|
| 85 sec |
Ik vond en vind het wel een leuke vergelijking. Fabrikanten van accumachines en accutechnologie gebruiken de accu als een paard van Troje. Vroegah kocht je gewoon een complete brandstofmachine en maakte het niet uit of er één, twee of misschien wel tien soorten verschillende kleurtjes machines in jouw bus zaten. Met accumachines is dat fundamenteel anders. De machine zelf is vaak relatief goedkoop. De grote investering zit hem in de accu. Hoe meer machines je bij een specifieke accu hebt, hoe handiger en hoe goedkoper.
Gelukkig zie je overal accuallianties opkomen, veelal voor consumenten. De professional heeft eigenlijk voor iedere kleur machine een andere accu. Voor de overzichtelijkheid van de markt en betaalbaarheid van accutechnologie is dat natuurlijk niet bevorderlijk. Hoewel we op hetzelfde moment kunnen constateren dat accu's voor het kleine handgereedschap inmiddels de norm zijn en de markt zich razendsnel ontwikkelt richting grotere machines.
|
Gelukkig zie je overal accuallianties opkomen, maar in de praktijk komt het er vaak op neer dat iedere anders gekleurde machine een andere accu heeft
| |
|
Ik was recent bij een leverancier van accuzitmaaiers en die vertelde dat hij in het eerste jaar van de introductie van een accuzitmaaiers net geen 1000 exemplaren van deze machine had verkocht. Dat is bizar veel. De markt ontwikkelt zich dus razendsnel en het is allang niet meer zo dat hoveniers automatisch kiezen voor de twee marktleiders Stihl en Husqvarna. Natuurlijk hebben die nog steeds een comfortabele voorsprong, gebaseerd op merkbeleving, breedte van het pakket en natuurlijk ook het gevestigde dealerkanaal. Maar deze marktleiders weten terdege dat ze niet op hun lauweren mogen gaan rusten.
|
De ontwikkelingen in de autowereld zijn wat dat betreft misschien een goede voorbode. Amper drie jaar geleden werden er in Nederland geen of amper Chinese auto's verkocht
| |
|
De ontwikkelingen in de autowereld zijn wat dat betreft misschien een goede voorbode. Amper drie jaar geleden werden er in Nederland geen of amper Chinese auto's verkocht. Volgens mij was er tien jaar geleden enorm veel gedoe rondom de plannen van een aantal Chinese merken. Dat sneuvelde toen in schoonheid door de beroerde kwaliteit en natuurlijk door de beroemde elandproef. Kijk je nu naar de RAI-verkoopcijfers, dan staan daar een fors aantal Chinese aanbieders in. En ze zijn nog succesvol ook. Merken als MG en Lynck verkochten bijvoorbeeld al meer auto's dan Alfa, Landrover, Honda en Jeep. Niet geheel toevallig zijn deze twee, maar ook de andere Chinese merken, vooral gespecialiseerd in elektrische auto's. In China is er heel veel kennis op dit gebied en die wordt op dit moment verzilverd. Ook richting de Nederlandse groene sector.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|