'Met deze opleiding kan ik me flink onderscheiden in de markt' |
|
|
|
|
| 199 sec |
Helicon Eindhoven gestart met avondopleiding Vakbekwaam hovenier
Helicon Eindhoven is ook dit schooljaar weer gestart met de opleiding Vakbekwaam hovenier. Dit is een zij-instroomopleiding en aanvulling op de basisopleidingen Aankomend hovenier en Hovenier. De opleiding wordt op school gegeven aan particulieren, maar kan ook in-company plaatsvinden.
De opleiding Vakbekwaam hovenier is een VHG-brancheopleiding. William Peters, coördinator training en cursussen: 'De opleiding is 100 procent vakgericht. Na een opleiding van een jaar tot aankomend hovenier en nog een jaar tot hovenier is dit het laatste jaar waarin de hovenier een specialisatie kiest: tuinontwerpen of aanleg en onderhoud. De meesten doen uiteindelijk beide specialisaties, waardoor hun totale hoveniersopleiding vier jaar duurt. Dat extra jaar heeft als voordeel dat de student ook een jaar extra plantenkennis opdoet. Na vier jaar moeten studenten achthonderd planten en bomen kunnen herkennen. Na deze opleiding kunnen ze nog kiezen voor de mbo+-opleiding Aankomend projectleider.'
Avondopleiding met vijf contactdagen
De opleiding Vakbekwaam hovenier is een avondopleiding en omvat naast zo'n 38 avonden ook vijf praktijkdagen. Op 12 november is de groep studenten van dit jaar bezig met een praktijkdag bestraten in de loods. Het is de eerste praktijkdag, waarop docenten kijken op welk niveau hun studenten zich bevinden. Sommigen van hen hebben een eigen bedrijf, werken al bij een hoveniersbedrijf of zijn omscholers. 'Vroeger zagen we een groter percentage hobbyisten bij deze opleiding, maar de doelgroep wordt steeds professioneler', aldus Peters. 'Ze willen met deze opleiding een tuinadviesbureau of hoveniersbedrijf starten, of een bepaalde expertise binnen een bedrijf oppakken, bijvoorbeeld als vijverspecialist, zwembadspecialist of daktuinspecialist. Het voordeel is dat ze in de aanloop naar het behalen van hun doel hun baan niet hoeven op te geven.'
Ruiken, voelen, proeven
Alhoewel het in principe een avondopleiding is, blijft de praktijk de insteek. 'De docent komt letterlijk met een aanhanger vol planten binnenrijden. Studenten kunnen ruiken, voelen, proeven. Het lesmateriaal is actueel. Een van de lesonderdelen is duurzaam onkruidbeheer. Omdat de lesblokken een hele avond duren in plaats van een uur, kan de nieuwe kennis beter beklijven en krijgt de student de diepgang die nodig is om het vak goed onder de knie te krijgen.'
Praktijkervaring aanvullen
Marcel van Rijsbergen, docent tuin, park en landschap, loopt tussen de studenten door die in groepjes opdrachten uitvoeren van een examen uit 2017. 'Er zitten sterke groepjes bij', observeert hij. 'Ze moeten vandaag uitzetten, balken leggen, stoepen maken en een palissade slaan.'
-
Marcel van Rijsbergen, docent Vakbekwaam hovenier
-
Demy Temmermans, student Vakbekwaam hovenier
|
|
'De docent rijdt de planten zelf naar binnen met een aanhanger'
| |
|
Demy Temmermans (20) werkt bij het hoveniersbedrijf van zijn vader. Hij is als eerste klaar met de opdrachten in de loods. 'Ik werk al vanaf mijn twaalfde bij hem in mijn vakanties en in de weekenden. Ik heb de opleiding Aankomend hovenier al gedaan bij Helicon. De opleiding Vakbekwaam hovenier is weer wat moeilijker, uitdagender. Vooral op het gebied van plantenkennis wordt nu meer verwacht. Ik ben voorstander van een grote plantenkennis. Dat onderscheidt in mijn ogen een hovenier van A-kwaliteit van een hovenier van B-kwaliteit. Je moet als hovenier weten waar je over praat en geen onzin verkopen.'
'Werksystematiek betekent professionaliteit'
Sommige hovenierstudenten hebben al veel ervaring, materialenkennis en vakkennis opgedaan in de praktijk. Op school leren ze vooral slim, efficiënt en veilig te werken. Peters: 'Als je bij een hoveniersbedrijf werkt, verlopen alle werkzaamheden doorgaans snel. Tijd is immers geld. Hier op school leren de studenten verschillende technieken, zodat ze kunnen kiezen welke werkwijze het efficiëntst is. Er zijn namelijk verschillende foefjes. Ook leren ze ergonomische werkhoudingen die arbotechnisch als verantwoord bekendstaan, zoals een bandje met twee man oppakken, werken met een zuignap en met een steekwagen om tegels te verplaatsen. Maar ook tekeningen lezen komt aan bod. Met slim werken bedoel ik dat studenten leren om systematiek in hun werk aan te brengen: weten waar ze moeten beginnen en waar ze naartoe werken. Snelheid komt vanzelf wel als je ervaren bent. Het is belangrijk dat je de juiste volgorde van de werkzaamheden ziet. Dat straalt professionaliteit uit. De klant wil niet dat je iets dubbel uitvoert.'
| Coördinator William Peters |
|
|
|
'De studenten houden aan deze opleiding een hecht netwerk over'
| |
|
Temmermans knikt: 'Bij mijn vaders bedrijf werken we op onze eigen manier, zoals bij elk bedrijf. Ik tilde zojuist in mijn eentje een band van 33 kilo op. Hier leer je allerlei adviezen over wat technisch en ergonomisch handig is, zowel van medestudenten als van docenten. Ik heb een handigheid opgepikt bij het in de grond slaan van de palen voor een palissade: vanuit het midden werken en er vervolgens een rechte lat boven houden, om ervoor te zorgen dat alle palen even hoog zijn.'
Nabespreking
Wanneer alle groepen klaar zijn, verzamelt docent Van Rijsbergen de vijftien studenten om zich heen om te evalueren. 'De meeste moeite hadden ze om de palen van de palenwand zo dicht mogelijk tegen elkaar te zetten. Omdat die verticaal staan, is het moeilijk om ze onder op elkaar te laten aansluiten. Je slaat ze soms uit elkaar doordat je in het zand slaat. Het is ook de kunst om ze in een keurige halve cirkel de grond in te slaan en de hoogte waterpas te houden. En het is belangrijk om zowel de binnen- als de buitenmaat door te rekenen. Daarna maak je een kaarsrecht sleufje en stel je alle paaltjes vanaf het centrale punt.' Van Rijsbergen doet voor hoe het moet, terwijl alle studenten met volle aandacht over hem heen hangen.
Samen werk maken
Peters: 'Aan theorie ontkomen de studenten niet. Contact met de klant komt terug in de lessen, maar ook werkvoorbereiding: begroten, calculeren en offertes maken. Hierna is de student opgeleid tot allround hovenier. Natuurlijk heeft elke student zijn of haar specialisme. Tijdens de opleiding zien we vaak dat studenten van elkaar leren, ook omdat ze vanuit hun werk al de nodige ervaring meenemen. Dat is alleen maar goed. Deze avondopleiding biedt gelegenheid tot netwerken. Na de opleiding maken de studenten vaak gebruik van elkaars specialiteiten en huren ze elkaar in voor werkzaamheden. Dan is de cirkel weer rond in het vakgebied, en dat is waar we naar streven.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|