Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Ik wil verantwoord groeien, een tevreden klant is belangrijker dan bakken geld verdienen'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, woensdag 5 januari 2022
215 sec


Hovenier onderzoekt benchmarkmogelijkheden bij Groenversneller

De opleiding Groenversneller is weer van start gegaan. Hovenier en ondernemer Patrick Baas van Patrick Baas Tuinen wil een betere bedrijfsstrategie uitstippelen en is benieuwd naar de bedrijfsmodellen en rendementen van de andere deelnemers aan Groenversneller. 'Je kunt doorgroeien, maar als dat niets oplevert, heeft investeren weinig zin. Dan blijf ik liever klanten blij maken in onze huidige omvang.'


Patrick Baas (43) begon al heel jong met ondernemen, op zijn 22e. 'In 1997 kwam ik van school af op mijn 19e. Twee jaar later begon ik voor mezelf in Lutjebroek. Ik ben niet anders gewend; ik kom uit een ondernemersfamilie. Mijn vader had een tuindersbedrijf; hij kweekte groente. In alle vakanties en op vrije dagen hielp ik mee, thuis of op een ander tuindersbedrijf.'

Onverwachte switch

Baas begon op de agrarische school, omdat hij voornemens was om in de tuinderij te gaan werken. Zijn hart lag bij groenten en bloembollen. Op een gegeven moment kon hij kiezen tussen de opleidingen Groente- en bloembollenteelt en Aanleg en onderhoud van tuinen. Ondanks de achtergrond van zijn familie koos hij voor het laatste. 'Ik dacht: dan heb ik in elk geval iets anders geleerd. Bovendien was de tuinderssector op dat moment niet bijzonder rendabel, wat ook de reden was dat mijn vader stopte met zijn bedrijf. Ik vond mijn hoveniersstages inmiddels erg leuk, en ben in dit vak verdergegaan. Uiteindelijk ben ik blij dat ik deze afslag heb genomen. We doen aanleg, onderhoud, beplanting, straatweg, houtwerk ... Het werk is een stuk gevarieerder dan alleen planten en oogsten.'


Hoge klantdichtheid

Wat Baas ook meeviel, was dat hij zijn bedrijf makkelijk kon beginnen, met een auto en wat handgereedschap. Zodra hij wat verdiende, kocht hij kleine machines, die hij daarvóór huurde of leende. In het dorp Lutjebroek, met zijn tweeduizend inwoners en hechte gemeenschap, zong zijn naam al snel rond. 'Ik geloof dat ik nog steeds het enige hoveniersbedrijf ben in het dorp. Lutjebroek valt onder de gemeente Stede Broec; daaronder vallen nog een paar andere, wat grotere dorpen, waar wel hoveniers zitten. Maar ik kon snel beginnen bij kennissen en omliggende tuinders, die vroegen om het terrein rond hun huizen en schuren bij te houden. En zo rolde de bal verder. We werken nu in een straal van 10 km rond Lutjebroek. De klantdichtheid is groot. We werken ongeveer 45 procent van onze tijd in het nabijgelegen dorp Andijk. Onze klanten zitten daar bijna huis aan huis. We rijden met de bedrijfsbus maar 10.000 km per jaar!'


Onvoorziene groei

Een heel aantal jaren werkte Baas alleen, soms met een ingehuurde kracht. Ook zijn vader hielp veel mee. Er werken nu drie vaste medewerkers. Baas zet nieuwe klussen uit, maar werkt ook als vierde man mee in de tuin. 's Avonds houdt hij zich bezig met de planning, het klantcontact, bestellingen, tekeningen en facturen. Zijn vrouw verzorgt de betalingen en doet de boekhouding.
De bedrijfsgroei lag niet in de planning, zelfs het aannemen van medewerkers niet. 'Zes jaar geleden hadden we een ambitieuze en talentvolle stagiair, die is gebleven. Het jaar erna was er opnieuw een stagiair die bij ons bleef werken. Onze derde medewerker kwam bij een ander bedrijf vandaan', vertelt Baas. 'Ik vind het zo wel een mooi team. We werken nu vaak in twee groepen.'


'Groei is een geleidelijk proces'

Sinds twee jaar krijgt het hoveniersbedrijf veel aanvragen. Baas: 'Het was te veel werk om te kunnen behappen met ons huidige team.' Meer extra krachten aannemen binnen een jaar, dat zag Baas niet zitten: 'Groei is een geleidelijk proces', vindt hij. Dus hield hij veel werk af. 'Op een moment dat het werk voor het oprapen ligt, kun je dat netjes doen. Ik heb alle mensen teruggebeld en uitgelegd dat we vol zaten. Maar in crisistijd vragen mensen bij drie bedrijven een tekening, beplantingsplan en offerte op en bestaat de kans dat je het project niet krijgt. Dit is een lastig punt. Ik heb er weleens over gedacht om van tevoren te laten weten dat we de offerte op uurbasis in rekening brengen. Dit soort praktijkzaken zou ik graag bij Groenversneller willen bespreken.'

Benchmarken

Baas zou ook graag zijn verdiensten vergelijken met die van andere bedrijven. Niet uit concurrentie-overwegingen, maar om in te schatten of het lonend is om verder te groeien. Hij bezit vastgoed en denkt drie keer na voordat hij geld uitgeeft. De actieradius van het bedrijf is niet groter dan 10 km en er zijn geen huurkosten. Financieel maakt hij zich dus geen zorgen, ook niet over zijn pensioen. Baas wil sowieso bewust niet te ver vooruitkijken. 'Eerst moet ik de pensioensleeftijd maar eens halen. Tot die tijd wil ik ook genieten van de vrije tijd met mijn vrouw en kinderen. Ik ben benieuwd of bedrijven die opschalen ook evenredig meer verdienen. Ik zou van andere hoveniersbedrijven weleens de total cost of ownership naast de totale omzet willen zien, om beter mijn strategie te kunnen bepalen. Maar ik begrijp dat bedrijven niet staan te springen om zich op die manier in de kaarten te laten kijken.'


Toekomst

Baas heeft dus niet direct behoefte om te groeien, maar weet uit eigen ervaring dat sommige zaken zich moeilijk laten voorspellen. Hij lacht: 'Als je mij twee jaar geleden had gevraagd of er een derde bedrijfswagen bij zou komen, had ik gezegd: nee hoor, het is goed zo. Toch heb ik er onlangs een derde bij gekocht! Eén bedrijfswagen kunnen we inzetten als reservewagen en kan door een medewerker mee naar huis worden genomen, omdat hij wat verder weg woont. Ook heb ik laatst een unit van de buren erbij gekocht en een 3D-ontwerpcursus gevolgd. Vroeger was ik verslingerd aan benzine-aangedreven handgereedschap, maar ik ben toch overgestapt op accugereedschap van Stihl. Klanten vroegen overigens ook waarom ik nog geen accugereedschap had; elektrisch werken is het nieuwe normaal. Nu ben ik eraan gewend. Het produceert geen stank en trillingen en geeft geen geluidsoverlast. Dat is gezonder voor ons team en toont onze milieuvriendelijke instelling richting klanten en omstanders.'


Uit eigen ervaring weet Baas dat sommige zaken zich moeilijk laten voorspellen

Het staat in elk geval buiten kijf dat Baas wil doorgaan met klanten blij maken. 'Doorgroeien of niet, mijn hoofdfocus blijft klanten blij maken. Ik heb niet echt een kenmerkende stijl in mijn ontwerpen; de wens van de klant staat altijd centraal en ik kijk naar de specifieke situatie. Met deze bedrijfsgrootte kan ik naar mijn gevoeld de optimale service leveren. Een tevreden klant is belangrijker voor mij dan bakken geld verdienen.'


Patrick Baas aan het werk
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Workshoptour TuinKeur: 21 sessies van november 2024 tot februari 2025
maandag 4 november 2024
t/m dinsdag 4 februari 2025
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER