Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Silent City IV staat in teken van activisme

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, vrijdag 2 november 2018
207 sec


Husqvarna imponeert in Hamburg met all-wheel drive maairobot en all day long bladblazer

In Hamburg werd recent voor de vierde keer Silent City IV van Husqvarna georganiseerd. De bijeenkomst stond in het teken van het veranderend klimaat. Als gevolg daarvan waren op dit druk bezochte jaarlijkse feestje gevoelsmatig bijna meer activisten van onder andere Greenpeace en de Deutsche Umwelt Hilfe te zien dan klanten of vakpers.


Die keuze om actiegroepen toe te laten op dit jaarlijkse event, dat concreet tot doel heeft accugereedschappen te promoten in met name de openbare ruimte, is een combinatie van praktisch idealisme en commercieel opportunisme. Husqvarna redeneert terecht dat de toekomst is aan duurzaamheid. Daar kun je op een macro-manier naar kijken, of je kunt direct inzoomen op de oplossingen en dus de machines van het bedrijf. Het Zweedse bedrijf deed beide, maar toonde het lef om te starten met een presentatie van Jennifer Lenhart van de Zweedse afdeling van Greenpeace. Zij vertelt het verhaal dat iedereen al weet, maar dat toch iedere keer weer verteld moet worden: ‘We moeten onze carbon footprint drastisch inkrimpen om binnen de 1,5 graad temperatuurstijging te blijven.’

‘We moeten onze carbon footprint drastisch inkrimpen om binnen de 1,5 graad temperatuurstijging te blijven’

Minder spectaculair, maar voor een vakblad voor hoveniers interessanter en relevanter, waren presentaties van een drietal andere activisten. Axel Friedrich van de Deutsche Umwelt Hilfe begon zijn presentatie met een excuus. Hij had al eerder op de conferentie willen zijn, maar was vertraagd doordat zijn club een dag eerder de stad Berlijn op de knieën had gedwongen in het dieseldossier. Diesels die ouder zijn dan drie jaar zijn over een paar jaar niet meer toegestaan in de Duitse hoofdstad. Niet verwonderlijk dat deze Friedrich op Duitse websites wordt omschreven als Der Schreck der Deutsche Autoindustrie. Het verhaal van Friedrich ging echter niet over het uitbannen van diesels uit Duitse binnensteden, maar over zijn strijd om de emissie van kleine tweetaktmachines beter te laten controleren. Friedrich toont in zijn presentatie het bestaan van sjoemel-tweetaktmachines aan. Veel aanbieders van tweetaktmachines brengen machines op de markt met cijfers die niet kloppen, maar ook niet gecontroleerd worden door overheden. De cijfers die Friedrich liet zien, waren ontluisterend. Zijn organisatie had zelfstandig tweetaktmachines gekocht en laten testen op uitstoot. Alleen Frankrijk, waar een streng georganiseerd landelijk controleorgaan bestaat, heeft zijn zaken op orde. De effecten daarvan moeten volgens Friedrich niet worden onderschat: benzeen, tolueen en allerlei andere nare stofjes die je niet in de lucht en al zeker niet in je longen wilt hebben.

Friedrich wordt op Duitse sites omschreven als Der Schreck der Deutsche Autoindustrie

Allesdoordringend geluid

Een derde activist met een presentatie komt uit het land van president Trump: Jamie Banks van de Amerikaans NGO Quiet Communities. Ondanks de huidige president, heeft de organisatie waarvoor Banks werkzaam is het nodige bereikt op het gebied van terugdringen van geluid bij groene arbeid in de openbare ruimte. De grootste boosdoener voor Banks is de benzine-aangedreven bladblazer. Deze machines worden gedurende langere tijd achter elkaar gebruikt, hebben een geluid dat overal doorheen gaat en produceren daarnaast veel fijnstof. In de VS hebben inmiddels al 170 steden regelgeving om de overlast van met name blowers terug te dringen. Quiet Communities heeft daarnaast een bestekstekst opgesteld in samenwerking met de Amerikaanse staat Massachusetts. Het doel is zoveel mogelijk benzine-aangedreven machines te vervangen door accumachines.
De laatste activist mag misschien niet een activist genoemd mag worden: Kevin Rogers van Treeco2nomics. Hij is een consultant die overheden laat zien wat bomen voor hun stad betekenen en daarvoor onder andere de Amerikaans software i-Tree software inzet.



Nieuws

Husqvarna zou Husqvarna niet zijn als er ook geen machinenieuws te melden was. Concreet bracht Husqvarna voor deze internationale conferentie een nieuwe accu-aangedreven bladblazer mee, de Husqvarna 550iBTX. Volgens Husqvarna is deze machine qua blaaskracht te vergelijken met een 50 cc brandstof-aangedreven machine en is het de eerste machine die echt een alternatief biedt voor situaties waar een volle dag inzet nodig is. Overigens merkte Hugo van Bijsterveldt van Husqvarna daarbij fijntjes op dat in situaties waarin een aannemer roept dat er de volle acht uren inzet nodig is, en dat dit alleen met een benzine-aangedreven machine kan, in de praktijk vaak blijkt dat de werkelijke inzet per dag veel minder is. ‘Wij hebben een test gedaan bij een aannemer door een sensor op de machine te plakken. Daaruit bleek dat machines vaak minder dan vier uur echt aan het werk zijn.’ Hoe dan ook, met deze nieuwe bladblazer zou het mogelijk zijn om met twee sets rugaccu’s echt acht uur aan het werk te zijn. Bij de Husqvarna 550iBTX draag je zowel de accu’s als de blazer op je rug.
Op termijn zal Husqvarna ook met een uitvoering komen waarbij niet gewerkt wordt met één grote accu in het rugstel, maar met twee kleinere accu’s. Zeker voor hoveniers die meerdere machines naast elkaar gebruiken, is dat makkelijk, omdat deze kleinere accu’s ook gebruikt kunnen worden in heggenscharen, kettingzagen en andere gereedschappen. Speciaal voor deze groep gebruikers komt er ook een bijzondere lader op de markt. Met deze lader kun je in één keer vier accu’s opladen.
De klapper van de conferentie was echter geen bladblazer, maar een all-wheel drive robotmaaier: de Automower 535 AW. Robotmaaiers hebben nog vooral een gazon-imago: goed voor een strak en netjes onderhouden gazonnetje, maar totaal ongeschikt voor wat stevige hoogteverschillen of een dikke molshoop. Deze nieuwe vierwielaangedreven robot heeft een gloednieuw onderstel met knikbesturing en kan hellingen tot 70 procent aan. Om te showen waartoe de maaier in staat was, werd het complete publiek meegenomen naar een ongeveer dertig meter hoge heuvel in het Baacken-park in Hamburg. En inderdaad, de nieuwe maaier ging op zijn gemak de berg op. Deze maaier is vanaf volgend voorjaar leverbaar en zal ongeveer € 4300 kosten.


De nieuwe all-wheel drive knikbesturing kan hellingen tot 70 procent aan

Fleet service

Niet nieuw, maar vernieuwd en doorontwikkeld is Fleet Service, een applicatie waarmee professionele gebruikers inzicht hebben in het gebruik van ‘vlootmachines’. Husqvarna Fleet Service bestaat al een paar jaar, maar het systeem is doorontwikkeld. Allereerst is het nu ook mogelijk om machines van derden in het systeem mee te nemen. Daarnaast heeft het systeem nu een carbon calculator waarmee het berekent kan worden hoeveel CO2 is uitgestoten gedurende een bepaalde periode.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER