Van Tuinman naar Podcastgast: hovenier Nick Dijs vertelt over zijn podcast 'Tuinmannen' |
|
|
|
Niels Marée,
vrijdag 15 december 2023 |
|
| 110 sec |
In de avonduren podcasts openemen
Dijs is ruim zeventien jaar werkzaam als hovenier en biedt met zijn bedrijf 'De Plant Technicus' verschillende diensten aan, zoals tuinonderhoud en het aanleggen van beregening. Maar vergis hem niet zomaar voor een huis, tuin -en keuken hovenier: Hij klust ook aan de weg als mediaman. Samen met Roelof de Vries presenteert Dijs de podcast 'Tuinmannen'. In 'Tuinmannen' leert hij de luisteraar over alles wat met tuinen te maken heeft, van peperplantjes tot najaarsbemesting. Hier vertelt hij hoe het zover gekomen is, wat hem motiveert en waarom hij Caroline Tensen voor altijd een beetje dankbaar zal zijn.
'Tuinmannen' presentatoren Roelof de Vries (l) en Nick Dijs |
Dijs heeft een vlotte babbel en schroomt er niet voor een goed verhaal op te hangen. Hij begint meteen te vertellen over het ontstaan van de podcast: 'Het begon allemaal met het luisteren naar Radio Romano met Roelof de Vries, Marcel van Rosmalen en Noortje Veldhuizen. Ik ben fervent podcaster aangezien ik vaak alleen werk en het dan leuk vind om iets op te zetten. Eén van de rubrieken van die podcast is "Sterrencrypto". Aan de hand van cryptische aanwijzingen moet je zien te raden over welke BN'er ze het dan hebben. Bij een bepaalde aflevering wist ik meteen wie het was: Caroline Tensen. Mocht ik haar ooit tegenkomen, bedank ik haar voor mijn podcast-carrière.'
|
'Mocht ik Caroline Tensen ooit tegenkomen, bedank ik haar voor mijn podcast-carrière'
| |
|
'Toen heb ik de redactie een berichtje gestuurd en een week later belde Roelof mij op. Dat ik de vraag goed had beantwoord en een minuut gratis zendtijd kreeg. Tijdens dat belletje heb ik gewoon mijn eigen bedrijf lopen promoten. Dat er meer groen in de tuin moet en dat het ook wel een beetje meer ecologisch mag. Nog een week later kreeg ik Roelof weer aan de lijn. Hij vertelde me dat hij net was verhuisd naar Bussum. Voor het eerst eigenaar van huis met een tuin en het leek hem een leuk idee om met mij als expert over het inrichten van een tuin te praten.'
Sponsors
Zo geschiedde. De podcast telt nu 10 afleveringen en wordt prima geluisterd. 'Luisteraars zijn ook heel betrokken.' Aldus Dijs. 'Ik merk wel dat het een niche onderwerp is. Vergeleken met geouwehoer over roddels scoren wij wat minder. Dat is in principe geen probleem maar het zou erg leuk zijn om wat meer mensen te trekken. We zouden namelijk graag sponsors werven, anders wordt het lastig om door te blijven gaan. Ik wil mijn boodschap van vergroening uitdragen en dat werkt nu eenmaal beter als grotere bedrijven achter je staan en je meer naamsbekendheid krijgt.'
|
'Vergeleken met geouwehoer over roddels scoren wij wat minder met Tuinmannen'
| |
|
Toekomstplannen
Mediawerk is niet voor iedereen neergelegd maar voor Dijs smaakt het naar meer: 'Ik merk dat ik het ontzettend leuk vind om aan de podcast te werken dus ik zou het niet erg vinden om ten dele mijn geld te verdienen in de mediasector. Het is wel lastig omdat ik niet helemaal thuis ben op sociale media. Daarom probeer ik via mensen die dat wel kunnen meer mensen te bereiken. Dat bracht mij bijvoorbeeld bij vakblad "De Hovenier". Oh trouwens, dat doet me er aan denken, van Roelof moet ik altijd ook even reclame maken voor onze podcast. Dus bij deze: Tuinmannen is via alle podcastkanalen, ook Spotify, te beluisteren.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|