Een merk maken van je tuinontwerp |
|
|
|
|
| 219 sec |
Erik van Gelder: 'Ik wil niet groot zijn, ik wil grootse projecten doen'
Erik van Gelder is niet alleen een bekende naam in de sector, ook daarbuiten worden zijn ontwerpen herkend en gewaardeerd. Je kent hem wellicht van zijn eigen lijn tegels bij Trivium of van zijn indrukwekkende koffietafelboeken, die boordevol staan met zijn herkenbare ontwerpen. Van Gelder heeft in de loop van de jaren een duidelijke stijl in zijn ontwerpen ontwikkeld. Zelf spreekt hij over een signatuur. 'Groen, buiten zijn en dingen creëren, dat is het mooiste wat er is.'
|
Een van de meest gehoorde klachten die wij als vakblad horen, altijd uit de sector zélf, is het gebrek aan uitstraling naar de buitenwereld. We zouden niet 'sexy' genoeg zijn. Erik van Gelder is zo iemand die overduidelijk minder problemen heeft met die uitstraling. Zo was hij met zijn gelijknamige ontwerpbureau de eerste groenprofessional met een stand op de miljonairsbeurs Masters of Luxury. Hier bracht hij in een stand van maar liefst 360 m2 diverse toeleveranciers samen, om vermogend Nederland te laten zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van tuinarchitectuur en -inrichting. Verder heeft Van Gelder twee koffietafelboeken uitgebracht met zijn ontwerpen en is hij regelmatig in de (tuin)bladen te vinden.
Van Stijltuinen naar Erik van Gelder
De roots van Van Gelder liggen in de groene sector. Zijn vader was hovenier en zijn opa was tuinder. De binding met groen is hem dus met de paplepel ingegoten. In 2004, op zijn 21e, richtte Van Gelder zijn eigen ontwerpbureau op. Maar eigenlijk begon zijn carrière eerder. Al sinds hij tien jaar oud was, tekende hij tuinen voor het hoveniersbedrijf van zijn vader. Precies hier, zou je kunnen zeggen, is de bekende signature van Van Gelder ontstaan. 'Mijn vader wilde altijd alles rond; je zou kunnen zeggen dat mijn fascinatie voor strakke lijnen voortkomt uit het feit dat ik mij wilde afzetten tegen mijn vader.' Zijn signatuur beschrijft Van Gelder als strak, modern, sfeervol en gezellig. In zijn ontwerpen speelt hij met licht, kleur en contrast. Een bekende look is de combinatie van grote lampbollen met uitbundige buxusbollen. Toch wil Van Gelder ook niet teveel varen op dit soort populaire vondsten. 'Ik wil in iedere tuin iets unieks creëren. Je mag mijn signatuur herkennen, maar het moet nooit aanvoelen als copy-paste. Gelukkig werk ik in tuinen; daar moet je algauw werken met een bestaande situatie, waardoor ieder ontwerp uniek wordt. Dit lijkt mij lastiger als je interieurontwerper bent.' Van Gelder streeft in zijn ontwerpen vooral naar harmonie. 'Ik zoek naar een gevoel van symmetrie en balans, maar het hoeft dus niet per sé symetrisch te zijn. Een ontwerp moet een bepaalde rust uitstralen, dat alles in evenwicht is en dat het gewoonweg klopt.'
|
'Een ontwerp moet een bepaalde rust uitstralen, dat alles in evenwicht is en dat het gewoonweg klopt.'
| |
|
Andersom
Hoveniersbedrijven dragen veelal de naam van de eigenaar of oprichter. Als ze groeien, wordt het soms een algemenere naam, die niet langer om de oprichter draait. Bij Van Gelder ging het precies andersom. Hij startte met de algemene naam Stijltuinen, maar inmiddels draagt zijn ontwerpbureau al enkele jaren zijn eigen naam: Erik van Gelder. Dit alles om van zijn eigen bekende signatuur één merk te maken. Aan branding en marketing besteedt Van Gelder veel tijd. 'Ik gebruik mijn naam expres als onderdeel van mijn branding. Zo weten mensen direct waar ze mee te maken hebben.' Ook op het gebied van marketing maakt Van Gelder duidelijke keuzes. Zo zorgt hij dat al zijn gerealiseerde ontwerpen worden gefotografeerd door zijn vaste tuinfotograaf - ook weer om één vaste stijl te creëren. Met deze foto's heeft Van Gelder eerder al een luxe koffietafel boek samengesteld. Sinds enkele maanden is zijn tweede boek, Masterly Garden Design, klaar. Van Gelder: 'Hoveniers besteden veel aandacht aan de realisatie van een project, maar als het af is, lopen ze even kort door de tuin met hun iPhone voor wat foto's. Besteed daar nu nét wat meer tijd aan, of, beter nog, huur een professional in. Die foto's helpen je om de klanten te krijgen die je wilt.'
Koffietafeltuinboeken
De projecten van Erik van Gelder krijgen veel media-aandacht en verschijnen regelmatig in magazines en boeken. In 2016 bracht Van Gelder zijn eerste boek uit: XTRRDNR gardens. Het was een schot in de roos. Daarom werd in 2021 het tweede boek uitgebracht: Masterly Garden Design. 'In dit tweede boek komt mijn liefde voor grafisch ontwerp naar voren.' De boeken zijn te bestellen via de website van Erik van Gelder. Je maakt kans om een boek te winnen door vanaf half april de Instagram van vakblad De Hovenier in de gaten te houden.
|
Groot geworden door kleine tuinen goed te ontwerpen
Om meer naamsbekendheid te creëren, deed Van Gelder in zijn begintijd veel mee aan tuinontwerpwedstrijden. Zo ontwierp hij tweemaal het winnende ontwerp voor Skillmasters. 'Ik werkte net twee à drie jaar voor mezelf, toen mijn ontwerp de finale won. Het jaar erop deed ik weer mee en won ik weer. Het derde jaar werd ik door de organisatie zelf benaderd om een ontwerp te maken, zonder wedstrijdvorm, en kreeg ik daarvoor betaald. Je leert heel veel van zo'n competitie en het is ook goed voor je netwerk. Daarbij voel ik mij zeker niet te goed voor kleine tuinen. Ik denk dat wij juist groot zijn geworden door kleine tuinen heel goed en gedetailleerd te ontwerpen. Inmiddels ben ik meer actief in de wat grotere tuinen, maar de oppervlakte van het perceel is niet leidend.'
|
'Mijn ideale klant is iemand die begrijpt dat de tuin een belangrijk onderdeel is van de totale leefomgeving, ze doen daarin geen concessies op basis van het budget'
| |
|
Ideale klant: geen concessies op basis van budget
Wél leidend is de vraag of de klant dezelfde kwaliteit voor ogen heeft als Van Gelder. 'Mijn ideale klant is iemand die begrijpt dat de tuin een belangrijk onderdeel is van de totale leefomgeving. Zulke klanten vertrouwen erop dat wij hun verwachtingen overtreffen; ze doen geen concessies op basis van het budget. Ze zijn immers gevallen voor onze ambities en daar hoort een bepaald prijskaartje bij.' Die ideale klanten maken inmiddels ruim 60 procent van zijn clientèle uit; zes à zeven jaar geleden was dat nog 20 procent. 'Het onderliggende doel van mijn werk is misschien ook wel om onze branche naar een hoger niveau te tillen. Ik denk dat dit aardig lukt. Tot een aantal jaar geleden was de tuin nog een sluitpost. Nu mag ik steeds vaker met de architect en interieurdesigner rond de tafel voordat het huis is gebouwd, zodat ook de architectuur van bijgebouwen zoals een poolhouse integraal deel uitmaakt van het tuindesign.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|