Tobroco-Giant breidt aanbod elektrische machines uit |
|
|
|
|
| 123 sec |
G2700-serie nu ook elektrisch aangedreven
Binnen enkele maanden wordt de G2700-serie van Tobroco-Giant ook elektrisch uitgebracht. De G2700E wielladers zijn een formaat groter dan de huidige G2200E en kunnen complete pallets met stenen vervoeren, aldus producent Tobroco-Giant. 'Specifiek voor het uitvoeren van werkzaamheden met hydraulische werktuigen die veel olie verlangen is het mogelijk om de G2700E met een oliekoeler uit te rusten.'
Met de uitbreiding van de E-reeks van zijn compacte wielladers zet de Brabantse fabrikant de volgende stap in de richting van het doel om in de toekomst van elk model een elektrische versie aan te bieden. Klanten hebben altijd de keuze om te kiezen voor een elektrisch aangedreven machine op basis van hun operationele behoeften en dagelijkse taken. Tobroco-Giant heeft sinds eind 2019 bijna 1.000 knikladers met elektrische aandrijving gebouwd en past de nieuwste technologieën op het gebied van lithium-ion accu's en batterijmanagementsystemen toe.
Overtuigend en krachtig
Door een zwaarder eigen gewicht van bijna 2.600 kg en trekkracht van 12.500N kunnen de geëlektrificeerde G2700E en G2700E X-TRA zwaardere werkzaamheden uitvoeren dan de kleinere modellen. Het tillen en transporteren van een complete pallet klinkers of tegels is geen enkel probleem. Dit heeft alles te maken met de hoge kiplasten van 2.240 kg (G2700E) en 2.300 kg (G2700E X-TRA). Daarnaast zijn de machines optioneel uit te rusten met diverse contragewichten onder de machine (maximaal 200 kg) en dit zorgt ervoor dat de kiplast nog verder verhoogd kan worden. Verder overtuigen de machines door een hefhoogte van 2,96 m voor de G2700E en 2,5 m voor de G2700E X-TRA.
|
Dit heeft alles te maken met de hoge kiplasten van 2.240 kg (G2700E) en 2.300 kg (G2700E X-TRA)
| |
|
Met die machines kan langdurig gewerkt worden met aanbouwdelen zoals maaiers, veegmachines en klepelmaaiers. Deze aanbouwdelen vragen om een grote hoeveelheid hydraulische olie. Om te voorkomen dat deze te warm wordt is het mogelijk om de machines met een oliekoeler uit te rusten. De oliekoeler zorgt ervoor dat er langer hydraulisch vermogen gebruikt kan worden.
Opladen aan de paal
De wielladers zijn voorzien van een 48 V LFP-batterij die via de boordlader binnen vijf uur volledig kan worden opgeladen. Deze lithium-ijzerfosfaat batterij heeft als voordelen dat de levensduur verlengd is, er geen onderhoud nodig is, ze extreem veilig is en een verbeterde ontlading en laadefficiëntie heeft, aldus Tobroco-Giant. De kniklader kan, met de nieuwe manier van opladen net zoals elke elektrische auto, opgeladen worden bij een laadpaal. Wanneer er snel (bij)geladen moet worden is het mogelijk om een externe snellader met 48V/150A of 48V/300A te gebruiken. Dit kan zinvol zijn als de machine de hele dag wordt gebruikt voor zware taken zonder veel onderbrekingen. De G2700E en de G2700E X-TRA worden aangedreven door een krachtige 7kW motor. De machines hebben hydrostatische 4-wielaandrijving met automotive besturing en 6 tons planetaire assen met limited slip op de vooras. Dit voorkomt dat de machine het contact met de grond verliest. De machine levert hierdoor altijd voldoende trekkracht voor een soepele beweging.
|
Wanneer er snel (bij)geladen moet worden is het mogelijk om een externe snellader met 48V/150A of 48V/300A te gebruiken
| |
|
Tijdens het werken met de machines kan er voor drie verschillende snelheden gekozen worden voor een nauwkeurige en gecontroleerde manier van werken. Ook wordt de accu automatisch bijgeladen als de rem wordt gebruikt of als de machine uitrolt. De hill-hold-functie is erg handig omdat deze voorkomt dat de machine terugrolt wanneer deze op een helling wordt gestart. De wielladers bieden zeer grote en comfortabele cabines, maar hebben toch de compacte afmetingen en het beperkte gewicht om gemakkelijk op een aanhanger te kunnen worden vervoerd. De werkhydraulica wordt aangedreven door een aparte, 7kW elektrisch aangedreven motor, die 40 l/min olie levert met een druk van 170 bar voor de aanbouwdelen.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|