Beyoncé on Tour? Oh nee, het is Jelle Westra van TuinKeur |
|
|
|
|
| 97 sec |
Als redactie van het vakblad De Hovenier vinden wij het altijd weer indrukwekkend dat Jelle Westra op zijn jaarlijkse TuinKeur on Tour zo ontzettend veel geïnteresseerde hoveniers trekt. Reden genoeg om naar het vernieuwde Yuverta pand in Roermond af te reizen. Om daar eens met eigen ogen aan te horen wat Westra allemaal te vertellen heeft?
|
Westra en Beyoncé verschillen op een aantal fronten natuurlijk best van elkaar, maar in één opzicht is de overeenkomst treffend: Ze zetten allebei een goede show neer. Bij Westra is dat vooral gebaseerd op zijn scherpe oneliners en het vermogen om zijn publiek op een actieve manier te betrekken bij zijn verhaal.
Netwerken In de hal van Yuverta Roermond hebben zich in de vroege avond zo'n dertig belangstellende hoveniers verzameld. Hoveniers komen naar niet naar dit soort events voor een gratis stuk vlaai, maar wel om te netwerken met lokale collega's en natuurlijk voor de Westra Brothers. Jelle Westra is weliswaar de hoofdrolspeler van de avond, maar is ook weer niks zonder zijn broer Lieuwe Westra, die achter de knoppen zit. De thema's van de avond kun je bijna vooraf op een bierviltje uitschrijven en zijn ook de thema's die op de website van De Hovenier standaard de hoogste kijkcijfers halen. Uurprijs bijvoorbeeld: De aanwezige hoveniers in Roermond blijken op een gemiddeld tarief van € 48,90 te zitten. Westra daarover: 'Dat is heel conform wat wij op andere avonden horen. In het westen zit dat net boven de 50 Euro. Over uurprijs is best nog iets te zeggen. Wat doe je bijvoorbeeld met machinekosten? In de interactie met aanwezige hoveniers hoor je dat sommigen daar niets voor rekenen, maar dat de hoveniers die dat wel doen dit probleemloos geaccepteerd krijgen door hun klanten.
Kritische klant = een kans De kritische klant is ook zo'n leuk onderwerp. Westra vind het leuk om de hoveniers wat dat betreft een spiegel voor te houden. 'Onze klanten zijn kritisch en gelijk hebben ze. Zorg dat je als hovenier niet in de verdediging gaat en leg uit wat je gedaan hebt. En komen er toch klachten ga er dan vooral zelf naar toe. Niet afwerken met een flauw excuus-mailtje. Grote kans dat zo'n mailtje niet goed gelezen wordt.'
|
De inflatie van de afgelopen jaren was ruim boven de twintig procent en het loonbod ruim onder de tien procent
| |
|
Cao
Ook over de cao heeft Westra een duidelijke mening. 'Zoals dat nu gaat is dat niet goed. Het bod dat de sector heeft gedaan is te laag. Ondernemen draait uiteindelijk om het waarderen en motiveren van jouw medewerkers. Met dit loonbod bereik je het tegenovergestelde. De inflatie van de afgelopen jaren was ruim boven de twintig procent en het loonbod ruim onder de tien procent. Als mensen het idee krijgen dat ze onderbetaald worden werkt dat uiteindelijk sterk demotiverend. En een hoveniersbedrijf is uiteindelijk niets zonder zijn personeel.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|