Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Eén plus één is ...

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, dinsdag 10 mei 2022
101 sec


Valt het u ook op: één plus één is natuurlijk gewoon twee, maar in een verhaal of een column is het bijna altijd drie. Ik moest hieraan denken toen ik de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de tuinen- en hoveniersbranche de revue liet passeren. Aan de ene kant is er de enorme schaarste aan eigenlijk alles: alle mogelijke materialen, beton, substraat, keramiek, hout, ijzer - alles wat een hovenier nodig heeft om een tuin te maken. Zelfs mensen en helpende handjes zijn een schaars goed geworden.


Enfin, ik hoef u dat niet uit leggen. Elke dag neemt zo'n beetje iedere leverancier de kans waar om ons er allemaal van te overtuigen dat in het bijzonder zijn prijzen omhoog moeten. Het is al zover dat een hovenier die een tuin gaat aanleggen, allereerst moet zorgen voor een vlekkeloze materialentoelevering. Zelfs als dat betekent dat er ingekocht moet worden zonder dat er een order is. U en ik weten natuurlijk waartoe dat leidt: dat is vragen om misbruik door die leverancier. Misschien kun je dat die partijen niet kwalijk nemen, maar we weten allemaal dat veel leveranciers in 2021 goudgeld verdiend hebben. Er zijn ongetwijfeld gerechtvaardigde prijsstijgingen, maar zeer zeker ook slimmeriken die nu bijna ongemerkt iedere keer een procentje bij hun prijzen kunnen optellen.

Misschien kun je dat die partijen niet kwalijk nemen, maar we weten allemaal dat veel leveranciers in 2021 goudgeld verdiend hebben

Enfin, het bovenstaande is allemaal bekende kost. Maar gelukkig is er meer gaande in de wereld. Ik las dit weekend zoals gebruikelijk de dubbeldikke weekendkrant, en las in één editie drie keer een artikel over twee pagina's heen over natuurlijke tuinen. Ik zal u de headlines geven en uitleggen waarom die trend naar natuurlijke tuinen zo belangrijk is. De eerste headline: 'Vecht niet tegen de natuur', daarna: 'Tjielp-tjielp tsie-tsie kwie-kwie' (over vogels in de tuin), en ten slotte: 'Het hele jaar bloemen: jij blij, beestjes blij'. Leuke artikelen, overigens. Als u mij een mailtje stuurt, zal ik u ze met graagte toesturen. Maar de inhoud van die artikelen is - hoe leuk ook - verder niet zo belangrijk om mijn punt te maken. Veel hoveniers klagen over toenemende verstening, maar er is ook een substantiële groep consumenten die iets anders in hun tuin verwachten.

Wij zijn zo gewend om harde materialen, stenen en schuttingen in de tuin te sjouwen, dat we soms vergeten waar een tuin voor bestemd is

En ik durf de stelling aan dat hoveniers daar vaak nog niet klaar voor zijn. Wij zijn zo gewend om harde materialen, stenen en schuttingen in de tuin te sjouwen, dat we soms vergeten waar een tuin voor bestemd is. En een mooie bijkomstigheid: ook hier heb je maken met duurder wordende materialen, maar in ieder geval veel minder. En dan wordt één plus één misschien toch weer drie. Het gaat weer vaker om het vakmanschap van de hovenier, het vakmanschap om samen met de consument een stukje natuur te bouwen dat goed is voor de planeet, onze portemonnee en het geluksgevoel van de klant.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Webinar Beplantingsspecialist
maandag 25 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER