In Nijmegen zeuren hoveniersbedrijven niet langer over de hoveniersopleiding |
|
|
|
|
| 251 sec |
Bedrijfsleven en Helicon MBO Nijmegen werken samen succesvol aan verbeterslag hoveniersopleiding
De beste stuurlui staan aan wal, ook bij hoveniersopleidingen. Hoveniersbedrijven klagen vaak steen en been over de studenten die uit de schoolbanken rollen. De meest gehoorde klacht: het zijn er steevast veel te weinig en als je er dan eentje vindt, laat het niveau vaak te wensen over. Bij Helicon Nijmegen is het afgelopen met klagen over het onderwijs. Daar zetten zowel hoveniersbedrijven als de school zelf actief de schouders eronder om het hoveniersonderwijs te optimaliseren. Én met succes.
Vlnr: Bas Ruinard, Ivo Hermsen en Martijn de Groot. Trots op De Groene Lijst. |
De samenwerking tussen Helicon Nijmegen en het bedrijfsleven startte zo'n vier jaar geleden. Inmiddels worden daar nu de eerste vruchten van geplukt. Het aantal nieuwe inschrijvingen voor dit schooljaar is 50 procent hoger dan het jaar ervoor. Studenten van de opleiding wonnen het afgelopen jaar de Nationale Wedstrijd Tuinaanleg. En zowel studenten als de verbonden hoveniersbedrijven kijken met meer tevredenheid naar het onderwijs en de bijbehorende stages.
Het bedrijfsleven en het onderwijs lijken soms lijnrecht tegenover elkaar te staan. Dat is bijzonder, want in principe willen ze hetzelfde: goed onderwijs, zodat er na twee of drie jaar een grote groep klaargestoomde hoveniers mét papiertje de school verlaat. Scholen klagen dat bedrijven slechte stageadressen zijn en bedrijven klagen over de kwaliteit van het onderwijs. In Nijmegen werd het gemeenschappelijk belang gevonden en erkend. In plaats van te klagen over elkaar, werken beide partijen nu samen. Niet voor even of af en toe, maar een échte samenwerking. Zo heeft de hoveniersopleiding veertien commitmentbedrijven, die vier keer per jaar samenkomen om te praten over het onderwijs. Onder deze bedrijven bevinden zich natuurlijk hoveniersbedrijven, maar ook boomverzorgers, gemeenten en grootgroenvoorzieners. Een gemêleerd gezelschap, dat een goede afspiegeling is van werkgevers waar studenten na hun afstuderen terecht kunnen komen.
Binnen deze groep commitmentbedrijven trekken hoofdzakelijk De Groot Hoveniers, Hoveniers- en Groenvoorzieningsbedrijf De Overhaag en Ruinard Hoveniers de kar. Ivo Hermsen, Martijn de Groot en Bas Ruinard komen iedere maand samen, al vier jaar lang, om de samenwerking met Helicon steeds meer vorm te geven. Mayke Klunder leidt de samenwerking vanuit Helicon. Het ging niet altijd makkelijk, maar sinds anderhalf jaar zit er structuur in de samenwerking en loopt het naar eigen zeggen als een trein.
|
'Wil je blijven hangen in het verleden en in het negatieve, of sluit je je nu aan om mee te werken aan die verandering?'
| |
|
Meer afgestudeerde hoveniers
Het doel van de samenwerking is dat meer en beter opgeleide jongens en meisjes de hoveniersopleiding met diploma verlaten. Maar hoe doe je dat? Zoals Bas Ruinard van Ruinard Hoveniers treffend zegt: 'Het hoveniersberoep moet gewoon weer sexy worden.' De heren erkennen dat daar een pijnpunt ligt. Het hoveniersberoep klinkt niet sexy; het beeld van de schoffelende ongeïnteresseerde werknemer met een geel hesje overheerst - bepaald geen droomberoep. Ivo Hermsen, directeur van De Overhaag: 'Ik snap dat pubers dan verder gaan kijken, naar ICT of andere richtingen. In werkelijkheid is dat schoffelwerk minder dan 10 procent van je werkzaamheden, maar hoe breng je die boodschap over?' Inmiddels geven alle commitmentbedrijven actief voorlichting op middelbare scholen over de mooie kanten van het hoveniersberoep. Klunder: 'Dit deden wij als Helicon eerst alleen, maar het helpt dat we nu voorlichting geven met echte vakmensen.' Ruinard: 'Inmiddels lopen we al drie jaar lang de middelbare scholen af en we zien de leerlingaantallen bij Helicon al twee jaar lang stijgen.'
Meer vakkennis
Naast de beperkte aanwas van studenten was ook de beperkte kennis van de studenten een heikel punt. Plantenkennis staat inmiddels centraal bij de hoveniersopleiding van Helicon. Deze kennis loopt als een rode draad door de opleiding heen en studenten mogen er geen onvoldoende meer voor halen. Klunder: 'In het verleden konden studenten hun onvoldoende voor plantenkennis nog compenseren met andere vakken. Na goed overleg met het bedrijfsleven hebben we besloten dat dit anders moet. Nu móéten studenten het vak met een voldoende afsluiten en krijgen ze het vak drie jaar lang.'
| Mayke Klunder van Helicon MBO Nijmegen |
|
|
|
Het hoveniersberoep klinkt niet sexy, het beeld van de schoffelende ongeïnteresseerde werknemer met een geel hesje overheerst
| |
|
Bijzondere samenwerking
Een andere bijzondere samenwerking tussen de school en het bedrijfsleven houdt in dat er samen wordt geëxamineerd. Bedrijven en examinatoren beoordelen samen de prestaties van studenten tijdens praktijkexamens. Klunder: 'Bas Ruinard en ik hebben laatst samen voorlichting gegeven over deze bijzondere samenwerking op een mbo-congres. Bij andere mbo's was de verbazing groot toen ze hoorden dat wij bedrijven laten meekijken tijdens de examinering. Maar volgens ons werkt dit juist heel goed om de samenwerking meer diepte te geven. Daarnaast kijkt een hovenier uit de praktijk misschien met een net iets andere blik. De beoordeling gaat vervolgens heel secuur, volgens de eisen zoals die zijn vastgesteld voor de opleiding in het kwalificatiedossier.' Studenten en hoveniersbedrijven hebben dus meer contact met elkaar gedurende de opleiding. Een ander voorbeeld is dat ook leveranciers actiever bij de opleiding worden betrokken. De Groot: 'We zijn ook trainingen aan het opzetten met leveranciers. Die trainingen zijn bestemd voor zowel leerlingen als medewerkers van hoveniersbedrijven. Zo hebben we een cursus kunstgras leggen gehad van Royal Grass en staan Husqvarna en Rainbird nog op het programma. Op deze manier gaan ook leveranciers Helicon zien als een hotspot voor goede trainingslocaties. Hiermee wordt Helicon niet alleen dé plek om als student te worden opgeleid, maar ook als een goede plek om extra kennis op te doen als je al actief bent in het bedrijfsleven.'
Groene lijst
Een andere uitwerking van de intensieve samenwerking is de 'groene lijst'. Vanaf volgend jaar krijgen alleen groenbedrijven die de groene lijst hebben ondertekend stagiaires. In de verklaring die hoort bij de groene lijst geven bedrijven aan dat zij de begeleiding van studenten uiterst serieus nemen en goede stageplaatsen aanbieden. Daarnaast verklaren ze beschikbaar te zijn voor activiteiten met de school. Dit kan een gastles of excursie zijn, maar ook voorlichting over het groene vak door het bedrijf op een vmbo-school in de regio, of het organiseren van een open dag. Op deze manier moeten bedrijven die alleen uit zijn op goedkope krachten eruit worden gefilterd. Tegelijkertijd geeft het de samenwerking tussen school en bedrijven een boost. Zo blijven alleen bedrijven over die serieus willen investeren in personeel en de toekomst. De heren geven aan dat het eerst nog niet zo stormliep met deze lijst, tot ze besloten te gaan rondbellen. Ruinard: 'Het is niet niks om extra tijd van ondernemers te vragen, maar als je het goed uitlegt, snapt iedereen het wel. We willen toch ook samen het onderwijs verbeteren?' Hermsen: 'Als ik commentaar kreeg van collega-hoveniersbedrijven over de kwaliteit van het onderwijs, vroeg ik: Wil je blijven hangen in het verleden en in het negatieve, of sluit je je nu aan om mee te werken aan die verandering?' Inmiddels is de groene lijst gevuld met meer dan 100 groenbedrijven. Klunder glundert: 'De stagebedrijven die nu op de groene lijst staan, waren in eerste instantie sceptisch. Inmiddels zijn ze allemaal - een enkele uitzondering daargelaten - heel enthousiast!' Ruinard: 'Je ziet dat de verhouding tussen school en bedrijfsleven is omgedraaid. Wij als bedrijf moeten geld en tijd in de opleiding steken, zodat we er later succesvolle vakmensen vanaf kunnen plukken.'
|
'Wij als bedrijf moeten geld en tijd in de hoveniersopleiding steken, zodat we er later succesvolle vakmensen vanaf kunnen plukken'
| |
|
| Tiemo Vierboom |
|
|
Een unieke samenwerking is ook de samenwerking tussen Helicon MBO Nijmegen en Vakblad De Hovenier. De Hovenier wil als vakblad de ontwikkeling van het mooie hoveniersvak waar mogelijk ondersteunen. Wij besloten daarom een gratis plek binnen het bedrijfscoachingprogramma GROENVERSNELLER aan te bieden aan een ambitieuze Helicon student: Tiemo Vierboom.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|