Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Het scheelt geluid, brandstof én maaidraad'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, dinsdag 24 november 2020
259 sec


Jorrit Verhoeven test nieuwe accubosmaaier van Husqvarna

Husqvarna presenteerde deze zomer de 535iRXT, de bosmaaier die draait op een 36 V Li-ionaccu en daarmee een vermogen heeft dat vergelijkbaar is met dat van een benzinemotor van 35 cc. Wij vroegen Husqvarna deze nieuwe machine een week te laten testen door een hovenier en luisterden zelf ook mee naar de instructies. De hovenier werd gevonden in Jorrit Verhoeven van Reachout4you in Aarle Rixtel. 'Dankzij de Ergofeed slijt het maaidraad minder snel.'


Jorrit Verhoeven is geen typische hovenier. Met zijn bedrijf Reachout4you biedt hij dagbesteding en maatwerktrajecten aan voor jongeren en jongvolwassenen die zijn vastgelopen of uitbehandeld in de reguliere zorg. Een paar maanden geleden vormde hij op verzoek van een groot hoveniersbedrijf in de regio een groenvoorzieningsploeg. Voorafgaand aan de testweek volgde de ploeg, bestaande uit zeven mensen, een cursus voor het werken met tuin- en parkmachines en met de heggenschaar. Iedereen behaalde het certificaat. 'Maar alleen ikzelf en mijn collega Bram hebben deze nieuwe accubosmaaier gebruikt. Overigens zonder slagmessen. Die heb ik niet nodig voor het werk dat wij doen.'

Stroomkosten € 0,59

De testweek werd voorafgegaan door uitgebreide instructies door Wim van Veldhuizen en Niels Aalders van Husqvarna. Van Veldhuizen: 'Dit is onze nieuwste accubosmaaier. Deze wordt zeer goed ontvangen, vooral vanwege de combinatie van de kracht van de machine en het bijbehorende accupakket. Wij zijn er ontzettend trots op en hopen dat Jorrit er ook zo positief over is. Deze bosmaaier is sinds maart dit jaar op de markt.' Niels Aalders: 'Het begint altijd met de vraag of een gebruiker al met accumachines heeft gewerkt. Jorrit heeft al een aardige selectie aan accu's en accupacks en gebruikt veel Husqvarna in zijn werk.' Verhoeven: 'Vandaag heb ik met vijf jongens met bosmaaiers gewerkt. We hebben van tien tot drie uur middelhoog gras gemaaid, twee van ons met deze accubosmaaier. Aan het einde van de dag hadden we tweemaal de backpack Bli950 en tweemaal de Bli550 leeg. Het opladen hiervan kost € 0,59 aan stroom per keer. Overigens zijn er wel zaken waar je rekening mee kunt houden om zo lang mogelijk met de accu's te doen.'


'Ook het verbruik van maaidraad is een stuk zuiniger'

Opladen

Aalders: 'Werken met een vloot accumachines is een project op zich, want je gaat de accu's op meerdere projecten gebruiken. Hoe hou je de energievoorraad op peil en hoe doe je dat bij klanten? Bij particulieren is dat meestal eenvoudig; er is vaak wel een stopcontact voorhanden. Voor een grootgroenverwerker is dat anders. Een mogelijkheid is om laadmogelijkheden in de bus te installeren: een tweede accu of een powerbank in de bus, met een omvormer die wordt gevuld door het rijden of met zonne-energie.' Verhoeven kreeg voor deze testweek een externe laadkast. 'Ik zou het liefst een laadsysteem in de auto hebben. Ik heb zelf twee backpacks en een stuk of negen accu's.'


Het juiste vermogen kiezen

Aalders: 'Kracht, flexibiliteit en ergonomie vinden we bij Husqvarna erg belangrijk; die drie dingen vormen samen ons DNA. We streven ernaar dat klanten zo lang mogelijk kunnen werken met een machine en tegelijkertijd zo weinig mogelijk vermoeid raken. Daarnaast kijken we hoe de machine wordt ingezet. Daarmee kom je uit bij de accu's. We kennen drie losse accu's: de 100, 200 en 300, met tien, twintig of dertig cellen. Hoe meer cellen er in een batterij zitten, hoe hoger het vermogen; dat loopt op tot 9,6 ampère-uur. Je moet dus vooraf bedenken welk werk je gaat doen en welke energie je meeneemt. Naarmate er meer cellen in de batterij zitten, worden de accu's zwaarder. De 200 is de standaardmaat; met deze accu is de machine qua gewicht goed in balans. Alle accu's passen op alle producten, maar de keuze is afhankelijk van het werk en de machine. Met de 200 in een accuheggenschaar kun je anderhalf uur knippen; doe je hem in de accubosmaaier, dan kun je tien minuten maaien. Daarom moet je voor de accubosmaaier de accupack kiezen die je op je rug kunt hangen. Door middel van een dummy in de accubosmaaier ben je verbonden met de accu op je rug.' Van het accupack levert Husqvarna twee versies, de 950 met 31 ampère-uur, en de wat lichtere 550 met 15 ampère-uur.
'Welk maaidraad je kiest en wat je met het gas doet, heeft ook invloed', merkt Verhoeven. 'Bij deze bosmaaier moet je de gasknop tijdens het maaien ingedrukt houden. Wanneer je daarmee gaat spelen, verlies je meer elektriciteit. Er zitten drie standen op de maaier; kies een stand en gebruik die dan voluit. Ook het maaidraad heeft invloed.'


Maaidraad

Verhoeven gebruikte de bosmaaier intensief en moest dus het maaidraad vervangen. 'De accumachine heeft een volkomen gesloten kop, waardoor er amper vuil naar binnen komt. Dat maakt het vervangen van de spoel eenvoudiger. 's Ochtends heb ik op elke spoel 7 meter Corecut 2,4 mm trimmermaaidraad gelegd. Met de 2,4 mm verbruik je minder accu dan met dikker maaidraad. Het dikkere draad geeft meer kracht, maar de accu is wel sneller leeg. Als je werkt op stand 1 en de Ergofeed gebruikt, verbruik je minder elektriciteit en óók minder maaidraad. Ik verwacht dat je dubbel zo veel maaidraad gebruikt met een benzinebosmaaier zonder de Ergofeed-functie.'



'Sommigen blijven onterecht hangen in het "brandstofsentiment"'

Brandstofsentiment

De belangstelling voor accumachines is groot, maar volgens Aalders blijven er ook veel mensen hangen in wat hij noemt het 'brandstofsentiment'. 'Wanneer er één persoon met een accu werkt, zie je vaak dat deze al snel ambassadeur van accumachines wordt. Het is een hele verademing om met een accu te werken. Ook voor de klant van de hovenier of burgers in een woonwijk, want er is veel minder omgevingsgeluid. Het geluid van de tweetaktmotor van een bosmaaier of bladblazer is behoorlijk aanwezig. Maar ook als operator heb je met accu minder last van geluid en zit je niet in de uitlaatgassen. Bovendien werkt het super als het gaat om snijkracht en souplesse. Je moet er alleen even aan wennen dat je moet denken aan de energievoorraad, zoals het opladen van accu's. Er is dus nog wel wat weerstand, maar die wordt minder. Daarbij komt nog dat werken met accumachines steeds vaker als voorwaarde wordt gesteld in bestekken. En vergeet de brandstofkosten niet; die gaan fors naar beneden. Na 70 volle acculadingen van een heggenschaar zit je op het break-evenpunt ten opzichte van een brandstofmachine en begint het bezuinigen. Het opladen van een batterij kost € 0,21/kWh. De capaciteit van deze bosmaaier is gelijk aan die van een bosmaaier met een 35 cc-motor. Je kunt zelfs het gevoel krijgen dat deze bosmaaier meer kracht heeft dan de brandstofversie. Dat heeft te maken met de andere manier waarop een accumachine werkt. Deze hoeft niet op gang te komen, heeft wat meer koppel, je hebt direct full power. Het werkt echt anders.'


535iRXT

Van Veldhuizen: 'Aan het typenummer kun je zien wat het brandstofequivalent is. Het typenummer van deze bosmaaier is 535iRXT. De eerste 5 staat voor onze professionele lijn machines en de 35 staat voor de capaciteit, in dit geval gelijk aan de benzinemotorvariant van 35 cc. Het zijn koolborstelloze motoren. Het is de eerste accubosmaaier met een antivibratiesysteem, zodat er zo min mogelijk trilling wordt doorgegeven aan de handen, waardoor je minder snel moe bent. De bosmaaier is ook uitgerust met een sensor met bluetooth-verbinding, zodat het gebruik en onderhoud gemonitord worden.' Verhoeven heeft de machine twee volle weken gehad en ook alle dagen ingezet. 'Ik heb hem gebruikt voor lage en voor middelhoge begroeiing. Bestrating komt in ons werk niet voor; wel doen we veel sloten, groenstroken en de groene "straten" tussen aardbeienbakken. Ik heb er met plezier mee gewerkt. Ook de hoeveelheid geluid scheelt enorm. We moeten wel een headset gebruiken, maar toch is het veel fijner.'


'Met mijn voorraad accu's en accupacks wil ik graag een laadsysteem in mijn auto'





Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER