65 km/uur op de openbare weg mag rijden.'


'De bestuurder wordt beschermd door de kreukelzones van de Pulse 4'

De bestuurder beschikt in alle gevallen over een comfortabele brede cabine, met standverwarming en een goed overzicht. Dat is te danken aan de glazen deuren. Bij winterse omstandigheden biedt de voorwielaandrijving veiligheid. En mocht er iets verkeerd gaan, dan wordt de chauffeur beschermd door de kreukelzones van de Pulse 4. De Ligier Group biedt de keuze uit 8,6 kW-, 9,6 kW- en 17,2 kW-accupakketten. De opbouw is bepalend voor de keuze en dus ook voor de maximale actieradius: 246 km. De Ligier Group geeft vijf jaar fabrieksgarantie op de onderhoudsvrije 48V-lithiumaccu's. Als het gaat om chassis en cabine start de prijslijst ruim boven de 20.000 euro en loopt door tot net boven de 30.000 euro voor de meest geavanceerde versie. Daarnaast staan de circa 50 opties per type vermeld op de prijslijst.

De K-Ryole

Voor hoveniers die nog duurzamer willen werken, importeert de onderneming een ander Frans merk en voertuig: de K-Ryole. Dit is een autonome trailer, die je aan een fiets kunt koppelen maar ook lopend en sturend kunt verplaatsen. Met deze aanhanger kun je zonder noemenswaardig fysieke inspanning een last tot 350 kilo transporteren over bestrating, tot pallets met goederen aan toe. Hierbij heb je natuurlijk altijd een fiets bij de hand. De K-Ryole was niet te zien op de tiende Hoveniersdag bij Buiter Beton, maar gelukkig hebben we het filmpje! (https://k-ryole.com/)


Over Ligier-bedrijfsvoertuigen

De Ligier Group bestaat uit twee onderdelen: de Citycars en Ligier Professional. Ligier Professional richt zich uitsluitend op bedrijfsvoertuigen, zoals besproken in dit artikel. Ligier zag het levenslicht in 1968 en specialiseerde zich in het ontwerpen van snelle auto's. Het merk houdt er een eigen Formule 1-team op na. Tussen 1975 en 1996 won dit team negenmaal een Grand Prix. In 1980 breidde oprichter Guy Ligier zijn programma prestigieuze Formule 1-bolides uit met een eerste brommobiel, de karakteristieke Ligier JS 4. In het jaar 2008 vonden twee Franse brommobiel-topmerken elkaar in de Ligier Group: Ligier en Microcar. Door het samengaan werd de groep in één keer marktleider voor een product dat iedereen vanaf 16 jaar mag besturen: voor deze 'brommer' is immers geen autorijbewijs nodig! Het ontwikkelen van professionele elektrische bedrijfsvoertuigen vormt vanaf 2014 een belangrijke nieuwe activiteit van de onderneming. De Ligier Group ontwikkelt kleine vrachtwagens die groots zijn in hun dadendrang, zoals de 100 procent elektrische Ligier Pulse 4, een duurzame keuze. Geen enkele logistieke uitdaging is voor dit voertuig te gek. Dit modulaire bedrijfsvoertuig biedt effectieve oplossingen, bijvoorbeeld met zijn unieke clipsysteem, een exclusieve Ligier-innovatie. Kortom: de Pulse 4 van de Ligier Group is een licht elektrisch bedrijfsvoertuig dat zich met de verschillende configuratiemogelijkheden ontpopt tot een duizendpoot.

Het Ligier-bedrijfsvoertuig hier is voorzien van kantelbare zijwanden.
LEES OOK

Ligier Group
Buiter Beton
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER