Op 17 fte maar twee man op kantoor is ‘gewoon gezond boerenverstand’ |
|
|
|
|
| 175 sec |
'Een klacht is pas een klacht als je hem niet oplost'
Hofland Hoveniers in Amersfoort is landelijk actief in grond, infra en straatwerk. Dit is te zien aan het indrukwekkende machinepark van de hovenier. Op regionaal niveau is het bedrijf actief als fijnhovenier. Eigenaar en oprichter Frank van den Bunt staat er al 35 jaar aan het hoofd.
Midden in een stadspark in Amersfoort vindt onze eerste afspraak van de rubriek Hovenier in het Vizier plaats. Hofland Hoveniers bevindt zich op de plaats waar de opa van Van den Bunt een boerenbedrijf runde. Ter ere van zijn grootvader draagt het hoveniersbedrijf dan ook zijn naam: Hofland. Van den Bunt heeft geen gebrek aan ruimte op het voormalige boerenbedrijf. Hoewel het bedrijf dicht bij de stad zit, is er de luxe van grote schuren, een ruime oprit en een recent gerenoveerd kantoor. Het ziet er allemaal strak uit. Zo is voor de inrichting van het kantoor een binnenhuisarchitect ingeschakeld.
Internationaal actief
Het bedrijf is breed actief. Van den Bunt schat dat 40 procent van zijn werkzaamheden uit onderhoud bestaat, 40 procent uit aanleg en 20 procent uit overig werk. Onder 'overig' valt het grond-, infra- en straatwerk dat Hofland Hoveniers uitvoert. Onlangs nog waren enkele ploegen drie weken in Zuid-Europa voor de uitvoering van grondwerkzaamheden. Hofland Hoveniers heeft veel trouwe klanten. De onderhoudsklanten hebben veelal langlopende contracten, aldus de hovenier.
Trouwe club
Naast veel klanten zijn ook veel personeelsleden het bedrijf trouw. Inmiddels zijn er zeventien medewerkers, waarvan een 'harde kern' van zes jongens die al twintig jaar of meer in dienst zijn. 'Wij hebben over het algemeen trouwe medewerkers en kennen weinig verloop', aldus Van den Bunt. Wat hierbij waarschijnlijk helpt, is dat iedereen in het bedrijf zijn eigen vaste klanten heeft. Het afgelopen jaar is het personeelsbestand gegroeid met drie nieuwe medewerkers.
Dichtstraten
Hofland Hoveniers is actief in klein en groot werk. Van den Bunt: 'Wij zeggen niet gauw nee tegen een klus, alleen als ik de kwaliteit niet kan garanderen. Iedereen kan bij ons in alle redelijkheid klant worden. Die klant moet dan wel op zoek zijn naar een serieuze hovenier. Klanten die een beunhaas zoeken, zijn onze klanten niet. Ons uurtarief is 45 euro excl. btw. Wij zitten hiermee niet aan de lage kant; de goedkoopste zijn is niet ons doel.' Van den Bunt merkt op dat zijn klanten wel steeds groenere wensen hebben. 'Een aantal jaar geleden was het dichtstraten van een tuin een regelmatig terugkomende wens. Dat zien wij nu anders worden. Mensen willen duurzamere oplossingen, zoals een waterbergende installatie onder het terras. Dat doen ze echt niet om geld te besparen, want zo duur is kraanwater niet. Maar je ziet dat mensen openstaan voor een zo duurzaam mogelijke tuin. Een paar jaar geleden hadden veel klanten er geen boodschap aan als ik adviezen over biodiversiteit of duurzaamheid wilde geven. Als mensen hun tuin nu willen laten dichtstraten, zeggen ze er vaak bij: "Het mag eigenlijk niet, maar..." Dan weet je dat je die klanten goed kunt adviseren; ze staan ervoor open. Tegelijkertijd zie je dat vergroenen lastig is. Mensen in de stad hebben heel kleine tuintjes. Daar moet een veranda in, een groot terras. Dan blijft er weinig ruimte over voor groen.'
Adviseren
Advies geven, dat vindt Van den Bunt het mooiste onderdeel van het hoveniersvak. 'Met goed advies kun je je onderscheiden. Als je echt luistert naar je klanten, bouw je een vertrouwensband met ze op.' Dat vertrouwen moet je nooit en te nimmer beschamen, aldus Van den Bunt. 'Wij horen vaak van klanten dat het soms anders gaat in de hovenierswereld. Maar het is zó belangrijk: altijd je afspraken nakomen en als er een klacht is, gewoon oplossen. Want een klacht is pas een klacht als je hem niet oplost. Ik heb ook een hekel aan bedrijven die alles maar doorrekenen aan de klant. Natuurlijk rekenen wij ook dingen door, maar het moet wel redelijk blijven.' Zo rekent Van den Bunt geen tekenkosten voor tuinschetsen. 'Een simpele tuinschets hoort standaard bij ons werk. Maar ik vind ik dit een lastige discussie, want ik snap beide kanten. Deze werkwijze past het beste bij ons bedrijf. Bij een bezoek aan de meubelboulevard krijg je ook een gratis schets als je komt voor een nieuwe keuken, vaak zelfs een gelikte 3D-tekening.'
|
'Er zitten maar twee man op kantoor - niet dankzij slimme software, maar gezond boerenverstand'
| |
|
Slimme software
Het aantal indirecte uren is beperkt bij Hofland hoveniers. Van de zeventien man personeel zitten er maar twee op kantoor. Het geheim: geen slim softwaresysteem, maar 'gewoon boerenverstand'. 'Geen poespas', aldus Van den Bunt. Hij houdt altijd rekening met ruimte in de planning. 'Je kunt beter ruimte dan krapte hebben in je agenda, want lege plekken vullen zich vanzelf wel. Veel hoveniers zitten vol voor de komende maanden. Door wat ruimte te houden, kunnen wij veel ad hoc klusjes aannemen.'
Van den Bunt zit zelf veel op kantoor, maar werkt ook nog regelmatig mee in de tuin. 'Dat vind ik belangrijk. We zijn één team; iedereen hoort erbij.' Wel moest hij wennen aan het kantoorwerk. 'Je bent nu toch meer manager; dat is wel even wennen, maar ik ben ook nog steeds hovenier. De afgelopen 35 jaar heb ik zoveel geleerd en gedaan in dit vak. Dat maakt deze sector ook zo mooi.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|