Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Verlichtingsbedrijf Suslight wil groeien in hoveniersmarkt

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, maandag 19 oktober 2020
281 sec


Goed aangelichte tuin zorgt voor verrassend tuinbeeld én ander soort beleving

Ieder jaar weer groeien vraag en aanbod in de tuinverlichting. Waar een tuin met verlichting pakweg 25 jaar geleden uit een enkel spotje bestond en redelijk uniek was, is anno 2020 menig tuin uitgerust met een doordacht lichtplan. De trends en mogelijkheden hierin volgen elkaar in rap tempo op. Ook de wensen van de klant bewegen mee. Dat vraagt om een systeem dat maximale vrijheid biedt. Suslight denkt dit te hebben en is van mening dat zijn systeem uniek is. Tijd om de heren van Suslight eens in de spotlights te zetten.

Johan Knopper (l) en Bart van Schie van Suslight Nederland
Johan Knopper (l) en Bart van Schie van Suslight Nederland

Suslight is een Nederlands bedrijf, dat zijn verlichtingsproducten alleen direct aan de hovenier of tuinarchitect levert. Na het opbouwen van een mooi aanbod zet het bedrijf sinds enkele jaren vol in op groei in de hoveniersmarkt. Dit bleek wel uit de mooie stands op de Groene Sector Vakbeurs, waarmee hoveniers werden verleid om hun producten te testen. Wat is het verhaal achter Suslight en wat heeft dit bedrijf de hovenier te bieden? Vakblad De Hovenier ontmoet Johan Knopper en Bart van Schie van het verlichtingsbedrijf in een moderne tuin in Bunschoten. De reden voor de ontmoetingsplek is uiteraard dat deze tuin volledig is uitgerust met de verlichting van Suslight. De tuin is aangelegd door Boer tuin- en landschapsprojecten uit Wezep naar een ontwerp van architect Michiel Blokker. De ambities van het verlichtingsbedrijf zijn groots. Knopper en Van Schie zijn beiden relatief nieuw in het bedrijf, maar ze willen de hoveniersmarkt gaan veroveren met hun verlichting. Je zou kunnen denken: een tuinlamp is een tuinlamp, maar dat mag ik zo absoluut niet zeggen. Ze spreken beiden zeer gepassioneerd over tuinverlichting. Het is iets wat je al gauw als bijzaak zou kunnen zien, zeker op het overvolle palet van kwaliteiten bij hoveniers, maar een goed aangelichte tuin zorgt voor een ander en verrassend tuinbeeld én een ander soort beleving.

Vol in op 24 volt

Suslight werkt al vanaf de start van het bedrijf met een 24 volt-gelijkstroomsysteem; ze waren hiermee de eerste in de tuinbranche. De meeste verlichtingsaanbieders werken nog met een 12 volt- of met het bekende 230 volt-systeem. De voordelen van een 24 volt-systeem op gelijkstroom zijn volgens Johan Knopper en Bart van Schie niet op één hand te tellen. Knopper: 'In de tuin waarin we ons nu bevinden, ligt al gauw zo'n 300 meter kabel. Met ons systeem kan dit gewoon met één transformator, zonder dat het effect heeft op de lichtkwaliteit. Sommige aanbieders zullen beweren dat je met 12 volt 100 meter kabel kunt halen, maar in de praktijk is dat slechts 70 à 80 meter. Verder is een 24 volt-systeem stabieler en betrouwbaarder. Het lichtende voorbeeld, Philips, stapt nu ook over op 24 volt voor zijn buitenverlichting. Dat zegt wel wat.' Van Schie vult aan: 'In de evenementenbranche en de scheepvaart werd al langer vertrouwd op 24 volt. Juist vanwege de betere eigenschappen.'


Met ons systeem kan dit gewoon met één transformator, zonder dat het effect heeft op de lichtkwaliteit

Het systeem van Suslight werkt met kabels van diverse lengtes en alleen met schroefkoppelingen. Ook dit zorgt volgens de heren voor maximale flexibiliteit. Knopper: 'Op deze manier kan een klant zijn tuinverlichting makkelijk uitbreiden of wijzigen. Hij kan beginnen met enkele lampen en dit kan eenvoudig worden uitgebreid. We horen vaak van hoveniers dat klanten in het begin terughoudend zijn om veel geld uit te geven aan tuinverlichting. Op deze manier zijn wijzigingen zo gemaakt.' Grappig feitje: Suslight heeft expres een psychologisch trucje toegepast in de schroefkoppelingen. Zo lijkt het steeds alsof je deze net niet sluitend draait. 'Dit zorgt ervoor dat je altijd extra blijft draaien aan de schroefkoppeling, waardoor hij gegarandeerd vochtvrij blijft.'

Alsjeblieft, SVP

Suslight heeft zijn verlichtingsfilosofie gevat in een afkorting: SVP. Daarmee wordt niet gedoeld op het Franse 'alsjeblieft', maar het staat voor sfeer, veiligheid en preventie. De twee heren leggen uit: 'De S staat voor sfeer, want licht zorgt uiteraard voor sfeer in de tuin. Zo kunnen consumenten 's avonds vanaf het terras genieten van hun tuin, en zelfs in de winter vanuit de woonkamer. De V van veiligheid verwijst naar functionele verlichting, bijvoorbeeld door het aanlichten van een opstapje in de tuin. En tot slot is er de P van preventie, want een goed verlichte tuin houdt dieven beter buiten. Van Schie: 'Zo heb ik laatst verlichting geïnstalleerd bij mijn vader, die alleen woont. Hij voelt zich nu in de avonden een stuk prettiger als hij uit het raam kijkt. Het gevoel van veiligheid wordt zo vergroot. Daarom kiezen veel mensen ervoor om een deel van de verlichting de hele nacht aan te laten.'


Dat is een keus die rustig gemaakt kan worden, aldus het bedrijf, want de verlichting heeft vanwege de kleur geen invloed op flora en fauna. De kleurtemperatuur is 2700 kelvin, enkele tinten warmer dan de meeste tuinverlichting. 'Uit onze ledlampen zijn alle blauwkleuren weggefilterd. Dit zorgt voor een ongestoord bioritme van dieren en insecten.' Knopper vervolgt: 'Je zou het een beetje kunnen zien als de nachtmodus op telefoons en tablets.'

Alle verlichting van Suslight is ledverlichting, in de zuinigste variant. Van Schie: 'Bij ons krijg je eigenlijk meer licht voor minder geld. Er zijn behoorlijk wat lampenboeren die een spotje van 8 watt nodig hebben om een haag aan te lichten, terwijl wij met Suslight dan uitkomen met een spotje van 1,5 watt. Dit is mogelijk omdat wij met extra energie-efficiënte ledverlichting werken, een techniek die je in geen enkele andere lamp tegenkomt.'


Duurzaam

Suslight heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en niet alleen als loze kreet. Het bedrijf is sinds enkele jaren gecertificeerd B Corp. Dat is een Amerikaans duurzaamheidscertificaat, dat ook door Tony Chocolony en Triodos Bank gevoerd wordt. 'We hebben ons hierbij aangesloten vanuit de gedachte dat je als bedrijf een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk moet hebben. Het is lastig om dit zelf te realiseren. Het B Corp-certificaat helpt ons om kritisch te zijn op onze bedrijfsprocessen. Eén ding waar we trots op zijn, is dat we bijvoorbeeld nog nooit een nieuwe doos hebben gekocht. We recyclen en hergebruiken al ons verpakkingsmateriaal zo goed mogelijk en versturen alles in gebruikte dozen. Verder verschepen we onze producten vanuit China zoveel mogelijk per schip, of per trein, maar het liefst zo min mogelijk per vliegtuig. En in China betalen we de arbeiders 1 dollar per uur extra, zodat we zeker weten dat ze een eerlijk loon krijgen.'


'Verder bestaat de behuizing van onze lampen voor 90 procent uit gerecycled aluminium. We krijgen weleens de opmerking dat aluminium minder duurzaam zou zijn, maar wij vinden dat aluminium nodig is omdat onze lampen maar liefst 70.000 uur meegaan. Als je daar een behuizing van gerecyclede kunststof omheen zou doen, overleeft de behuizing de lamp niet. Zeg dat een lamp twaalf uur per dag brandt, ruim gerekend. Dan zit je met 70.000 verlichtingsuren algauw op een levensduur van zestien jaar. Tuinen gaan in Nederland gemiddeld zo'n twaalf jaar mee; dan zijn de bewoners verhuisd of ze doen hun tuin op de schop. Dus wij zeggen altijd: onze tuinverlichting gaat ruim een tuinleven mee.'
Van Schie: 'Op dit moment zijn we bezig met de ontwikkeling van nieuwe tuinlampen, van andere duurzame en natuurlijke materialen, zoals hout en bamboe. Dit is nog in de ontwikkelingsfase, maar het wordt een mooie uitbreiding van ons assortiment.'


'Ontwikkelingen op het gebied van virtual reality juich ik toe, maar voor de hovenierssector geloven wij toch meer in een echte demo'

Licht moet je beleven

Een lichtplan is een mooie eerste stap om je klant te laten zien welke verlichtingsmogelijkheden er zijn in de tuin. De volgende stap is een lichtdemo. Knopper: 'Alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van virtual reality juich ik toe, maar voor de hovenierssector geloven wij toch meer in een echte demo. Zo zien klanten écht hoe de tuinverlichting eruit komt te zien én dat het de investering meer dan waar is. Na een demo zijn klanten eigenlijk altijd verkocht. Juist daarom ondersteunen we hoveniers graag bij het opzetten van lichtdemo's.'
Suslight denkt graag mee met de hovenier en dat blijkt uit de zeer coulante en persoonlijke garantieregeling. Knopper: 'Mocht er eens wat stuk gaan of er is iets mis met de lamp, dan kan de hovenier mij altijd persoonlijk bellen. Wij staan voor het product dat we verkopen. Ik durf dit te zeggen omdat er bijna nooit wat verkeerd gaat.' Van Schie lacht: 'Ik zeg ook altijd: belofte maakt schuld. En hoewel we groeien, durven we deze belofte nog steeds te doen.'






LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Jan Kuster
Thursday 22 October 2020
Jammer dat we zelf geen lampje kunnen vervangen , maar wel de hele lamp.
Anders waren we klant geweest.
mvg
Jan Kuster
Johan Knopper
Saturday 24 October 2020
Beste Jan (en alle andere lezers :-))
De armaturen en de LED's van Suslight zijn gemaakt voor 70.000 branduren (bij 12 uur per dag bijna 16 jaar. Het vervangen van een LED lampje is dan niet nodig.
Daarnaast, mocht er in de eerste 5 jaar een keer een lampje kapot gaan dan krijgt u altijd een nieuwe lamp. Geen kleine lettertjes!
Hartelijke groeten,
Johan Knopper
Suslight Nederland

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Ahlmann Nederland viert 50 jaar met open dagen op 13, 14 en 15 december
vrijdag 13 december 2024
t/m zondag 15 december 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Tweedaags seminar zwemvijver: Hydrobalance filtratiesysteem
donderdag 20 februari 2025
t/m vrijdag 21 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER