Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Voor Lips Groen komt ecologie vóór economie

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, dinsdag 10 augustus 2021
235 sec


Met de klant vanuit het doel naar de details, niet andersom

Lips Groen heeft in zijn 42-jarige bestaan een bijzondere bedrijfsfilosofie ontwikkeld. Zo plaatst oprichter Wim Lips ecologie boven economie. Niet dat geld verdienen verkeerd is. 'Winst is nodig om het welzijn van mensen te verwezenlijken. Maar geld blijft een middel en is allesbehalve een doel.' Inmiddels wordt het bedrijf geleid door zoon Bram Lips. Aan hem de uitdaging om de gestelde ecologische doelen te verenigen met de economische doelen.

Wim Lips (l) en Bram Lips (r)
Wim Lips (l) en Bram Lips (r)

Het lijkt niet heel bijzonder dat een hoveniersbedrijf ecologie boven economie plaatst; we zijn toch allemaal werkzaam in het groen? Maar Wim Lips durft een stap verder te gaan. Dat is mede mogelijk doordat het bedrijf in meer dan veertig jaar een gezonde buffer heeft opgebouwd. Wim Lips: 'Het is lastig om een puur economisch model, wat een bedrijf vaak is, om te bouwen naar een ecologisch model. We hebben ons lange tijd gericht op het economische verhaal; nu zijn we bezig met het verenigen van die doelen.'

Weg met stress

Zo'n twintig jaar geleden gebeurde er iets in het leven van Wim Lips waarover hij niet teveel wil uitweiden. Dit deed hem beseffen wat belangrijk is in het leven. Niet geld of prestigeprojecten, maar ecologie moest een hoofdrol gaan spelen in het bedrijf, en stress een zo klein mogelijke bijrol. Lips: 'Ik besloot dat stress alleen nog vanuit mezelf mocht komen, niet vanuit de klanten. Ik wilde zorgeloos gaan ondernemen.' Het bedrijf stond tot die tijd bekend als een kwalitatief hoogstaand hoveniersbedrijf dat actief was in het hogere segment. Dit beeld moest worden bijgesteld tot een bedrijf dat ecologie vooropzet. Deze denkwijze leidde tot de 'Feel Good Garden', een tuinconcept dat ook te bewonderen was op de Floriade in Venlo. Bij dit concept wordt uitgegaan van de helende krachten van de natuur. Lips: 'Veel mensen zeggen: we hebben een relatie met de natuur. Ik zeg: we zíjn natuur!'


'Feel Good Garden' gaat uit van de helende krachten van de natuur

Feel Good Garden

De doelstelling van een Feel Good Garden is een betere plek te maken voor water, mineralen, plant, dier en mens. Een energetische tuin die in harmonie is met zijn bewoners. Lips: 'We maken gebruik van een meetmethode uit de ruimtevaart, die aantoont dat mensen zich beter voelen in onze tuinen. Met deze methode, de quantumresponse-technologie, meet je de hertzgolven van het lichaam. Want ieder orgaan en iedere cel heeft een andere, eigen hertzfrequentie. Door het gebruik van deze methode kan je zien wat de omgeving doet met de energieën in het menselijk lichaam.'
Lips Groen wil als bedrijf ook bewust bezig zijn met de wensen van klanten. Wim Lips: 'Vaak komen mensen met plaatjes om te laten zien hoe ze willen dat de tuin eruit komt te zien. Ze willen dan bijvoorbeeld grote tegels. Wij proberen daar de doelen uit te filteren. Daarvoor moet je terug naar de basis. Waarom willen die mensen nu een tuin? Wat is het doel van hun tuin? Grote tegels zijn natuurlijk geen doel, maar een middel om het doel uiteindelijk te bereiken. Een doel bij die grote tegels zou kunnen zijn dat de mensen graag een rustig beeld willen creëren. Wij starten als bedrijf vanuit één samenhangende visie en werken dan naar de details toe. De klanten zelf zijn daarin beperkt; ze komen vooral met plaatjes van internet. Wij nemen ze mee in het ontwerp en werken vanuit het geheel naar de details toe. Klanten beginnen vaak met details.'


'Klanten vragen om grote tegels, maar bedoelen eigenlijk dat ze een rustig beeld willen'

Introverte beuk

Beginnen vanuit één samenhangende doelstelling betekent ook dat je moet weten met welk type klant je te maken hebt. Is het een lucht-, aarde-, vuur- of waterpersoon? Want bij elk type passen weer andere materialen, kleuren en planten. Lips: 'Wij zijn behoorlijk thuis in beplantingsplannen, échte beplantingsplannen met doelen. Zo kijken we wat elke boom of plant doet. Wij geloven dat beplanting introvert of extravert kan zijn. Een beuk is bijvoorbeeld introvert. Zo zul je je onder een beuk meer geborgen voelen, maar onderbeplanting verdraagt de beuk slecht. Een oud Duits gezegde, dat betrekking heeft op die beschermende werking van de beuk, luidt: Vor Eichen sollst du weichen, Buchen sollst du suchen ('Voor eiken moet je wijken, onder een beuk is het leuk'). Volgens Lips moet je een goede combinatie maken van verschillende soorten planten om een balans te krijgen. Een voorbeeld voor Lips is de beroemde Nederlandse tuinarchitect Mien Ruys. 'Mensen hebben vaak niet in de gaten hoe goed Mien Ruys eigenlijk was. Zij had die balans door.'


'Mensen hebben vaak niet in de gaten hoe goed Mien Ruys eigenlijk was'

LEES OOK

Zintuigentuin

Na de Feel Good Garden op de Floriade in Venlo liggen er nu ook plannen voor een Zintuigentuin in Almere tijdens de Floriade van 2022. Hier worden door middel van biophilic design alle twaalf de zintuigen geprikkeld. Biofilie is 'liefde voor het leven of levende systemen'. Biophilic design is een concept dat inspeelt op de natuurlijke behoefte van mensen om in contact te staan met de natuur. Met biophilic ontwerpen vergroot je de binding van mensen met de natuurlijke omgeving, een visie die goed aansluit bij de filosofie van Lips Groen. Wim Lips heeft ook twee boeken geschreven: 'De kracht van rust' en 'De helende kracht van de natuur'. Verder wordt er binnen het bedrijf de opleiding tot ontwerper van Feel Good Gardens gegeven. In deze opleiding wordt geleerd te voelen en waar te nemen. Het bedrijf ziet dan ook een steeds groter aandeel niet-hoveniers deelnemen aan deze opleiding. Lips: 'We zien dat zelfs mensen uit andere sectoren zich aanmelden, zoals uit de zorg.'


Praktische VHG

Op het praktisch vlak wordt het bedrijf ondersteund door de VHG. Lips: 'Ik vind dat de VHG het goed doet. Als bedrijfstak heb je een brancheorganisatie nodig. Daarom vinden wij het belangrijk om lid te zijn, al was het alleen maar voor de cao. Maar de VHG doet veel meer dan alleen onderhandelen over de cao. Als je vragen hebt, springen ze bij. Ze weten ons altijd met de juiste personen in contact te brengen. Dat is waardevol.'


'Ik zeg weleens gekscherend: sommige mensen die een hoveniersbedrijf starten moet je nog uitleggen dat de zwarte kant onder moet bij graszoden'

Visie op de sector

Na 42 jaar werkzaam te zijn geweest in de hovenierswereld, kan Wim Lips wel enkele zaken noemen die hem opvallen in de sector. Zo zou het volgens hem goed zijn als er weer eisen worden gesteld voor het mogen starten van een hoveniersbedrijf. 'In mijn tijd had je nog een vestigingsgunning nodig en een erkend diploma. Dat hoeft niet allemaal terug te komen, maar het zou toch goed zijn als er bepaalde eisen werden gesteld. Ik zeg weleens gekscherend: sommige mensen die een hoveniersbedrijf starten moet je nog uitleggen dat de zwarte kant onder moet bij graszoden.' Hij zegt er meteen bescheiden achteraan: 'Niet dat wij alles goed doen, maar we maken wel bewuste keuzes. Ik vind het jammer dat er nog hoveniers zijn die kunstmest strooien. Wij kiezen bewust voor organisch. Planten groeien niet alleen door een osmoseproces, maar ook vanuit hun eigen kracht.'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER