Tweede Kamer zegt nee tegen zero-emissiezones: gemeenten willen doorgaan |
|
|
|
|
| 86 sec |
Mogelijk uitstel van zero-emissiezones zorgt voor onzekerheid bij ondernemers
De invoering van zero-emissiezones voor bestel- en vrachtwagens in Nederland, gepland voor 1 januari 2025, staat opnieuw ter discussie. Staatssecretaris Jansen van Milieu overweegt een uitstel van de maatregel, mede door druk van ondernemers en een meerderheid in de Tweede Kamer. Ondernemers in verschillende sectoren, zoals marktkooplui en kleine bedrijven, vrezen de kosten van een verplichte overstap naar schonere bedrijfswagens.
|
In totaal willen veertien Nederlandse steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, per 2025 vervuilende voertuigen weren uit hun binnensteden om de luchtkwaliteit te verbeteren. Echter, een Kamermeerderheid bestaande uit VVD, PVV, BBB, en enkele andere partijen dringt aan op uitstel van deze zones. Het voorstel kreeg woensdag 22 oktober een meerderheidssteun. Zij vrezen dat veel ondernemers de overstap naar emissievrije voertuigen niet kunnen bekostigen en dat dit faillissementen kan veroorzaken. Bovendien wordt gewezen op een tekort aan elektrische laadpunten en ontoereikende infrastructuur.
Steden zetten door
De veertien steden blijven echter vastberaden om door te gaan met hun plannen, ondanks de politieke druk. In een gezamenlijke verklaring benadrukken ze dat de invoering van de zero-emissiezones zorgvuldig is voorbereid in samenwerking met lokale ondernemers en dat er reeds tien jaar aan de plannen is gewerkt. Zij wijzen erop dat de bevoegdheid voor het instellen van deze zones bij de gemeenten ligt en dat zij hun besluiten niet zomaar kunnen terugdraaien.
|
De veertien steden blijven echter vastberaden om door te gaan met hun plannen, ondanks de politieke druk
| |
|
Volgens staatssecretaris Jansen is het nog onduidelijk hoe gemeenten kunnen worden "bijgestuurd" om ondernemers tegemoet te komen. De Kamer dringt er bij hem op aan om voor 1 november met een concreet plan te komen dat mogelijk uitstel van de zones omvat, en waarbij ondernemers in het hele land onder dezelfde voorwaarden een ontheffing kunnen krijgen.
Brancheverenigingen niet blij met onzekerheid
Ondanks de onzekerheid blijven brancheverenigingen zoals MKB Nederland en Transport en Logistiek Nederland aandringen op duidelijkheid. Zij wijzen op de grote investeringen die sommige ondernemers al hebben gedaan, terwijl anderen zich juist geen nieuwe, schone voertuigen kunnen veroorloven. Ook pleiten zij voor een eenduidig, landelijk beleid om te voorkomen dat ondernemers in verschillende steden met verschillende regels te maken krijgen.
|
Ook pleiten zij voor een eenduidig, landelijk beleid om te voorkomen dat ondernemers in verschillende steden met verschillende regels te maken krijgen
| |
|
Hoewel er nog geen definitief besluit is genomen over het al dan niet uitstellen van de zero-emissiezones, hangt de toekomst van deze maatregelen in de lucht. Ondernemers wachten in spanning af, terwijl gemeenten vasthouden aan hun plannen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de vervuiling in stedelijke gebieden aan te pakken.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Tinka Chabot eigenaar | s-kwadraat snoei-advies Arnhem
donderdag 24 oktober 2024 |
|
Het is zo makkelijk om te beslissen over het geld van ondernemers. Mij is opgevallen in de gemeente Arnhem dat ambtenaren en raadsleden denken dat het geld bij ondernemers als manna uit de lucht komt vallen. Ook realiseren ze zich niet dat bewoners in de binnenstad straks geen zelfstandig ondernemer meer kunnen krijgen om hun tuin te doen, de schoorsteen te vegen of een muurtje te herstellen. Oh, helemaal niet bij stilgestaan, is de reactie. in de gemeente Arnhem wonen 34 ondernemers met een Euro4 bus en die sterven vanzelf uit, omdat er dan geen onderdelen meer voor zijn. Als je nu een schonere bus koopt voor de milieuzone, dan moet je die binnen 5 jaar afschrijven, omdat er dan een ZE-zone is. Dat gaat voor de kleine zelfstandige niet lukken. En dan inderdaad het tekort aan laadpalen. Je mag nu niet langer geparkeerd staan dan dat het opladen duurt. Dat wordt dan midden in de nacht je bus wegrijden. Het wordt er allemaal niet leuker en aantrekkelijker op om ondernemer te zijn. Ik ben benieuwd hoevel mensen nog zelfstandig ondernemer gaan worden. |
|
|
|
|
|
Henk Eigenaar | Vinkenest
zondag 27 oktober 2024 |
|
Wat een gedram over die Emissiezones: ik hoop dat er dan geen enkele ondernemer er aan meedoet dan is het snel klaar |
|
|
|
|
|
Henk Eigenaar | Vinkenest
zondag 27 oktober 2024 |
|
Wat een gedram over die Emissiezones: ik hoop dat er dan geen enkele ondernemer er aan meedoet dan is het snel klaar |
|
|
Tip de redactie
|