'Een optelsom van de wensen van de klant levert nog geen goed ontwerp op' |
|
|
|
|
| 113 sec |
Interview met Corine de Zeeuw: oud student Tuinarchitectuur
Ontwerp Academie start deze maand haar klassikale lessen weer op. Ter gelegenheid interviewt vakblad De Hovenier een oud cursist van de opleiding Tuinarchitectuur. Wat was haar motivatie om te starten? Wat doet ze nu?
Corine schrijft haar bedrijf in bij de Kamer van Koophandel: De Zeeuw Tuin en Landschap |
Corine de Zeeuw voltooide in het voorjaar van 2019 de opleiding Tuinarchitectuur. De Zeeuw: 'Het aanpakken van mijn eigen tuin was de directe aanleiding voor de opleiding. Ik vond het lastig om knopen door te hakken over de inrichting: deed ik het wel goed? Er zijn zoveel mogelijkheden! Ik wilde met de opleiding leren hoe ik tot de beste ontwerpkeuze kon komen en daarbij een passend beplantingsplan kon maken. Tijdens mijn studie Plattelandsvernieuwing was ik ook al met groen en landschap bezig geweest, maar daarna ben ik helemaal de beleids- en proceskant opgegaan. Creatief bezig zijn deed ik vooral thuis in mijn vrije tijd. Nu ben ik klaar met de opleiding, ik geniet van mijn eigen tuin en heb nog steeds een hele fijne baan. Ik combineer nu mijn passies, naast mijn 'gewone' werk doe ik af en toe een ontwerpklus met mijn eigen bedrijf De Zeeuw Tuin en Landschap.'
Over de opleiding
'Het leukst aan de lessen van Dolf Houtman vond ik zijn aansporingen om de ontwerpruimte te zoeken. De wensen van de klant zijn belangrijk, maar de optelsom van die wensen levert nog geen goed ontwerp op. In de eerste les al was de boodschap: alles kan, maar jij hebt als ontwerper de regie. Het verhaal achter je ontwerp moet kloppen en het beeld dat jij hebt bedacht is het doel. Verder was het bespreken van het huiswerk met de groep enorm leerzaam: je leert veel door elkaars oplossingen te zien op dezelfde vraag.'
|
Je leert veel door elkaars oplossingen te zien op dezelfde vraag'
| |
|
Schilderij van Malevitsj
Een bijzondere opdracht was het ruimtelijk analyseren van een schilderij van Malevitsj, een lastige maar heel nuttige en inspirerende oefening. Hoe maak je van een plat vlak een ruimtelijk beeld? Wat zijn de belangrijkste ontwerpprincipes, hoe zit de compositie in elkaar, waarom werkt het? Dat heeft enorm geholpen om na te denken over de indeling van ruimte en de werking van een ontwerp.
| Suprematisme, schilderij van Malevitsj uit 1915 |
|
|
'Voor mijzelf is een mooie tuin een bron van vreugde, kalmte en inspiratie. Zo heeft het altijd gewerkt: mijn herinneringen aan de tuin van mijn oma en de tuin van mijn moeder koester ik nog steeds. Met mijn ontwerpen hoop ik anderen ook een plek te kunnen bieden waar ze zich kunnen ontspannen en verwonderen, die ze inspireert en waar ze zichzelf kunnen zijn. Verder vind ik het belangrijk om veel met levend plantmateriaal te werken. Een groene tuin is weldadig voor de mens, en draagt bij aan een beter leefklimaat.
|
Het is mooi om te zien hoe elk seizoen een ander sfeerbeeld geeft en tegelijkertijd het idee achter je ontwerp overeind blijft
| |
|
In dit vak komen mijn interesses voor creativiteit, techniek, schoonheid en ecologie bij elkaar. Ik teken erg graag, mijn ontwerpen maak ik in principe ook met de hand. Daarnaast vind ik een tuin een onuitputtelijke bron van inspiratie omdat ieder seizoen anders is en je de natuur van dichtbij beleeft. Het werken met levend materiaal maakt dat je ontwerp altijd in beweging is en evolueert. Het is mooi om te zien hoe elk seizoen een ander sfeerbeeld geeft en tegelijkertijd het idee achter je ontwerp overeind blijft.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|